Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajille lomien lyhennys ja työvelvoite!

Vierailija
10.09.2015 |

Miksi opettajien lumaa ei leikata samaan kestoon kuin muidenkin julkisten sektorin työntekijöiden. Opettajat voisivat kesäaikaan pitää lapsille päivähoitoa tai leirikouluja tai avustaa kesälomansijaisena kunnan muissa toimissa. Nyt kun maahamme saapuu ennätysmäärä maahanmuuttajia, voisivat opettajat hyödyntää ammattitaitoaan pitämällä näille kesäaikaan valmistavaa koulutusta.

Miksi opettajien ei tarvitse osallistua taloustalkoisiin?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

luepa muutama muu aloitus asiasta, niin tajuat, miksi typerä ehdotuksesi on mahdoton. 

Itse en todellakaan lähtisi tekemään mitään perustason työtä maisteritason koulutuksella, vaan vaihtaisin alaa. Ja niin vaihtaisi suurin osa muistakin opettajista, jo tällä hetkellä lähes kolmannes opettajista lähtee muihin hommiin eikä ihme: parempi palkka ja helpompi työ (ja kyllä, olen ennen open uraani tehnyt vaativia asiantuntijatöitä sekä julkisella että yksityisellä sektorilla ja pääsin niissä hommissa paljon helpommalla). Sitten täällä itkettäisiin, kun omalla lapsella ei ole pätevää opettajaa. 

Opetusala on minun juttuni ja kestän rankan ja kuluttavan työn, suuren vastuun ja pienen palkan siksi, että kesällä voin oikeasti ladata akut täyteen, jotta jaksan taas seuraavan lukuvuoden. Jos kesätauko olisi lyhyempi, vaihtaisin suosiolla kevyempiin ja paremmin palkattuihin hommiin.

Vierailija
2/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just!

Mä ainakin olen jo osallistunut.

Tunteja vähennettiin, palkka putosi useamman satasen ja nyt on isommat ryhmät. Ensi vuonna kunta todennäköisesti lomauttaa. Sairasloma- ja arkipyhäkorvaus tulevat koskettamaan minuakin.

Open työkuukausien palkka on jaettu 12 kuukaudelle, jos joku vielä ei ole muka täällä sitä kuullut. Eli se kesän palkka ei ole mitään ekstrarahaa. Koulussa ei ole kesällä oppilaita, siksi pitkä loma. 

Ja loppukaneetiksi...olen opettaja, en kerhotäti. Need I say more?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pidennetään lukuvuotta juhannukseen saakka! Näin ollen opettajien lomat lyhenee ja palkka nousee! Hyvin fiksusti ajateltu Einstein! 

Vierailija
4/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:08"]

Just!

Tunteja vähennettiin, palkka putosi useamman satasen ja nyt on isommat ryhmät. Ensi vuonna kunta todennäköisesti lomauttaa. Sairasloma- ja arkipyhäkorvaus tulevat koskettamaan minuakin.

Open työkuukausien palkka on jaettu 12 kuukaudelle, jos joku vielä ei ole muka täällä sitä kuullut. Eli se kesän palkka ei ole mitään ekstrarahaa. Koulussa ei ole kesällä oppilaita, siksi pitkä loma. 

[/quote]

en voisi enempää samaa mieltä, juuri näin se on.

Ryhmäkoot ovat kasvaneet, tunnit (=palkka) vähentyneet, pienryhmien oppilaat mukana yleisopetuksen ryhmissä (=työ entistä rankempaa ja kaikki palaverit ja asiakirjat vievät entistä enemmän aikaa).

Jep, kyllä me opettajat kannamme kortemme kekoon. Ymmärtänet ap, että mm. sairaspoissaolon muuttuvat käytänteet + arkipyhät vaikuttavat myös opettajien työhön ja palkkaan?

Vierailija
5/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän samanlainen työvelvoite pitäisi määrätä kaikille aloille: jokaisen palkansaajan pitäisi tehdä x-määrä vapaaehtoistyötä palkatta, sitähän ap ehdottaa. Vai tarkoititko, että opettajille maksettaisiin myös palkkaa tuostä työstä? Mikä säästö siinä sitten olisi? 

Käsi ylös, kuinka moni suostuisi ihan palkatta töihin?

Vierailija
6/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadehdi opettajia. Meidän lasten koululta vähennettiin juuri opettajia, opetusryhmiä kasvatettiin, sijaisia ei oteta, tukiopetustunteja ei ole juurikaan tarjolla. Nuorimmaisen opettaja (meidän naapuri) sanoi, että hänellä on 400e kuussa pienempi palkka kuin viime vuonna, kun opetustunteja sai vain minimit.

Vierailija
7/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:35"]

En kadehdi opettajia. Meidän lasten koululta vähennettiin juuri opettajia, opetusryhmiä kasvatettiin, sijaisia ei oteta, tukiopetustunteja ei ole juurikaan tarjolla. Nuorimmaisen opettaja (meidän naapuri) sanoi, että hänellä on 400e kuussa pienempi palkka kuin viime vuonna, kun opetustunteja sai vain minimit.

[/quote]

tätä se on tällä hetkellä. Suurissa yliopistokaupungeissa on päteviä opettajia työttöminä, todella moni tekee pätkää pätkän perään ja vielä isompi osa ei saa palkkaa lukukausien välillä. Yhtä paikkaa tai pitempää sijaisuutta hakee yli 100 pätevää hakijaa. 

Töitä väännetään minimitunneilla (minimipalkalla), työmäärä on lisääntynyt ja säännöllisesti hoidat kahden opettajan työn ja olet vastuussa kahdesta luokasta samaan aikaan (sijaisia ei saa palkata, huolehdit siis työkaverinkin luokasta). 

Vierailija
8/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:35"]

[/quote]

Meidän kunnassa ihan sama tilanne. Itseni  ja oman työssäjaksamisen lisäksi olen todella huolissani lapsista ja nuorista. Tämä tekee hallaa meidän tulevaisuudellemme!

Vierailija
9/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:08"]Just!

[/quote][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:35"]En kadehdi opettajia. Meidän lasten koululta vähennettiin juuri opettajia, opetusryhmiä kasvatettiin, sijaisia ei oteta, tukiopetustunteja ei ole juurikaan tarjolla. Nuorimmaisen opettaja (meidän naapuri) sanoi, että hänellä on 400e kuussa pienempi palkka kuin viime vuonna, kun opetustunteja sai vain minimit.
[/quote]

Ihan mielenkiintoista olisi kuulla, miten tätä viestiä tai näitä muita voidaan alapeukuttaa. Eli vaikka opettajien palkka puolittuisi, työstä tehtäisiin viisinkertaisesti rankempaa ym., niin mikään ei riitä, koska se loma on niin suuri kateustekijä. Sekään ei näytä menevän jakeluun, ettei kesän palkka on otettu työkuukausien palkasta.

Vierailija
10/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:14"]

Joo, pidennetään lukuvuotta juhannukseen saakka! Näin ollen opettajien lomat lyhenee ja palkka nousee! Hyvin fiksusti ajateltu Einstein! 

[/quote]

Ei huono! Opettajat eivät menetä nyt kuin kaksi työpäivää, eli arkipyhää, joten suosittelen ja kannatan uudelleen miettimistä, miksi nämä valonkynttilät ovat niin suojattuja?

Vierailija
11/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:14"]

[/quote]

Ei huono! Opettajat eivät menetä nyt kuin kaksi työpäivää, eli arkipyhää, joten suosittelen ja kannatan uudelleen miettimistä, miksi nämä valonkynttilät ovat niin suojattuja?
[/quote]

Luitkohan ihan ajatuksella tuon kirjoituksen (ei ole minun)? Siis opettajille maksettaisiin lisää palkkaa! Miten auttaisi säästötalkoissa? Lisäksi, luitko yhtään tämän ketjun kirjoituksia? Et tainnut lukea tai sitten et ymmärtänyt, kun puhut edelleen tuosta suoja-asemasta.

Vierailija
12/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paksusta ratakiskosta pitää vääntää, ennen kuin tajuatte? Opettajilla ei ole kahden ja puolen kuukauden lomaa, vaan palkka on jaettu kahdelletoista kuukaudelle sen sijaan, että kymmenen kuukauden työn palkka maksettaisiin koulukuukausina täysimääräisenä. Opettajat saavat vuosilomaa ihan yhtä paljon kuin kaikki muutkin kuntatyöntekijät. 

Vierailija
13/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:22"]Miten paksusta ratakiskosta pitää vääntää, ennen kuin tajuatte? Opettajilla ei ole kahden ja puolen kuukauden lomaa, vaan palkka on jaettu kahdelletoista kuukaudelle sen sijaan, että kymmenen kuukauden työn palkka maksettaisiin koulukuukausina täysimääräisenä. Opettajat saavat vuosilomaa ihan yhtä paljon kuin kaikki muutkin kuntatyöntekijät. 
[/quote]

Ihmiset näkee vaan sen loman, joka on kyllä ihanan pitkä. Itse olen ainakin erittäin tyytyväinen siitä, että menen joka elokuussa intoa puhkuen töihin ja minusta on ihana nähdä oppilaat ja tehdä töitä. Olisitte iloisia, että juuri lastenne kanssa työskentevillä opettajilla asia on näin. Toivoisin tämän saman kaikille työntekijöille! Surullista, että joku taas toivoo tämän minulta pois, vaikkei se opettajan loma oikeasti ole muilta ryhmiltä pois niin kuin yllä on selitetty. Kateussyyn takia en haluaisi lomaani lyhennettävän...

Vierailija
14/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta miten jotkut on kateellisia opettajille. Peruskoulu, varsinkin yläaste on yhtä helvettiä. Joskus näen vieläkin painajaisia että olen joutunut takaisin kouluun. Opettajilla koulu ei lopu ennen eläkettä. Aina on joka vuosi uusia "kullannuppuja" edessä. Kyllä opettajat ansaitsee pitkän kesäloman, enkä ihmettele jos moni vetää lomalla pari ensimmäistä viikkoa reippaasti päihteitä. Kuvitelkaapa itsennne opettajien kenkiin arvostelijat.

Vähän kuin vertaisi vanginvartioihin. Lusijoilla on enintään vuosien kakku, opettajilla ja vartijoilla on elinkautinen.

Vierailija
15/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:54"]Uskomatonta miten jotkut on kateellisia opettajille. Peruskoulu, varsinkin yläaste on yhtä helvettiä. Joskus näen vieläkin painajaisia että olen joutunut takaisin kouluun. Opettajilla koulu ei lopu ennen eläkettä. Aina on joka vuosi uusia "kullannuppuja" edessä. Kyllä opettajat ansaitsee pitkän kesäloman, enkä ihmettele jos moni vetää lomalla pari ensimmäistä viikkoa reippaasti päihteitä. Kuvitelkaapa itsennne opettajien kenkiin arvostelijat.

Vähän kuin vertaisi vanginvartioihin. Lusijoilla on enintään vuosien kakku, opettajilla ja vartijoilla on elinkautinen.
[/quote]

Kyllä opettaja on lomansa ansainnut, varsinkin kun se loma ei ole tässä tapauksessa keneltäkään pois. Mutta ihan samalla tavalla moni muu työ on rankkaa ja siitä ansaitsisi pitkän loman. Täyssympatia tällä hetkellä esim. sairaanhoitajille, mutta en ymmärrä, että miten opettajien syyttäminen tässä tilanteessa auttaa asiaa. Katseet hallitukseen, kiitos! Ja niin kuin edellä on todettu, kyllä opettajat on jo laman tunteneet nahoissaan ja palkassaan. Hullua olisi kuvitella, ettei lama näkyisi kouluissa!

Vierailija
16/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:14"]Joo, pidennetään lukuvuotta juhannukseen saakka! Näin ollen opettajien lomat lyhenee ja palkka nousee! Hyvin fiksusti ajateltu Einstein! 
[/quote]
Ja lapset on koulussa saman ajan. No eihän se haittaa vai haittaako? Eihän se haittaa että äiti ja iskä on mökillä ja lapset koulussa kunhan päästään rankaisemaan opettajia....

Vierailija
17/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmäkokoja on kasvatettu ja vaikeita tapauksia integroitu luokkiin. Työnmäärä on kasvanut kolmanneksen, mutta palkka pysynyt samana.

Jos helpolla haluaa pääästä, kannattaa mennä virastoihin lehtiä lukemaan.

Vierailija
18/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa näitä opettaja-aloituksia enää, en jaksa. Pyri kansanedustajaksi (tai vaihtoehtoisesti opettajaksi) ja muuta asia. Jos se niin paljon risoo. Mutta kun tulee kakkaa vaan niskaan,  niin työpahoinvointi kasvaa. Itse saan työstäni valtavasti, mutta se myös kuluttaa, väkivallan uhka on koko ajan läsnä ja joka minuutti pitää olla silmät selässäkin, valmiina tsemppaamaan, kannustamaan, rajaamaan, turvaamaan, ohjaamaan, opettamaan, auttamaan, sanoittamaan tilanteita ja tunteita, ennakoimaan ja johtamaan, erityisluokanopettaja olen. 

On ihan perseestä, että lisiä pienennetään ja lomapäivät vähenevät. Tiedän, että hoitoalalla, samoin kuin vaikkapa ravintola-alalla, tehdään rankkaa työtä. Ei tulisi mieleenkään omassa pettymyksessäni vielä polkea siskoja syvemmälle suohon ja vähätellä heidän osaamistaan tai työpanostaan.

Vierailija
19/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa esittää kritiikkiä, mistään, koska silloin on joko kateellinen tai rasisti.

Vierailija
20/28 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa typerä avaus. Opettajan työn ehdoton puoli on ne lomat ja Suomessa opettajan ammatti on haluttu verrattuna muualle maailmaan, koska palkka on ok ja lomaedut hyvät.

Mutta olen siitä samaa mieltä, että opettajatkin voisi osallistua talkoisiin. Itselläni on pari sellaista juttua mielessä, jotka ei koskisi lomiin (koska tuollainen ap:n ehdottama puuhastelu on älytön ajatus ja oppilaiden pitäminen koulussa taas tulisi kalliiksi), mutta osallistuisivat säästötalkoisiin omalta osaltaan. Yksi on ylituntien ja kesäpalkan suhde eli kesältä ei maksettaisi kuin peruspalkka, kun nyt saa talven aikana tehdyistä ylitunneista myös palkkaa. Toinen on, että opetusvelvollisuutta voitaisiin nostaa esimerkiksi tunnilla. Tuo opetusvelvollisuuden nosto tekisi sellaisen 3-4% leikkauksen, joka olisi linjassa muiden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi