Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajilla keskimäärin 25 sairaspäivää vuodessa!!

Vierailija
10.09.2015 |

Siis keskimäärin. Joillain paljon enemmänkin. Siihen vielä päälle 38pv lomaa, niin sijaisille riittää töitä. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle.

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa miten täällä yleistetään kaikkien lähäreiden olevan laiskoja, teeskenteleviä huijareita.
Jokaisessa ammatissa on varmasti joku vastuuntunnoton lusmu, joka on saikulla ilman todellista syytä. Ja myös sairaanhoitajat ovat poissa yhtä lailla kuin lähihoitajat.

Tässä yhteiskunnassa ei arvosteta kuin pelkkiä amk tai yliopistotutkinnon suorittaneita. Aivan sama, vaikka olisit työtön olet silti näköjään arvokkaampi kuin hoitaja, joka auttaa ihmistä.

Ennen kuin aloitatte tuon katkeran nillityksen, miettikää omalle kohdalle. Olisitko itse valmis tekemään raskasta työtä, ilman säännöllistä työaikaa. Olemaan heittopussi lääkärille sekä omaiselle.

Ja vielä ihmetellään, kun nuoret eivät halua hoitajiksi, onko ihme kun arvostus on tätä luokkaa? Surullista.

Vierailija
102/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaistan tuntipalkalla mutta en kesällä kolmeen kuukauteen ja oon hyvin harvoin ollut pois töistä. Flunssasenakin töissä, tosin ei oo kuumetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lääkärinä, kun niitä saikkuja kirjoittaa niin on jonkinmoinen mututuntuma hoitsujen saikuista. Aika paljon tulee pitempiä ja toistuvia saikkuja (eli mitkä tilastoissa sitten näkyvät) selkävaivojen, olkapäiden, polvien, käden tendiniittien ym. takia. Joutuvat jatkuvasti nostelemaan ja eihän se ergonomia voi aina toteutua kun luisuvista ja kaatuilevista vanhuksista koppeja ottavat. Hoitajissa on paljon lihavia, mikä toki tuki- ja liikuntaelimistön ongelmille altistaa, mutta on niitä lihavia aika paljon kaikilla muillakin aloilla. Konttorityöntekijä ei ole vain niin suurennuslasin alla, koska työ ei ole fyysistä.

Itse kärsin nuoresta iästä ja normaalipainosta huolimatta usein selkäsärystä ja olkapäät tulehtuu vähän väliä. Jos olisin hoitsu niin selkä olisi ollut paska jo aikoja sitten. Räkäisiä päälle pärskiviä lapsia, ja ikävä kyllä myös näin yskänsä todistavia aikuisiakin, olen kohdannut jo vuosia terveyskeskuksen päivystyksessä ja mulle ei ole mitään maagista immuniteettia muodostunut. Olen flunssassa sen 3-5 kertaa vuodessa niin kuin normiväestökin ja paskataudit siihen päälle vielä, vaikka suorastaan kylven käsidesissä töissä ollessa ja sieltä lähtiessä.

Vierailija
104/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hoitajat ovat usein vähäpätöisistä syistä pois. Lääkärit eivät. Raskas työ heilläkin. Ja parempi moraali.

Vierailija
105/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:23"]

No, onhan tää tiedetty jo 90-luvulta, että hoitajat on kovia saikuttamaan. Ei todellakaan kaikki, mutta alalla on valitettavasti paljon näitä "mulla on vielä pitämättä sairaslomia" -ihmisiä. Mistä johtuu muuten, että lääkäreillä on keskinmäärin vain 2-3 sairaslomapäivää vuodessa?

[/quote]

Ööh, lääkäreiden ja lähihoitajan työnkuvat eroavat toisistaan. Lähihoitaja tekee hoito- ja hoivatyötä, joka on myös fyysisesti todella kuormittavaa.

Vierailija
106/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:24"]

Näin lääkärinä, kun niitä saikkuja kirjoittaa niin on jonkinmoinen mututuntuma hoitsujen saikuista. Aika paljon tulee pitempiä ja toistuvia saikkuja (eli mitkä tilastoissa sitten näkyvät) selkävaivojen, olkapäiden, polvien, käden tendiniittien ym. takia. Joutuvat jatkuvasti nostelemaan ja eihän se ergonomia voi aina toteutua kun luisuvista ja kaatuilevista vanhuksista koppeja ottavat. Hoitajissa on paljon lihavia, mikä toki tuki- ja liikuntaelimistön ongelmille altistaa, mutta on niitä lihavia aika paljon kaikilla muillakin aloilla. Konttorityöntekijä ei ole vain niin suurennuslasin alla, koska työ ei ole fyysistä.

Itse kärsin nuoresta iästä ja normaalipainosta huolimatta usein selkäsärystä ja olkapäät tulehtuu vähän väliä. Jos olisin hoitsu niin selkä olisi ollut paska jo aikoja sitten. Räkäisiä päälle pärskiviä lapsia, ja ikävä kyllä myös näin yskänsä todistavia aikuisiakin, olen kohdannut jo vuosia terveyskeskuksen päivystyksessä ja mulle ei ole mitään maagista immuniteettia muodostunut. Olen flunssassa sen 3-5 kertaa vuodessa niin kuin normiväestökin ja paskataudit siihen päälle vielä, vaikka suorastaan kylven käsidesissä töissä ollessa ja sieltä lähtiessä.

[/quote]

Kiitos järkevästä vastauksesta. Ihmiset luulevat tietävänsä kaiken hoitajan työstä ilman kokemusta siitä.

Vierailija
107/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastointia nostaa tietysti pitkät saikut,jollain mennyt selkä,polvi,olkapää,niistä voi tulla äkkiä puoli vuotta saikkua. Näin kävi meidän työyhteisössä,muutamalla melkein vuoden saikut ja varmaan johdetaan kaupungin saikkuja

Vierailija
108/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankat huvit vapaa-ajalla: juovat ja polttavat varmasti enemmän kuin muiden ammattien edustajat, syövät enemmän roskaruokaa ja eineksiä, ovat lihavampia, liikkuvat vähemmän... Siihen päälle vielä vittumaisia työkavereita ja motivaatio-ongelmia niin en ihmettele.

Vierailija
109/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä alempi sosiaaliluokka, sitä enemmän sairauspäiviä. Sosioekonomisesti huonommassa asemassa olevilla ihmisillä on myös huonompi terveydentila.

Vierailija
110/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:22"]Siis keskimäärin. Joillain paljon enemmänkin. Siihen vielä päälle 38pv lomaa, niin sijaisille riittää töitä. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle.
[/quote]
Nää saikku karenssit ovat sovinistien juoni ja kohdistuvat juuri naisiin, naiset kun saikuttavat huomattavasti miehiä enemmän. Oma isä ei kertaakaan koskaan ollut saikulla.

Vierailija
111/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku rannekanavan oireyhtymä leikkauksineen vie äkkiä kuukausikaupalla aikaa. Ja vähänkin isommassa työpaikassa on melkein aina useampi, joka on välilevynpullistuman tai ranteiden tai olkapäiden takia pitkällä saikulla. Näyttäähän se tilasto silloin rumalta, vaikka muut ei olisi lainkaan poissa. Työ on fyysisesti tosi raskasta ja kuluttavaa. Esim. tilanne, jossa olet kyykyssä ahtaassa wc:ssä ja äherrät potilaalle housuja jalkaan nojaten samalla taaksepäin turvataksesi itseäsi, voi toistua työvuoron aikana helposti yli 10 kertaa. Lisäksi yhden vuoron aikana voit joutua nostamaan yhden potilaan istumasta seisomaan sellaiset kuusi kertaa. Kuusi kertaa kahdeksan potilasta on aika hirveä määrä pelkästään tätä yhtä laatua. Siihen kaikki muut siirrot, nostot ja käännöt päälle, niin kyllä ranka huutaa hoosiannaa.

Kun olisi edes sen verran työntekijöitä, ettei tarvitsisi nostella yksin. Mutta taitaa olla turha toive...

Vierailija
112/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa myös on, että kun aletaan saikkuilla, niin jatketaan tappiin asti sitä saikkua. Esimerkiksi tuttu nyrjäytti nilkkansa ja siitä sai viikon tai kaksi sairaslomaa. Lopulta oli sairaslomalla kaksi kuukautta, kun haki vaan lisää ja lisää, ja ruikutti, että sattuu vielä. Lopulta nilkka oli kuvattu, käyty fysioterapeutilla jne. Kela eväsi sairaspäivärahan ja palasi töihin. Ei koskaan enää valittanut siitä.

On vaan huomattu, että moni päästyään vauhtiin jatkaa mielellään sitä sairaslomaa vähän yli tarpeen.

Vierailija
113/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna sairaslomalla huimat 6 päivää... kiinnostais miten tuo on laskettu. Ja onko mukaan laskettu myös omien kipeiden lasten takia otettavat saikut?

Vierailija
114/122 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen työpaikka oli aivan hirveä, piti mennä jo ennen työajan alkua (että ehtisi eikä tulis ylitöitä) ja sitä juostiin tuli hännän alla koko päivä ja usein ilman syömättä..Monta kertaa vuorosta saattoi puuttua 2-3 hoitajaa ja sijaisia ei saatu..pari tämmöstä vuoroa + illasta aamuvuoroon combo ja uniongelmat, kun töihin meno ahdistaa niin kyllä tuli otettua aika monta kertaa saikkua ihan vaan väsymyksen takia.

Nykyinen paikka on ihana! Normikiire on, mutta AINA on ehtinyt syömään ja yllättävät tilanteet ei oo pilannu koko päivää. Nykyisessä työyhteisössä on kyllä paljon vanhempia hoitajia, joilla on reumaa ja selkäongelmia, kahdella on myös syöpä :/

Vierailija
115/122 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:57"]Mites ne siirtokoulutukset, apuvälineet , liinat, vyöt? Älä nosta, vaan siirrä! Entä pidätkö huolta selkäsi kunnosta? Ota yhteytä työfysioterapeuttiin. 

Kunnalla on niin paljon helpompi saikuttaa pienten vaivojen takia, etenkin vakituisen. Tuo 25 vrk:n sairauspoissaolomäärä on uskomaton.
[/quote]
Otahan pää pois sieltä... Kunnat ei kustanna edes sijaista jos yksi hoitaja on poissa. Sitä vaan tehdään pienemmällä porukalla työt. Apuvälineet pitää ANOA potilaskohtaisti eikä niitä saa jos potilaalla ei ole fyysistä vikaa: esim. selkärangan rappeuma tms. pelkkä parkinsonintauti ei ole syy sille että saisi apuvälineen helpottamaan hoitajien elämää. Olen kuule siirrellyt ihan tavallisesta sängystä pyörätuoliin 80kg ihmistä jolla jalat pettivät alta vähän väliä: miksi ei saa nosturia tai sähkösänkyä millä saisi edes siirtokorkeuden säädettyä? -no koska alkoholidementia ei ole syy niitä saada - huono hoitaja olet jos ei kyykystä nouse 80kg löysää lihaa. Voi jokainen lähteä punttisalille näitä kokeilemaan.
[/quote] onneksi ehdin jäädä eläkkeelle, ennen kuin ylipainoiset aaveemammat on hoidettavana. 100 kiloa löysää läskiä makaa sängyssä ja huutaa, että lähärit on paska saikuttajia, äkkiä nostaan hänet vessaan. Käy sääliksi nuorempia työkavereita

Vierailija
116/122 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:38"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:23"]No, onhan tää tiedetty jo 90-luvulta, että hoitajat on kovia saikuttamaan. Ei todellakaan kaikki, mutta alalla on valitettavasti paljon näitä "mulla on vielä pitämättä sairaslomia" -ihmisiä. Mistä johtuu muuten, että lääkäreillä on keskinmäärin vain 2-3 sairaslomapäivää vuodessa? [/quote] Saman tilaston mukaan lääkäreillä on 8,9 sairaspäivää. Paremmat tropit?

[/quote]

Esimerkki: olin esikoiseni (vauva) kanssa lastenosastolla noroviruksen takia. Hoitajat, etenkin omahoitajamme (joka oli perushoitaja) oli pitkiä aikoja huoneessa kanssamme, pesi vauvan pyllynkin välillä ja piti häntä sylissä. Lääkäri kävi huoneessa kolmena päivänä neljästä ja viipyi kerrallaan max 10 min. eikä pitänyt vauvaa sylissä.

[/quote]

Eli siis lääkäri tietää miten taudit tarttuu ja osaa välttää käytännössäkin turhia tartuntoja. Lähihoitaja ei koulutuksestaan huolimatta tiedä tai ainakaan osaa soveltaa käytännössä?

Vierailija
117/122 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:23"]No, onhan tää tiedetty jo 90-luvulta, että hoitajat on kovia saikuttamaan. Ei todellakaan kaikki, mutta alalla on valitettavasti paljon näitä "mulla on vielä pitämättä sairaslomia" -ihmisiä. Mistä johtuu muuten, että lääkäreillä on keskinmäärin vain 2-3 sairaslomapäivää vuodessa? [/quote] Saman tilaston mukaan lääkäreillä on 8,9 sairaspäivää. Paremmat tropit? [/quote] Lääkärit kohtaa sitä sairastavaa ihmistä muutaman minuutin. Hoitajat on tilassa sairaan kanssa useita kertoja päivässä ja kohtaavat eritteitä.

[/quote]

Kyllä se kuulkaas on enemmänkin niin, että noissa olosuhteissa vastustuskyky kehittyy ajan kanssa niin, ettei mikään tartu.

Minä olen myös kuullut puhetta "pitämättömistä saikkupäivistä", mitä se sitten tarkoittaakin. Yksi puolituttu hoitsu näyttää olevan saikulla aina kun työvuorot eivät sovi omiin menoihin...

Vierailija
118/122 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei vaab[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:56"] [quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:39"] [quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:23"]No, onhan tää tiedetty jo 90-luvulta, että hoitajat on kovia saikuttamaan. Ei todellakaan kaikki, mutta alalla on valitettavasti paljon näitä "mulla on vielä pitämättä sairaslomia" -ihmisiä. Mistä johtuu muuten, että lääkäreillä on keskinmäärin vain 2-3 sairaslomapäivää vuodessa? [/quote] Saman tilaston mukaan lääkäreillä on 8,9 sairaspäivää. Paremmat tropit? [/quote] Lääkärit kohtaa sitä sairastavaa ihmistä muutaman minuutin. Hoitajat on tilassa sairaan kanssa useita kertoja päivässä ja kohtaavat eritteitä. [/quote] Lisäksi se on hoitaja joka ottaa siitä sairaasta ne lääkärin määräämät yskös-uloste-virtsa ja verinäytteet. [/quote]   lääkärikin kohtaa sairaita päivittäin, eikä vain muutaman minuutin. Tuo harha tulee vain osastokierroista. Vastaanotoilla kokopäivä kohdataan niitä nuha-yskä-kuume -potilaita, joten tuskin tuo "kohtaamisaika" on ratkaiseva. Lähihoitajien työ on kovin fyysistä, joten olisikohan siellä ainakin osittain selitys kovalle saikutukselle? Tietenkin osalla sairauslomalle jäämiskynnys on pienempi. Lääkäreillä on vaikeampi saada korvaajaa työlle ja potilaiden vastaanotot joudutaan peruttamaan, jolloin kynnys jäädä sairauslomalle on korkeampi lääkärillä... [/quote] Niin teillä on 10-20 minuutin ajat. Se on hiukka eriävää mitä hoitajat tekevät. Ette vaihda vaippoja, ette pyyhi kuolaa, ette hoida kuin sen muutaman minuutin. Läheisin kontakti lienee tk lääkärillä sydänäänten kuuntelu. [/quote]   20min x aikoja kokopäivän. Ei niitä potilaiden kuolia tarvitse syödä. [/quote] Niin meinaatko että hoitajat syövät? Ehei. He vaan tekevät sen likaisen työn. Eivät vain tuijota tietokoneen näyttöä kun potilas on paikalla.

[/quote]

niin tekevät, sen työn mitä lääkäri määrää...
[/quote]

Näinpä. Eihän läkääkäri itse voi ottaa nieluviljelynäytettä. Sehän voi olla että oksennus tulee päälle. Herran jestas!
[/quote]
Se ei vaan taida kuulua lääkärin tehtäviin
.. Olisit itse lukenut enemmän, ei tarttis olla katkera.. :)

Vierailija
119/122 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:23"]No, onhan tää tiedetty jo 90-luvulta, että hoitajat on kovia saikuttamaan. Ei todellakaan kaikki, mutta alalla on valitettavasti paljon näitä "mulla on vielä pitämättä sairaslomia" -ihmisiä. Mistä johtuu muuten, että lääkäreillä on keskinmäärin vain 2-3 sairaslomapäivää vuodessa?
[/quote]
Saman tilaston mukaan lääkäreillä on 8,9 sairaspäivää. Paremmat tropit?
[/quote]

Lääkärit kohtaa sitä sairastavaa ihmistä muutaman minuutin. Hoitajat on tilassa sairaan kanssa useita kertoja päivässä ja kohtaavat eritteitä.
[/quote]

Lisäksi se on hoitaja joka ottaa siitä sairaasta ne lääkärin määräämät yskös-uloste-virtsa ja verinäytteet.
[/quote]
Lähihoitaja? Verikokeetkin?
[/quote]
Kyllä meille ainakin opetetaan verikokeen ottoa koulussa, vaikka olen vaan lähihoitaja.

Vierailija
120/122 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomakarenssi on paha erehdys jos luullaan, että se vähentää poissaoloja työpaikaikoilta. Päinvastoin ja vieläkin pahempaa. Hyväosaset ja terveet ei käsitä kuinka vakavaa on työuupumus. Lyhyet sairaslomat on ainoo hengähdystauko rehelliselle uupuneelle, joka yrittää kaikin tavoin sinnitellä työelämässä kaikista vaivoista ja stressistä huolimatta. Ei kaikki työssäkäyvät ihmiset ole hyväkuntoisia eikä edes terveitä. Monet on piilovammasia syntymästään lähtien. Silti sinnittelevät hampaat irvessä terveitten seassa ja yrittävät kantaa kortensa yhteiseen kekoon osallistumalla työelämään.

Työolokiristykset johtaa siihen, että ennenaikaset sairaseläkkeet lisääntyy sen lisäksi tulee tapaturma-alttiutta jopa rikollisuutta jos uupunut raukka ihminen ajetaan seinää vasten. Se on jokasen etu, että työntekijä on edes jonkinnäkösessä kunnossa ollessaan työpaikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan