Monta kertaa viikossa teet kunnon ruokaa?
Jos mitään kalapuikkoja ja pussimuudia ei lasketa.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:23"] Joka toinen päivä,pari päivää syödään samaa ruokaa. Pienet lapset niin monipuolinen kotiruoka on tärkeä,eineksiä tai puolivalmisteita ei käytetä. Osasyynä myös niin minun kuin mieheni ammatit,molemmat kokkeja. [/quote] Onhan se monipuolista, jos kaksi päivää syödään samaa ruokaa? Vai eikö? [/quote] Ymmärrätkö sinä mitä tarkoittaa monipuolinen ruoka? Vai etkö?
[/quote]
Mitä ilmeisemmin ei käsite monipuolinen ole kaikille selvä. Se ei tarkoita,että joka päivä täytyisi olla eri ruoka vaan sitä,että aterialla on tarjolla ruokaympyrän/lautasmallin mukainen,terveellinen ateria.
[/quote]
Tätä minäkin hain takaa. Ihmettelen miksi täällä alapeukutetaan sitä että joku tekee useamman päivän ruuat kerralla, eihän se tarkoita, etteikö ruoka olisi silti monipuolista. Nimenomaan se, mitä muuta ja missä suhteessa lautasella on vaikka sitä eilistä makaronilaatikkoa, kertoo ruuan monipuolisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:23"] Joka toinen päivä,pari päivää syödään samaa ruokaa. Pienet lapset niin monipuolinen kotiruoka on tärkeä,eineksiä tai puolivalmisteita ei käytetä. Osasyynä myös niin minun kuin mieheni ammatit,molemmat kokkeja. [/quote] Onhan se monipuolista, jos kaksi päivää syödään samaa ruokaa? Vai eikö? [/quote] Ymmärrätkö sinä mitä tarkoittaa monipuolinen ruoka? Vai etkö?
[/quote]
Mitä ilmeisemmin ei käsite monipuolinen ole kaikille selvä. Se ei tarkoita,että joka päivä täytyisi olla eri ruoka vaan sitä,että aterialla on tarjolla ruokaympyrän/lautasmallin mukainen,terveellinen ateria.
[/quote]
Käsittääkseni nykyisin suositaan ruokapyramidia. Suositusten mukaista ruokaa tarjotaan laitoksissa, eli kirjoitat laitosruokasuosituksista, eikä se suositus välttämättä oikeasti ole terveellinen tai helposti noudatettavissa. Ohis
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:06"]
[/quote]
[/quote]
Käsittääkseni nykyisin suositaan ruokapyramidia. Suositusten mukaista ruokaa tarjotaan laitoksissa, eli kirjoitat laitosruokasuosituksista, eikä se suositus välttämättä oikeasti ole terveellinen tai helposti noudatettavissa. Ohis
[/quote]
Minä olen kyllä ikäni syönyt juuri lautasmallin mukaisesti, puolet salaattia 1/4 hiilaria, vaikka perunaa ja 1/4 proteiinia, vaikka lohta. Miten sen noudattaminen nyt niin vaikeaa voi olla? Ja miksei olisi terveellinen? Minulle se nyt on ihan sama, onko se suositus vai ei, mutta kyllä sillä lautasmallilla juuri olen saanut kilot kuriin.
Mikä on kunnon ruokaa? Mulla ei ole erikseen lämpimiä ruokia, vaan ateria saattaa olla esim. kunnolla haudutettu puuro raejuustolla ja mustikoilla tai vaikkapa pinaatti-kinkku-tomaattimunakas. Jos nämä lasketaan, niin 2-4krt päivässä.
Joka päivä. Joskus kerran ja joskus kaksi kertaa lämmintä ruokaa. Lisäksi aamupuurot, välipala ja iltapala.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi ateria jolla on oikeassa suhteessa edustettuna maito-,kasvis-,liha/kala- ja viljatuotteet ei olisi terveellinen? Tai miksi se olisi vaikeasti noudatettavissa?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:18"]Mitä vikaa kalapuikoissa on? Ei ne sieltä rasiasta suoraan lautaselle hyppää, vaan paistettava ne on joko pannulla tai uunissa. Ja sitten vielä puikoille riittävät lisukkeet, perunaa ja salaattia ainakin. Vasta se ei ole ruuanlaittoa, jos vain tilataan kotiin pitsat tai kebabit tai napataan snagarilta makkaraperunat.
[/quote]
No tuo on sinun näkemys. Minä en syö mitään eineksiä tai puolivalmisteita kaupasta ostettuna. Saan ihan maistuvaa ruokaa aidoistakin aineksista. Me kokataan mieheni kanssa aina silloin, kun edellinen ruoka loppuu. Yleensä 4-6krt viikossa. Jos siis halutaan syödä epäterveellisemmin, niin joskus tosi harvoin tilataan kebua. Jotenkin tuntuu käsittämättömältä ajatukselta, että rakentaa aterian einesten ympärille. Ennemmin laitan uuniin oikeaa lihaa tai kalaa, jos kuitenkin joudun sen itse valmistamaan ja keittämään perunat tai tekemään salaatin rinnalle. Samalla vaivalla menee.
Mä teen 3-4 ateriaa viikossa, useimmat viikonloppuna. Teini tekee yhden , keskimäärin ja mies useimmat. Illallisen viikolla tekee lähinnä mies, mä olen enemmän viikonloppukokki, joskus teen ruokaa valmiiksi viikolle. Miehellä on lyhyemmät työpäivät.
Yleensä teen viikonloppuisin ruokaa pakkaseen pidemmäksi ajaksi eteenpäin. Lasketaanko noiden pakasteiden lämmittäminen arkena kunnon ruoan tekemiseksi?
Ehkä kerran, pari viikossa alusta asti jotain nopeaa (30 min. tai alle), silloin tällöin myös ed. pvän ruoan jatkojalostusta. Eineksiä ei syödä.
Kysymykseen on yllättävän vaikea vastata. :D
Perheessä kaksi työssäkäyvää aikuista ja kolme lasta, 10-, 12- ja 15-vuotiaat. Ruokahuolto vaivattomampaa nyt kuin silloin kun lapset olivat pieniä.