Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhanen ja yksityinen lääkäri. Parempi kuin julkinen?

Vierailija
10.09.2015 |

Mitähän mun kannattaisi ottaa huomioon, että he todella kuuntelevat ja uskovat mua, että kärsin vajaatoiminnasta.
En tietenkään sata varma ole mutta oon niin väsynyt jo näihin oireisiin!
Väsyttää suurimman osan päivästä. Voisin vaan olla sängyn pohjalla eikä ole motivaatioo juurikaan. Mun puhetaidot on niin surkeet kun en jaksa ajatella ja pää on ihan sumussa. En muista edes kauheen hyvin enää ja keskittyminen on niin hankalaa. Naama ja kaula on ihan turvoksissa jatkuvasti ja turhauttaa.
Ärsyynnyn myös tosi helposti nollasta sataan.

Oon käynyt monta kertaa julkisella puolella ottamassa arvot ja lääkärit on vaan sanonu, että ihan ok arvot on vaikka onkin vähän viiterajojen ulkopuolella. Ei oo kuunnellu mun oireita sitten enää vaan sanonu, että seurataan tilannetta.
Viimeksi siis arvot katottu viime vuoden toukokuussa eli yli vuosi sitten ja oireet ei oo kadonnu mihinkään. Välillä vähän helpottaa ja oon pirteempi mutta kuitenkin tuntuu ettei tällänen olo voi olla osana normaalia elämää kun ajatus ei pelaa ja väsyttää.
Pelottaa että ne taas sanoo saman enkä saa näille oireille mitään helpotusta. Oon ollut vielä mt potilaana niin hienoo jos ne takertuvat siihen vaikka en nyt koe itseäni erityisen stressaantuneeksi tai masentuneeksi.
Suvussani on tätä vajaatoimintaa myös, ihan lähisuvussa siis joten voisin uskoa kärsiväni tästä kun tosiaan oireetkin puhuvat puolestaan.

Yksityiselle nyt varasin ajan jos ne ottaisi mut tosissaan ja selvittäisivät asiaa paremmin. Toivottavasti en vain rahojani menetä. Pakko yrittää saada tämä kunto jotenkin kohenemaan kun ei vaan jaksaisi enää tätä!

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö hyvin ja monipuolisesti? Tuollaiset oireet kielivät helposti myös esim raudan puutteesta

Vierailija
2/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 16:35"]Syötkö hyvin ja monipuolisesti? Tuollaiset oireet kielivät helposti myös esim raudan puutteesta
[/quote]

Perus kotiruokaa. Pari kertaa viikossa pidän salaatti painoiteisemman päivän eli syön ruokaisaa salaattia ja jätän hiilareita vähemmälle. Joskus myös tulee syötyä roskaruokaakin enemmän elikkä ei ole mitenkään yksipuolista tämä syöminen. Liikun myös pyöräillen.

Olen kyllä huomannut, että kauheinta väsymys on aamuisin olin sitten nukkunu 6 taikka 10h. Seuraavaksi se tulee sitten päivällä yhtäkkiä ja haukottelen monta tuntia ja illalla piristyn vähän. Väsymystä seuraa itkuisuus ja huono olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 16:32"]Mitähän mun kannattaisi ottaa huomioon, että he todella kuuntelevat ja uskovat mua, että kärsin vajaatoiminnasta.
En tietenkään sata varma ole mutta oon niin väsynyt jo näihin oireisiin!
Väsyttää suurimman osan päivästä. Voisin vaan olla sängyn pohjalla eikä ole motivaatioo juurikaan. Mun puhetaidot on niin surkeet kun en jaksa ajatella ja pää on ihan sumussa. En muista edes kauheen hyvin enää ja keskittyminen on niin hankalaa. Naama ja kaula on ihan turvoksissa jatkuvasti ja turhauttaa.
Ärsyynnyn myös tosi helposti nollasta sataan.

Oon käynyt monta kertaa julkisella puolella ottamassa arvot ja lääkärit on vaan sanonu, että ihan ok arvot on vaikka onkin vähän viiterajojen ulkopuolella. Ei oo kuunnellu mun oireita sitten enää vaan sanonu, että seurataan tilannetta.
Viimeksi siis arvot katottu viime vuoden toukokuussa eli yli vuosi sitten ja oireet ei oo kadonnu mihinkään. Välillä vähän helpottaa ja oon pirteempi mutta kuitenkin tuntuu ettei tällänen olo voi olla osana normaalia elämää kun ajatus ei pelaa ja väsyttää.
Pelottaa että ne taas sanoo saman enkä saa näille oireille mitään helpotusta. Oon ollut vielä mt potilaana niin hienoo jos ne takertuvat siihen vaikka en nyt koe itseäni erityisen stressaantuneeksi tai masentuneeksi.
Suvussani on tätä vajaatoimintaa myös, ihan lähisuvussa siis joten voisin uskoa kärsiväni tästä kun tosiaan oireetkin puhuvat puolestaan.

Yksityiselle nyt varasin ajan jos ne ottaisi mut tosissaan ja selvittäisivät asiaa paremmin. Toivottavasti en vain rahojani menetä. Pakko yrittää saada tämä kunto jotenkin kohenemaan kun ei vaan jaksaisi enää tätä!
[/quote]

No, tämä riippuu ihan lääkäristä, ei siitä kummalla puolella tämän on. Moni tekee l7säksi molempia. Pyydä ultra ja labrat, niillä selviää

Vierailija
4/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityispuolen endokrinologille, missä asut?

Vierailija
6/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endolle

Vierailija
7/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia arvoja sulla sitten on ollut?

Vierailija
8/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo oikein kuulosta vajaatoiminnalta jos olet aamuisin väsynein, yleensä se väsymys iskee vasta kuiltapäivästä. Tosin en nyt ymmärrä miksei tyroksiinia voisi kokeilla jos kerran arvot ovat viiterajojen ulkopuolella.

Vierailija
9/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:08"]Minkälaisia arvoja sulla sitten on ollut?
[/quote]

En muista kovin tarkkaan. T4V arvo oli muistaakseni se joka oli viiterajojen alapuolella ja muistan kun lääkäri soitti ja kyseli oireita niin sanoi, että on ihan ok, vähän on alarajoissa mutta ei uskalla lääkettä määrätä ei siis edes koelääkitystä, että seurataan vaan tilannetta jos vielä huononee.
Psykologi katsoi kanssa koneelta arvoni ja sanoi, että mt lääkäri sanoi että jompikumpi (muustaakseni siis tuo T4V arvo) on huonompi ja vähän ihmettelivät, etten saanu edes kokeilla lääkitystä.

Vierailija
10/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:10"]Ei tuo oikein kuulosta vajaatoiminnalta jos olet aamuisin väsynein, yleensä se väsymys iskee vasta kuiltapäivästä. Tosin en nyt ymmärrä miksei tyroksiinia voisi kokeilla jos kerran arvot ovat viiterajojen ulkopuolella.
[/quote]

No voisin sanoa, että olen jatkuvasti väsynyt mutta pahinta aamuisin ja päivisin. Haukottelu on päivästä iltapäivään ihan tolkutonta ja silloin on myös tunteetkin pinnalla kun väsyttää niin kauheesti eikä ajatus vaan kulje ja kaveritkin tästä huomauttelee kun saatan vähitellen vain väsähtää enkä jaksa olla enää mukana keskusteluissa.
Aivosumu on toinen joka on todella rasittavaa. Yritän keskittyä mutta en pysty. En pysty edes kuuntelemaan keskustelukumppania kun saatan olla vain poissaoleva ja kun yritän keskustella on sanojen löytäminen hankalaa ja takkuan puheissa. En osaa selittää sitä varmaan oikein mutta se on todella turhauttavaa kun tuntuu että aivoista on viety pala pois kun en pysy yksinkertaisissa asioissa perässä ja väsyttää.
Hävettää välillä kun on niin kömpelö ja poissaoleva.

Vierailija
11/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutkopks-seudulla?

Vierailija
12/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:08"]Minkälaisia arvoja sulla sitten on ollut? [/quote] En muista kovin tarkkaan. T4V arvo oli muistaakseni se joka oli viiterajojen alapuolella ja muistan kun lääkäri soitti ja kyseli oireita niin sanoi, että on ihan ok, vähän on alarajoissa mutta ei uskalla lääkettä määrätä ei siis edes koelääkitystä, että seurataan vaan tilannetta jos vielä huononee. Psykologi katsoi kanssa koneelta arvoni ja sanoi, että mt lääkäri sanoi että jompikumpi (muustaakseni siis tuo T4V arvo) on huonompi ja vähän ihmettelivät, etten saanu edes kokeilla lääkitystä.

[/quote] Jos T4v on viitearvojen alapuolella ja TSH normaali, voi olla kyseessä sentraalinen hypotyreoosi, ja se vaatii tutkimuksia erikoissairaanhoidossa. Aivolisäkkeessä vikaa. 

Vierailija
13/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:28"]Asutkopks-seudulla?
[/quote]

En asu. Lähin endokrinologi taitaa olla Tampereella. Täytyy katsoa mitä huomenna sanovat yksityisellä. Jos en saa apua sieltä niin harkitsen sitten tuota.

Vierailija
14/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi kilpirauhasinfosta joku hyvä lääkäri, tosin heille voi olla vaikeaa päästä kun oikeasti hyviä on vähän ja lääkäriä tarvitsevia potilaita paljon. Mutta kannattaa mennä jonoon, voit saadakin peruutusajan piankin. Ihan selvät vajaatoiminnan oireet ja jos lääkärit jopa myöntävät että arvot ovat viiterajoilla tai niiden ulkopuolella, niin homma on selvä. Pyydä nyt kaikki verikoetuloksesi itsellesi (ja/tai katso OmaKanta-palvelusta jos sieltä löytyisi) ja kirjaa ylös kaikki oireesi, niin saat parhaan hyödyn seuraavasta lääkärikäynnistäsi ja viimein sen tarvitsemasi lääkityksen. Kilpirauhanen.com-sivustolla on aika hyvä oireluettelo, tulosta vaikka se ja merkkaa siihen omat oireesi.

Ja vastaisuuden varalle, älä koskaan tyydy niihin lääkäreiden "ovat viitearvoissa" -kommentteihin, vaan aina pyydä tulokset paperilla itsellesi. TSH:n viitearvot ovat nykyään n. 0,4 - 2,5, jossa pienemmät arvot liikatoimintaa ja suuremmat vajaatoimintaa. Aiemmin yläraja oli jotain 4,5, niin monet lääkärit eivät (kun eivät ymmärrä tästä sairaudesta mitään) pidä edes arvoa 5 vajaatoimintana. T4V-arvossa (kuten myös T3V-) taas asteikko menee toisinpäin, eli suuret arvot ovat liikatoimintaa ja pienet vajaatoimintaa. Itselläni T4V:n on oltava ihan siellä viitearvojen ylänurkassa, n. 19, että voin olla kunnossa.

Tsemppiä!

Vierailija
18/54 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:58"]Etsi kilpirauhasinfosta joku hyvä lääkäri, tosin heille voi olla vaikeaa päästä kun oikeasti hyviä on vähän ja lääkäriä tarvitsevia potilaita paljon. Mutta kannattaa mennä jonoon, voit saadakin peruutusajan piankin. Ihan selvät vajaatoiminnan oireet ja jos lääkärit jopa myöntävät että arvot ovat viiterajoilla tai niiden ulkopuolella, niin homma on selvä. Pyydä nyt kaikki verikoetuloksesi itsellesi (ja/tai katso OmaKanta-palvelusta jos sieltä löytyisi) ja kirjaa ylös kaikki oireesi, niin saat parhaan hyödyn seuraavasta lääkärikäynnistäsi ja viimein sen tarvitsemasi lääkityksen. Kilpirauhanen.com-sivustolla on aika hyvä oireluettelo, tulosta vaikka se ja merkkaa siihen omat oireesi.

Ja vastaisuuden varalle, älä koskaan tyydy niihin lääkäreiden "ovat viitearvoissa" -kommentteihin, vaan aina pyydä tulokset paperilla itsellesi. TSH:n viitearvot ovat nykyään n. 0,4 - 2,5, jossa pienemmät arvot liikatoimintaa ja suuremmat vajaatoimintaa. Aiemmin yläraja oli jotain 4,5, niin monet lääkärit eivät (kun eivät ymmärrä tästä sairaudesta mitään) pidä edes arvoa 5 vajaatoimintana. T4V-arvossa (kuten myös T3V-) taas asteikko menee toisinpäin, eli suuret arvot ovat liikatoimintaa ja pienet vajaatoimintaa. Itselläni T4V:n on oltava ihan siellä viitearvojen ylänurkassa, n. 19, että voin olla kunnossa.

Tsemppiä!
[/quote]

Kiitti! Tästä on varmasti hyötyä kun nään itsekin arvot sitten. Kyllä nyt taistelen niin kauan, että löydän tälle monta vuotta kestäneelle oireille syyn. Suoraan sanottuna vi*ttaa kun tiedä mikä vaivaa ja julkisella puolella ei olla sen enempää tutkittu koko asiaa vaikka oireesi olen tarkkaan selostanut.

Vierailija
19/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa nyt nuo kilpirauhasarvot onakannassa mitkä otettiin siis viime vuonna.
TSH oli 3,8
Ja t4V arvo 12,7

Juuri katsoin eilen yhdeltä sivustolta niin 2,5 olisi normaali TSH arvo?

Vierailija
20/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän