Miten alkuasukkaat hoitavat hampaita
Olen ihmetelly useita vuosia sitä miten esimerkiksi intiaanit toimivat, jos hampaaseen tuli reikä? Poistivatko he ne sitten itse vai miten jossain muualla missä ei nykyaikaista hammashoitoa ole, toimittiin? Oliko heillä hammasongelmat tasan nolla, kun ei ole sokeria?
Mitä hampaalle tapahtuu, kun se vain menee. Jos itsellä menisi hammas jossakin tyyliin autiosaarella niin kuolisiko siihen sitten vain vai mitä hampaalle tapahtuu? Irtoaako se itsestään vai kuolisiko siihen?
Ainakin Egyptiläiset osasivat hampaille jotakin tehdä.
Kommentit (2)
Netistä löytyy Australian alkuperäisväestöstä maininta jonka, Arno Forsius on kirjoittanut.
aboriginaalien hampaat olivat kertomusten mukaan yleensä hyvät, iän myötä tosin voimakkaasti kuluneet kovasta ja karkeasta ravinnosta johtuen.
Epäilen, että intiaaneilla ja sen sellaisilla on keskimäärin vähemmän hammasongelmia kuin vaikkapa länsimaalaisella ihmisellä. Luulen, että tämä johtuu siitä, että he todennäköisesti syövät vain kerran tai kaksi päivässä, eli ei ole jatkuvaa happohyökkäystä suussa. Lisäksi heidän ruokavalionsa todennäköisesti on enemmän hiljaista tulehdusta estävä jos vertaa länsimaalaiseen ruokavalioon.
Luulen, että he pureskelevat ruokansa kunnolla, joka auttaa hammaskiveä pysymään pois, mutta sitten toisaalta voi olla siinä kovemmalla koetuksella hampaat.
Muuten en osaa kommentoida.