Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olet ammattilainen, koulutuksen saanut. Osaatko vastata kaikkeen mitä ihmiset sinulta kysyvät alaasi liittyen?

Vierailija
26.03.2022 |

Itseäni hävettää todella paljon kun ihmiset tulevat kysymään alaani liittyviä asioita.
Saatan osata ja tietää mitä teen mutta en välttämättä osaa selittää henkilölle, joka jo lähtökohtaisesti haluaa häntä tyydyttävän vastauksen.

En myöskään aidosti tiedä kaikkea. Esimerkiksi jo pelkästään kokin työssä on satoja reseptejä, erilaista tekniikkaa ja hurjasti eri työvälineitä, joita tulisi hallita käytön lisäksi huoltaa. Osaan ja olen oppinut kyllä paljon mutta en minä uusinta uutta tiedä tai kaikkea työhön liittyvää, jos ei ole itsellä tullut vastaan.
En minä osaa vastata kaikkiin kysymyksiin reseptiikasta, yleensä ravintolassa muutenkin tehdään omalla tavallaan asiat. Voin jotain vinkkejä heittää ja kannustaa maustamaan rohkeasti mutta harvemmin osaan vastata itse kysymykseen täydentävästi. Sitten tulee myös väittelyjä kypsyysasteista ja tekotavoista, jokainen haluaa tehdä omalla tavallaan ja se on ainoa oikea.

Sitten toisella alalla, joku taas tulee kysymään. Huoh...
"kyllähän sinun tämä tulisi tietää" ja taas ihmiset kertovat yhdestä tietystä asiasta, tiedostaan asiaa kohtaan ja minut lytätään, katsotaan pitkään.

Inhoan tätä. En osaa kaikkea mutta teen työni hyvin. Otan oppia jatkuvasti ja keskityn moneen asiaan kerralla.

Ärsyttää, että minun ammatillisuutta kyseenalaisestaan. Toisaalta myös ajattelen, että olen oikeasti todella surkea vaikka ei se niinkään kai voi olla työhistoriani perusteella.

Tuntuu, vain usein riittämättömältä kun joku ulkopuolinen tulee kyseenalaistamaan tai arvostelemaan minua työntekijänä jossain ammatissa. Enää en haluaisi vastata mitään.

Miten muilla?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen atari enkä tosiaankaan osaa vastata mihinkään tietokonealan kysymykseen, vaikka jotkut niin luulee.

Vierailija
22/33 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla sitten käsittelette näitä asioita kun teidänhän "pitäisi tietää"!

Miten vastaatte, miten käsittelette...

Tuleeko vastaan ihmisiä jotka epäilee teitä työssänne? Ylipäätänsä miten suhtaudutte kun kysytään alaanne liittyen?

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitaja. Se mitä minulle on opetettu osaan vastata. Toki joku osa-alue on jäänyt heikommalle. Lupaan ottaa selvää, mikäli en ole varma.

Vierailija
24/33 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko vastaan ihmisiä jotka epäilee teitä työssänne? Ylipäätänsä miten suhtaudutte kun kysytään alaanne liittyen?

AP

No siis tietysti selvitän asian, siitä minulle maksetaan. Koulutukseni ja alan kokemuksen myötä tiedän mistä ja miten lähteä selvittämään asiaa. Jos ei selviä sittenkään, voin konsultoida kollegaa tai olla yhteydessä johonkin toiseen tahoon.

Vierailija
25/33 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Minua epäillään vähän väliä, kuten yleensäkin valtion asiantuntijavirkamiehiä. Mehän ollaan kaikkien muiden mielestä ihan turhia haitakkeita. Ja sit kun on ongelma (vaikkapa koronapandemia tai Venäjän hyökkäys Ukrainaan) niin yht'äkkiä ollaankin niin tärkeitä.

Mutta minä tunne oman alani, ja tiedän, mitä asioita en tiedä. Jos joku tinkaa minulta vastausta asiaan, josta en tiedä riittävästi voidakseni vastata varmaksi, sanon yleensä, että haluatteko, että vastaan jotain saadakseni teidät tyytyväiseksi, vai haluatteko, että selvitän miten asia on, ja kerron sen teille sen jälkeen?

Jos joku on eri mieltä kanssani, yleensä ohjaan ottamaan yhteyttä lähiesihenkilööni, joka sitten ohjaa kysyjää ottamaan yhteyttä asiantuntijaamme, eli minuun ;-)

Vierailija
26/33 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhelinmyyjä. Kumma ettei kukaan koskaan kysy mitään.

Vierailija
27/33 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkäri (erikoistuva) ja monet tuttuni olettavat että tiedän kaikista sairauksista kaiken mutta alani on niin suppea että en kyllä uskalla määrätä mitään rohtoja erilaisiin ihottumiin näin esimerkiksi.

Vierailija
28/33 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen atari enkä tosiaankaan osaa vastata mihinkään tietokonealan kysymykseen, vaikka jotkut niin luulee.

Ammatti ja taparikollinen. Ymmärrän.

Muista painaa enter nappilaa

Vierailija
29/33 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun aloitukseen. En kerro ammattiani kenellekään enää.

Vierailija
30/33 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällähän on lähes kaikki vaativalla alalla asiantuntijana, missä  ne nyt on?

Vierailija
31/33 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen generalistitaustainen paskanpuhujakonsultti it-alalla. En ymmärrä teknisestä puolesta paljoakaan eikä se edes kiinnosta. Olen alalla lähinnä rahan takia.

Vierailija
32/33 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/33 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutuksen työhöni saanut. Kaikkeahan ei tarvitse osata ulkoa, kun ne voi tarkistaa aina paperista. Joitain asioita tulee niin harvoin omalle kohdalle vastaan, ettei niitä ulkoa muista, osaan kyllä etsiä tiedot.

On paljon asioita joista voisin ottaa vastuun, mutta kun mitään ei anneta, niin toiminkin sitten mielellään " ruohonjuuritasolla", toisaalta ei haittaa. Hyvä palkka ja vähän vastuuta.