Mikä voisi olla syynä lapsen huonoon äidinkielen arvosanaan lukiossa?
Lapseni on keskimäärin ihan hyvä oppilas, hänen keskiarvonsa on ~9. Hänellä on aika tasaisesti arvosanoja ysin molemmin puolin, kymppejä enkusta, saksasta matikasta, fysiikasta ja kemiasta, ysejä ja kaseja melkein kaikista lopuista aineista, mutta, äidinkielen kolmesta suoritetusta kurssista kaksi vitosta ja kutonen.
En aio asiasta mitään hänelle sanoa, kun en ole koskaan vaatinut häneltä mitään huippusuoritusta enkä aio vaatia nytkään, enkä halua pahoittaa hänen mieltään. Ihmettelen vain miksi tuo yksi aine on noin poissa linjasta.
Onko äidinkieli jotenkin vaikeampaa kun muut aineet, onko hänellä kenties väärä opiskelutekniikka? Onko hän jollain keinolla suututtanut opettjan/muuten vaan tiukka ope? Ja hän on kuitenkin erinomainen oppilas englannissa ja saksassa että en usko lukihäiriönkään kyseessä olevan, vai olisko se kuitenkin sitä? Mietin vaan mikä voisi olla syynä, että jos on vaikka oppimishäiriö niin voisi saada apua. En vaan kauheasti näistä oppimisen ongelmista tiedä kun ei ole koskaan ennen tullut epäilystä että olisi mitään tällaista.
Kommentit (26)
Noin huono äidinkielen arvosana viittaa siihen, että sun lapsellasi on suuria vaikeuksia kirjoittamisen kanssa tai ymmärtää lukemaansa tekstiä. Noin huono osaaminen tulee vaikuttamaan negatiivisesti moneen asiaan ihan jatko-opiskeluista työelämään asti. Ei tuohon voi antaa oikein muuta neuvoa, kuin että lukemista ja kirjoittamista pitää harjoitella lisää. Pyydäpä joskus nähtäväksesi joku hänen ainekirjoituksensa ja tarkasta itse, että millainen se on, niin voitte yhdessä paneutua niihin asioihin, joiden kanssa on ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:09"]
Noin huono äidinkielen arvosana viittaa siihen, että sun lapsellasi on suuria vaikeuksia kirjoittamisen kanssa tai ymmärtää lukemaansa tekstiä. Noin huono osaaminen tulee vaikuttamaan negatiivisesti moneen asiaan ihan jatko-opiskeluista työelämään asti. Ei tuohon voi antaa oikein muuta neuvoa, kuin että lukemista ja kirjoittamista pitää harjoitella lisää. Pyydäpä joskus nähtäväksesi joku hänen ainekirjoituksensa ja tarkasta itse, että millainen se on, niin voitte yhdessä paneutua niihin asioihin, joiden kanssa on ongelmia.
[/quote]
Muuten hyvä mutta luuletko että keskiverto AV-mamma tajuaa niistä tehtävistä yhtään sen enempää kun hänen (luonnontieteiden arvosanoista päätellen) normaaliälyinen tyttärensä, joka sentään käy niitä kursseja.
Ei kannata ottaa mitään liian suurta stressiä yhdestä aineesta, jos kerran muutoin menee tosi hyvin. Ei maailma siihen lukion äidinkieleen kaadu, tiedän ihmisiä jotka ovat saaneet surkeita numeroita mutta ovat hyvin silti pärjänneet jatko-opinnoissa ja työelämässä.
Tämä on vanha ketju, mutta äidinkieltä ei pysty mitenkään vertaamaan reaaliaineisiin. Reaaliaineissa riittää, kun sisäistät kurssin asiat. Äidinkielessä oikeinkirjoitus on pienempiä asioita, tavallaan. Täytyy osata tulkita, eritellä, analysoida jne ja niiden asioiden sisäistäminen on huomattavasti hankalampaa. Ei riitä, että osaa kirjoittaa oikein ja monipuolisesti. On todella tarkkaa, että vastaa just oikein. Teksti voi sinänsä olla hyvä, mutta jos sitä ei ole tarpeeksi tulkittu, analysoitu tai mikä ohjeissa onkaan niin metsään menee. Tämä minun kokemus lukion äidinkielestä. Lisäksi riippuu ihan hirvittävästi opettajasta. Ainakin itse olen törmännyt siihen, että jos opettajat tykkäävät/ eivät tykkää tekstistä niin tulee plussaa tai miinusta.
Lukion äidinkieli on vaativaa. Vaatii itsenäistä ajattelua, päättelykykyä, hoksottimia.
Se on myös aine jossa pitää olla aktiivinen ja kielioppikin pitää hallita.
21 vielä jatkaa että lukuinto voi löytyä myöhemminkin. En kiusaisi asialla lastasi, hänhän on ihan huippuoppilas monessa muussa aineessa.