Lapsinerojen vanhemmat
Nykyään on näköjään tapana elvistellä sillä, kenen lapsi on oppinut nuorimpana lukemaan. Jotkut luulevat, että varhainen lukutaito on merkki erityisestä lahjakkuudesta. Työkaverini juuri kehui, miten hänen 6- vuotias lapsensa osaa jo lukea. Hän myös pohti, miten tämä lapsi saa koulussa ajan kulumaan kun lukutaitokin on jo hallussa. En viitsinyt sanoa hänelle, että omat neljä- ja viisivuotiaani osaavat myös lukea. Lapseni ovat mielestäni kehitykseltään aivan keskivertoja, eikä minulla ole mitään tarvetta mainostaa heidän lukutaitoaan. Paitsi nyt tässä nimettömänä :)
Kommentit (17)
tasapainoinen ja onnellinen ja sitä hän on!
Onneksi meillä sentään oli opettaja, joka ei pakottanut jokaisella äikän tunnilla tavaamaan niitä aakkosia, vaan sain lukea kirjaa sillä välin, kun muut opettelivat kirjaimia. Kaunokirjoitusharjoituksissa luonnollisesti olin mukana.
En tiedä, johtuiko varhaisesta lukemaan ja kirjoittamaan oppimisesta vai mistä, mutta keskiarvoni ei ole ikinä ollut alle 9, eikä lukuaineissa koskaan alle 9,3. Vaan siinä ystäväsi oli oikeassa, että tylsiä hetkiä on lapselleen ekaluokalla tiedossa, ellei opettaja osaa huomioida. Samoin omille lapsillesi, toivottavasti heidänkin opettajansa osaa huomioida sen, että osaavat lukea ja kirjoittaa!
Olen älykäs, oppinut varhain kävelemään, puhumaan, lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan ja koulu on mennyt loistavasti. Silti olen onneton, masentunut ja p*rkele soikoon opiskelen sairaanhoitajaksi. Psyykkisesti olen niin avuton ja kyvytön, etten pärjännyt yliopisto-opinnoissa ollenkaan.
Mielestäni äo korreloi jonkin verran koulumenestyksen kanssa. Tosin voipihan olla niinkin, että myös suorittamallani tutkinnolla on osuutta asiaan, tein ensimmäisen kerran äo-testin vasta hiljattain.
Suomalainen koulujärjestelmä perustuu pitkälti ulkoaopetteluun ja kilttiin käytökseen. Omilla aivoilla ajattelu, soveltaminen, kokeilu ja tiedon etsiminen eivät ole trendejä koulujärjestelmässämme.
olla ihan aiheellinenkin. Paljon tietysti riippuu siitä, millainen ekaluokka sattuu, joskus isokin osa lukee jo aika hyvin. Mutta silti lukemisessa vahva lapsi voi etenkin isossa luokassa helposti tylsistyä, kun jokaisella luokalla on nykyään useita erikostarpeisia lapsia ja siinä ne edistyneimmät jäävät kiireyslistan hännille ja opettaja ei mahdollisesti yksinkertaisesti ehdi eriyttää tarpeeksi ja huomioida edistyneempiä. Se sitten riippuu paljolti lapsen persoonallisuudesta, miten asiaan suhtautuu. Pahimmillaan tilanne voi kuitenkin johtaa siihen, että koko koulu lähtee lapselta väärällä jalalla liikkeelle. Kokee esimerkiksi koulun tylsäksi, alkaa hakea huomiota häiriköimällä, ei opi opiskelurutiineja tms.
Toisekseen, en usko kenenkään Mensa-tasoisen julkisesti huutelevan äo-lukemiaan. Äo on aika sama läpi elämän, siis ns. tyhmempi ei hyvällä koulutuksellaan voi kivuta ylemmäs asteikkoa, se on synnynnäistä.
Ja minä en " huudellut" lukemia mielestäni tai mitenkään kehuskellut. Halusin vain ilmoittaa lukeman, koska se tukee omaa ajatustani asiasta (=koulumenestys korreloi jonkin verran älykkyyden kanssa).
Vierailija:
Toisekseen, en usko kenenkään Mensa-tasoisen julkisesti huutelevan äo-lukemiaan. Äo on aika sama läpi elämän, siis ns. tyhmempi ei hyvällä koulutuksellaan voi kivuta ylemmäs asteikkoa, se on synnynnäistä.
Et voi ilmoittaa älykkyysosamääräksesi liki 160, jos olet sen netistä saanut. Aika usein ne sivustot koettavat myydä diplomeja herkkäuskoisille " älyköille" testin jälkeen. ;D
Vierailija:
Äo on aika sama läpi elämän, siis ns. tyhmempi ei hyvällä koulutuksellaan voi kivuta ylemmäs asteikkoa, se on synnynnäistä.
Kulttuurista ja koulutuksesta riippumatonta äo-testiä ei ole vielä onnistuttu kehittämään, vaikka yritetty on. Tottakai niitä voi harjoitella! TUlokset vaihtelevat jopa päivästä toiseen vireystason mukaan.
Kuten sanoin, en ole noita testejä aiemmin tehnyt, enkä usko että Mensan järjestämiin testeihin koskaan menen, koska tavoitteeni ovat aivan toisaalla kuin Mensassa..
Jos sinä tiedät oman älykkyysosamääräsi ihan Mensan testeillä mitattuna, käypä toki tekemässä se eurooppalainen älykkyystesti ja vertaile itse tuloksia. Sitten voit laskea itsesi osalta prosentiaalisen eroavaisuuden testien välillä (toki suoritusolosuhteiden tulisi olla vakiot), ja halutessasi yleistää voisit soveltaa sitä myös muihin. Eikö näin?
Itse luulen, että tulokseni ollessa 157 todellinen tulos on vähintäänkin 147, koska olen tietoinen myös siitä, millaisia kysymyksiä Mensan testeissä on, ja ne ovat hyvin samankaltaisia mitä nettitestissäkin.
Siinä sun eurooppalaiset testi. :p
Totuus on, että sulla on se vakio satanen. Live with it!
Olen tehnyt netin äo-testejä useampia, huonoin tulokseni oli 130 ja paras 160. En silti ihan oikeasti kuvittele olevani mikään huippuälykäs. Netin testeihin en usko ollenkaan. Ne voivat olla samankaltaisia kuin mensan testit, mutta arvatenkin ne pisteytetään eri tavalla.
Onhan se joo imartelevaa saada tulokseksi 157... Uskokoon ken haluaa.
Satanen taitaa olla jo reilusti alle keskiverron, tuskinpa sentään sellaista tulosta tulisi.. :)
Tiedättehän mitä hyvä koulumenestys vaatii?
ISTUMALIHAKSIA!
Eli sitä että jaksaa lukea;)
On totta, että tietyllä tapaa koulussa menestyvät ovat älykkäitä, mutta esim. joku todella fiksu voi saada huonoja arvosanoja, ja olla esim. kielissä todella huono, koska hänellä on lukihäiriö. Mutta vaikka ihmisen äly ei olisi " Mensan tasoa" , hän voi saada " helposti" kiitettävän keskiarvon.
Minusta älykkäitä ovat sellaiset ihmiset, jotka osaavat ajatella hiukan valta virrasta poikkeavalla tavalla, eli nähdä " mahdollisuuksia" siellä missä muut eivät tajua niitä olevankaan.
Tunnen erään tälläisen ihmisen:) Hän on yläasteen jälkeen kouluttautunut niin duunari ammattiin kun olla ja voi (sanotaan nyt vaikka putkimieheksi, ettei joku tunnista häntä...;) Kyseisellä alalla on huono palkkaus Suomessa, ja valmistuneilla varsin korkea työttömyys...
Tämä tuttu " vainusi" ulkomailla olevan työmahdollisuuksia, ja lähti sinne. Viidessä vuodessa oli tehnyt hommia neljällä eri mantereella, ja tahkonnut rahaa mukavasti... Sen jälkeen sijoitti rahansa eräissä eri Euroopan maissa oleviin kaupunkeihin, tarkemmin osteli sieltä (suomalaisen näkökulmasta) todella halvalla hienoja asuntoja. Vuosien saatossa juuri noissa kaupungeissa ovat asuntojen arvot monin kertaistuneet --->tuttu rikastunut todella paljon.
Nyt hänellä on uusi projekti käynnissä (liittyy erään asian maahantuontiin... ja tuote ei siis liity hänen alaansa lainkaan) ja taas on rahaa tulossa, paljon enemmän kun hän itse edes osasi odottaa. Voisin sanoa, että harva " kuuden ällän" ylioppilas, vaikka olisi jatkanut yliopistoonkin, on samalla tavalla " nerokas" . Tuo on sisäsyntyistä fiksuutta, jota ei pystytä kouluissa opettamaan, sitä joko on tai ei ole ihmisellä... Harvalla on...;)
Jotkut vain osaavat " vainuta" asioita, sitä minä arvostan!!!:)
Voi osata lukea jo nelivuotiaana, mutta on silti tyhmä kuin pässi.