Pieneen vai isoon yritykseen töihin?
Menettekö mieluiten pieneen vai isoon yritykseen töihin?
Omien kokemuksien mukaan isossa työpaikassa -plussana turvallisempi työnantaja, palkka maksetaan miten kuuluu, usein perehdytysohjelma, vapaiden sopiminen joustavampaa kun paljon työntekijöitä, henkilökuntaetuja, parempi työterveys, etenemismahdollisuuksia.
Pienessä talossa taas etuna että työyhteisö voi olla parempi, pomot tuntevat työntekijänsä, isossa talossa ne on harmaata nimetöntä massaa. Palkka voi olla neuvoteltavissa korkeammalle.
Kuitenkin jos pomo on myös yrityksen omistaja, voi heikolla hetkellä tulla helposti vahinkoja palkanmaksun ja työntekijän oikeuksien kanssa.
Joustoa vaaditaan enemmän ja vapaiden sopiminen yllättäen voi olla haastavaa, saikulla ei välttämättä kukaan voi sinua tuurata ja firma on pulassa
Kommentit (13)
Kerran olen tullut huijatuksi perhe yrityksessä, nyt menen vain mahd isoihin taloihin
Talvella pieneen, kesällä isoon 👌
Olen isossa. Tällä hetkellä aika kypsä toimintatapaan siellä. Vastuun pakoilua, huonoa johtamista, sekä selkään puukotusta ja oman edun tavoittelua.
Iso on joka asiassa parempi kuin pieni, niin työpaikassa kuin....siellä
Miten niin pienillä huonompi työterveys?? Mulla ainakin ollu niin, että pienillä yksityinen terveysasema esim mehiläinen jne, ja sitten kunnallisella puolella töissä ollessa terveys hoito on kunnallinen puoli, samaan tapaan kun esim työttömänäkin ja siihen ei kuulu melkeen mitkään jutut!!?? Ite ainakin viihdyn paremmin yksityisellä terveysasemalla, ovat siistimpiä jne.
Mulla molemmissa on ollut ilkeitä työkavereita (hoitoala), mut yksityinen eroaa siinä että ideat sallitaan, on ns. Kipinä työssä. Kunnallisella puolella valitettavasti kokemusta siitä, että kukaan ei oikein pysy kärryillä mistään, kaikki vaan valittaa!!?? Paljon eläkettä odottavia ihmisiä jne. Kunnallisella puolella lisäksi enemmän tavannut ilkeitä ihmisiä.
Palkka parempi ollut yksityisellä, toki joissain huonompi.
Pienet on paljon jännempiä! Saa oikeasti vaikuttaa työhön ja toimenkuvaan ja hommaa riittää varastosta messuedustukseen.
Ja sama huono puoli: kaikki on sun vastuulla ja kaikki on henkilökohtaista.
Isoissa olen törmännyt siihen, että jään näkymättömäksi, töiden määrä vaihtelee, tieto ei kulje ja työntekijät kärsii huonosta johdosta.
On hyviä työpaikkoja ja huonoja. Ja sellaisia, mitkä on hyviä, muttei itselle sopivia.
Jos pienellä yrityksellä tarkoitetaan statuppia, niin miinuspuolina
- epäselvät vastuut ja roolit
- epäselvät toimintatavat/prosessit
- amatöörimäinen viestintä
- "mahdollistava" tsemppijohtaminen vs. selkeä ja jämäkkä johtajuus
- maksimalinen itseohjautuvuus (voi olla myös postiivinen asia, näkökulmasta ja ihmisestä riippuen)
- yleensä matalampi palkka ja ylipäätään oletus että "intohimo" on palkkaa tärkeämpää
- oletus työntekijän venymisestä (työntekijän oikeuksiin vetoaminen ei ole "muotia")
- tiimihenki voi olla rento, mutta jos et ole energinen jees jees -ihminen, olet asennevammainen ankeuttaja ja ilonpilaaja
- oletus että pienen tiimikoon vuoksi olet valmis tekemään melkein mitä tahansa tehtäviä tarvittaessa, oli sinulla tähän osaamista tai ei. Can do!!!
- työmäärä tuppautuu tiimissä jakaantumaan hyvin epätasaisesti, koska näkyvyys tiimin tekemiseen on sumea
Olen ollut yrittäjä, työskennellyt kunnalle, ollut pienessä start-upissa työntekijänä ja nyt suuressa yksityisessä firmassa. Nyt on asiat ehdottomasti parhaiten. Hyvä palkka, hyvät edut, iso osa talon päättäjistä tietää mut, isoilla johtajilla on asenne, että heidän luokseen voi koska tahansa mennä juttelemaan mahdollisista ongelmista, sopivasti vastuita jne.
Huonoin kokemus oli pieni start-up, jossa tein kuukausitolkulla melkeinpä ilmaiseksi töitä. Työskentely siellä näyttää hyvältä mun CV:ssä, joten jatkoin siellä työskentelyä kunnes sain toisen työpaikan. Ei etuja, ja tosiaan riistopalkka.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin pienillä huonompi työterveys?? Mulla ainakin ollu niin, että pienillä yksityinen terveysasema esim mehiläinen jne, ja sitten kunnallisella puolella töissä ollessa terveys hoito on kunnallinen puoli, samaan tapaan kun esim työttömänäkin ja siihen ei kuulu melkeen mitkään jutut!!?? Ite ainakin viihdyn paremmin yksityisellä terveysasemalla, ovat siistimpiä jne.
Työterveyshuollon laajuus harvoin on kiinni työpaikan koosta, enempi toimialasta.
Suurissa liikaa aivan turhaa byrokratiaa
Olen pienessä firmassa ja allekirjoitan kaiken yllä kirjoitetun. Ihan kauhea olo kun omilla luisuilla harteilla on niin paljon firman toimintaan suoraan vaikuttavia asioita, ja jaksaminen huononee koko ajan. Yritän tuoda tätä esiin, turhaan. Jos lähden (saan esim sydärin tai vaihdan työpaikkaa) niin firma ajautuu kaaokseen. Tämä ei ole kiva tunne.