Terveysvyyhdin selvittäminen
Neuvokaa minua miten voisin aloitella oman terveydentilan selvittelyn. Minulla on aika monta tosi negatiivista kokemusta lääkärikäynneistä. Nolottaa ja tuntuu turhauttavalta.
Ongelmia on kertynyt koska olen vältellyt lääkäriä. Ylipainoa on reilusti. Outoja kiputiloja vatsassa ja selässä. Turvotusta silmien alueella, ajoittaista väsymystä jne. Pari vuotta sitten refluksitauti puski päälle. Töistä jatkuvaa stressiä. Valvon myöhään. Eli vähän epämääräisiä juttuja mutta ei siis normaalia tervettä menoa. Hampaat ja suu on hoidettu ja hyvässä kunnossa. Tuntuu vaikealta lähteä lääkäriin näiden vaivojen kanssa. Miten onnistuisin ja tulisin kuunnelluksi ja saisin apua?
Huonoista kokemuksista sen verran että lääkäri pamauttaa ensin tiedon että olen lihava. Sen tiedän jo mutta en ole onnistunut painoa pudottamaan.
Osaisitteko antaa oikeasti kullanarvoisia neuvoja?
Kommentit (7)
Huono kohtelu on jo niin syvällä terveydenhuollon rakenteissa, että sen vain jo vakiintunut tapa. Täytyyhän niitä terveysongelmiaan tietysti yrittää selvittää, mutta älä odota mitään, tai no joutuvathan ne tietysti siellä kirjaamaan käyntisi syyn, joten jäähän siitä merkintä. Asiasi selviää luultavimmin parhaiten tulevasta ruumiinavauspöytäkirjasta.
Toi lihavuus ja stressi on aika olennainen tolle refluksille! Mitä syöt ja miten paljon? Liikunta on aika hyvä lääke noillekkin oireille! Muttei tietenkään mikään ihme lääke! Painonpudotus vaatii lujaa itsekuria!
Tosi hyvä että hampaat on hoidettu ja että muihinkin juttuihin tahdot parannusta. Siitä on hyvä jatkaa.
Voin kertoa että vaikka olen itse ollut aina tosi hoikka ja urheilullinen ja olen hoitanut kaikki asiani hyvin, toisinaan sairastellessani osa lääkärikäynneistä on aina ollut sellaisia joista päällimmäiseksi vaikutelmaksi on jäänyt minun syyllistämiseni jostain ja ongelmieni mitätöinti, vaikka lopulta on löytynyt vakaviakin sairauksia. Mitätöinnin ja syyllistämisen ei kannata antaa lamauttaa, koska vain osa hoitohenkilöstä harrastaa sitä ja koska sitä kohdistetaan yhtä lailla hoikkiin joilla painoindeksi on 20 tai alle. Ikävältähän se tuntuu ja varmaan sitäkin ikävämmältä jos itsellä on jotain komplekseja.
Ap, olen itse kokeillut kaikkea ja hyväksi todennut ne asiat, mitkä jättää pois. Eli sokeri aiheuttaa lihaskipuja, ryppyjä kasvoissa ym. Ja jos syö sokeria iltaisin missä muodossa tahansa, ei saa unta ja paino nousee. Ja myös leivän syönti, voi.. ne kaikki lisäävät painoa. Eli jos syöt terveellisesti kasviksia ja hyvää proteiini pitoista ruokaa. Niin myös kaikenlainen masennus ja muut loppuvat. Koska se mitä syöt, niin sellainen olet pitää täysin paikkansa. Ja aivojen toiminta yhteydessä suolentoimintaa, on siis sama asia, että kuinka hyvin voit. Mutta jos luet Ayurveda kirjallisuutta, niin sieltä saat monia hyviä vinkkejä juuri sinun keholliselle sopivaksi. Eli oletko enemmän Vata, Pitta tai Kapha? Sieltä löytyy hyviä ohjeita ruokaan ja mieleen. Tai voit käydä jollain Ayurveda terapeutilla, eli ovat todella asiantuntevaa ammattikuntaa, mitä länsimaalainen tiede ei vielä ota huomioon.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä auttaisiko sinun tapauksessasi, mutta minulla jäivät kolotukset, turvotukset, väsymys ja univaikeudet pois kun aloin liikkua ja syödä terveellisemmin. Painoa lähti eli 20 kg. Kannattaa kokeilla.
Se on kiva kun ihmiset aina ensimmäiseksi olettaa, että apua kysyvä ihminen on aivan kertakaikkisen tyhmä, eikä ole yrittänyt mitään niistä päivänselvimmistä keinoista jotka yleensä auttavat
Kiitos asiallisista vastauksista! Laihduttamista/elämäntapamuutosta olen siis yrittänyt tehdä. Ajattelen, että taustalla voi olla jokin sairaus/ongelma koska paino ei tipu.
Lääkärille en osaa puhua/selittää asioita. Olisiko verikokeista apua? Ne voisi käydä ottamassa yksityisellä helposti ilman anomista ja selittelyä... täytyy miettiä
En tiedä auttaisiko sinun tapauksessasi, mutta minulla jäivät kolotukset, turvotukset, väsymys ja univaikeudet pois kun aloin liikkua ja syödä terveellisemmin. Painoa lähti eli 20 kg. Kannattaa kokeilla.