SUPERin puh.johtaja sen sanoikin!
On äärimmäisen väärin sanktioida siitä, että työntekijä sairastaa, varsinkin alalla jossa sairastuvuus on luonnostaan suurempaa ja riski sairastua on suurempaa. Esimerkkinä päiväkotityöläiset, he ovat päivittäin tekemisissä lasten kanss ajoilla eritasoisia flunssaviruksia, jopa bakteerien aiheuttamia, ripuli-ja oksennustauteja, Noro-viruksia, angiinoita jne.jne
Muutenkin alan työntekijät työskentelevät voimiensa äärirajoilla kiitos suurten, ja yhä kasvavien, lapsiryhmien, hlökuntapulan ja sijaisten puuttumisten vuoksi ja mm vanhempienkin taholta tulevien koko ajan kasvavien vaateiden myötä (meidän ruusuliljalle sitten nämä pinkit housut aamupväulkoiluun ja vihreät iltapäivälle, antakaa muistilappu jokaisesta tapahtumasta ja asiasta erikseen kun en minä niitä kuukausikirjeitä, sähköposteja yms oikein ehdi/jaksa lukea) jne.
LAKKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kommentit (30)
Mikäs se pääministeri Sipilän sp olikaan? lähetän hänelle kysymyksen.
"Miten te, arvon pääministeri, sairastaisitte nauttiessanne 1986e - 2300e/kk bruttopalkkaa? ja olisitte vieläpä alalla jossa lähikontaktissa päivittäin lukuisten puolikuntoisten, viruksia ja bakteerejakin, kantavien asiakkaiden=lasten, kanssa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 13:11"]
Tuttava kirjoitteli FBssa, että kun on dieettikokkina sairaalassa, niin seuraavassa vatsataudissa ei pidä ainuttakaan päivää sairaslomaa. Vaikka kuinka kamala olo olisi duuniin vaan.
[/quote]
Kun autoni ei mene katsastuksesta läpi, niin rikon kaikkien työkavereidenkin autot, ettei heilläkään mene. Ihan sama periaate kuin tuttavallasi.
No olipa vertaus.
Ikäänkuin tuossa olisi haluttu kostaa sairastaminen työkavereille ja tartuttaa heidätkin... ei tuossa ontuvassa vertauksessasi toisten autojen rikkomisella omia kuluja minimoida niinkuin alkuperäisessä ajatuksessa.
Mutta kertonee jotain ymmärryksestäsi ja älykkyydestäsi.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 13:29"]
Mun tuttu on sh ja töissä lasten infektio-osastolla sairaalassa. Tulee kuulemma niin kova vastustuskyky ettei enää sairastu juuri koskaan. Miksei päiväkodissa käy niin?
[/quote]
Infektio-osasto ja päiväkoti ovat tåysin eri planeetoilta. Infektio-osastolla potilas/huone tapauksesta riippuen, suojavarusteet. Väliutön kontakti potilaaseen lyhytaikaista ja silloinkin suojavaatetus.Vierailijoiden käynnit ovat rajoitettuja, eikä potilaat juoksentele joka puolella.
Päiväkodissa, (keskikokoisessa) n.100lasta ja niistä n.12-24 samassa tilassa kanssasi 8h ja vaihtelevasti enemmän, esim. talon yhteiset tuokiot. Lapset ovat fyysisesti lähellä, koska heitä hoidetaan, ohjataan ja avustetaan päivän toimissa. Joka lapsi tuo myös kotoaan taudinaiheuttajia, koska monilla on sisaruksia koulussa, toisissa hoitopaikoissa jne.. näin saadaan melkoinen taudinaiheuttajien kokoontuminen päiväkotiin ja niille altistut joka työpäivä. Itkevä lapsi sylissä, on kasvojesi lähellä , lapset yskivät, aivasdtelevat ja näin taudinaiheuttajia on koko ajan ilma täynnä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 13:29"]
Mun tuttu on sh ja töissä lasten infektio-osastolla sairaalassa. Tulee kuulemma niin kova vastustuskyky ettei enää sairastu juuri koskaan. Miksei päiväkodissa käy niin?
[/quote]
Infektio-osasto ja päiväkoti ovat tåysin eri planeetoilta. Infektio-osastolla potilas/huone tapauksesta riippuen, suojavarusteet. Väliutön kontakti potilaaseen lyhytaikaista ja silloinkin suojavaatetus.Vierailijoiden käynnit ovat rajoitettuja, eikä potilaat juoksentele joka puolella.
Päiväkodissa, (keskikokoisessa) n.100lasta ja niistä n.12-24 samassa tilassa kanssasi 8h ja vaihtelevasti enemmän, esim. talon yhteiset tuokiot. Lapset ovat fyysisesti lähellä, koska heitä hoidetaan, ohjataan ja avustetaan päivän toimissa. Joka lapsi tuo myös kotoaan taudinaiheuttajia, koska monilla on sisaruksia koulussa, toisissa hoitopaikoissa jne.. näin saadaan melkoinen taudinaiheuttajien kokoontuminen päiväkotiin ja niille altistut joka työpäivä. Itkevä lapsi sylissä, on kasvojesi lähellä , lapset yskivät, aivasdtelevat ja näin taudinaiheuttajia on koko ajan ilma täynnä.
[/quote]
26 olen lastenhoitaja ja tehnyt töitä sekä infektio-osastolla Yliopistollisessa sairaalassa ja 10päiväkodissa, joten kokemusta on 25v ajalta jonkin verran. Infektio-osastolla en sairastanut ikinä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 13:11"]Tuttava kirjoitteli FBssa, että kun on dieettikokkina sairaalassa, niin seuraavassa vatsataudissa ei pidä ainuttakaan päivää sairaslomaa. Vaikka kuinka kamala olo olisi duuniin vaan.
[/quote]
Tullee samalla rikkoneeksi potilasturvallisuutta ja jos joku tuosta sairastuu niin ystäväsi maksaa varmaan mielellään korvaukset?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 13:08"]
Miksi työantajan pitäisi maksaa palkkaa tekemättömästä työstä?
[/quote]
Tämä väite nyt alkaa näköjään toistua, niin vastataan nyt sitten.
- ei välttämättä aina pitäisikään, jossain mielessä olisi asiallista, että sairausajan palkan maksaisi yhteiskunta
- jos halutaan, että sairas kustantaa sairautensa itse kokonaan, sairastavia työntekijöitä pelätään vielä enemmän, koska riski työntekijän menettämiseen on niin suuri. Kenenkään pienipalkkaisen ei kannata nykyisellä palkkatasolla tehdä töitä lainkaan, jos sairastaa yhtäänkään enempää. Joten työnantajille tulisi vielä enemmän rekrytointikustannuksia - sairausajan kompensoiminen johonkin asti on kaikkien etu
- yleisperiaatteena olisi teoriassa parasta, että jokaisella on joku osuus riskistä. Silloin työnantajan intressissä on huolehtia, ettei hänen laiminlyöntiensä tai väärien vaatimustensa takia ainakaan kukaan stressaannu ja sairastu tai joudu tapaturmaan. Työntekijän intressissä on edistää terveyttään. Yhteiskunnan intressissä on huolehtia niistä asioista, joihin yhteiskunnan toimilla voidaan vaikuttaa, jotta ihmiset olisivat terveitä ja pysyisivät terveinä.
- tosiasiassa työntekijä kantaa riskistä valtaosan koko ajan, ja lusmujen kurittamisen nimeen tapahtuva lisääntyvä epätasapainottaminen ajaa huonon ostovoiman tilanteessa työntekijän sairaana töihin. Ruotsista ei ole hyvä ottaa mallia sairaslomakäytäntöön, koska heillä ostovoima on parempi eikä heillä ole allaan 90-lamaa lainkaan samassa mitassa joka olisi laittanut työväen elämään kädestä suuhun, ja työntekijällä on silloin aivan toisella tapaa reaalinen mahdollisuus jäädä kipeänä päiväksi omalle lomalle
- vähintään pitäisi tämän ongelman kompensoimiseksi ymmärtää, että esim. hoitajat yms tarvitsevat alan erikoisetuna toisenlaiset ehdot ensimmäiselle sairauspäivälle. Työnantaja maksaa silloin siitä, että sairastavuus yksikössä vähenee kun sairaana ei tulla töihin tartuttamaan muita. Jossain otsikossahan äskettäin todettiin näin käyneen.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 13:14"]Mua oikeesti pelottaa, jos päikyn henkilökunta on itse sairaina töissä ja samalla tartuttaa lapset, samoin hoitohenkilökunta vanhainkodeissa, sairaaloissa... eikö kukaan ajattele, mitä siitä voi esim. syöpäpotilaille seurata? Tai joku teho-osaston sairaanhoitaja siellä mahataudissa tai kunnon flunssassa, tuleeko hoitovirheitä kun pää täynnä räkää tehdään töitä? Lääkäreillä on sen verran kovat tulot, että kuvittelisin heidän raskivan jäädä kotiin sairastamaan, mutta hoitajat...
[/quote]
No minä olen töissä syöpätautien osastolla. Seuraavaa flunssaa odotellessa, sori vaan sytostaattipotilaat. Mun pitää maksaa laskuni.
Tuotsissahan nämä kaikki teidän kauhukuvat ovat totetutuneet, koska siellä on jo voimassa yhden päivän palkattomuus sairastumisessa käytössä...
siellä siis kuolee kaikki syöpäsairaat kipeiden hoitajien takia, lapset sairastaa yms...
suurin osa taudeista tarttuu jo ennen kuin levittäjä itse oireilee siis silloin itämisajalla. Ja entäs kun kaikki kantajat ei itse sairastu vaan voivat levittää tautia...
mitäs mieltä olette siitä kun jos kännipäissään vapaa-ajalla katkasee koiven, niin työnantaja joutuu maksamaan saikkuajalta täyden palkan ja sijaisen palkan. Kela korvaa vähäsen 9 päivän jälkeen.
sairaspoissa oloissa ei kustannuksia erotella missään syyssä...
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 13:41"]Mua pelottaa syöpäsairaan äitini puolesta :( On saanut hyvää hoitoa ja on me esim. omahoitajaa ja muita kovasti kiiteltykin, mutta huolestuttaa onko heillä myös se tilanne että ei ole varaa olla töistä pois? [/quote] Ei mulla ainakaan ole varaa olla töistä pois palkattomana. Nyt vielä vähemmän jos sunnuntai lisät yms pienenee.
[/quote]
Ymmärrän tämän, ja siksi niin kovasti huolestuttaakin. Syytän tilanteesta päätöksentekijöitä, en hoitajia.
-19