Hoitajat tänne!
Sovitaanko keskenämme:
Ei tehdä enää ylimääräisiä sunnuntaivuoroja, vaikka olis pulaa hoitajista.
Vapaapäivinä ei vastata työnantajan puheluihin, ei mennä töihin siis vapaapäivältä, siitähän ei makseta
Ei tuplavuoroja.
Ei ylitöitä.
Vähennetään joustavuutta ja vuorojen vaihtamista.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:42"]
Kuinka moni teistä nyt harkitsee alan vaihtoa tai Suomesta pois muuttamista? Peukkua ylös!
[/quote]
Olen jo vaihtanut alaa. Olen nykyään KTM (kauppateteiden maisteri) enkä ole ko. opintojen aikana enkä työelämässä koskaan joutunut kantamaan samanlaista vastuuta kuin sairaanhoitajana aiemmin. Siellä ollaan joka hetki tekemisissä elämän ja kuoleman kanssa, isojen kysymysten äärellä. Sairaanhoitajan ammatti on todellinen asiantuntija-ammatti, joka edellyttää vahvaa paineensietokykyä, kykyä ottaa ja kantaa vastuuta, korkeatasoista hoitotyön osaamista unohtamatta. Järkyttävää, että tällaiselta alalta leikataan, ja tulee varmasti kostautumaan jossain vaiheessa. Sairaanhoitajien jaksaminen korreloi suoraan potilaan hoitoon, hänen kykyynsä huolehtia potilaasta ihmisarvoa kunnioittavalla tavalla. Kiire ja väsymys lisäävät virheitä kaikissa sairaalan ammattiryhmissä ja potilaan hoito kärsii.
Se on kyllä ihan ok tapella etujensa puolesta ja itsekään ei aio yhtään sunnuntaita tehdä, jos siitä ei makseta ekstraa, mutta sitä hoitajien kuviteltua kiirettä en tajua. Aina kun olen osastoilla käynyt, niin siellä ne hoitsut seisoskelevat tai istuskelevat juoruilemassa tai sitten tekevät työtään ihan normaaliin tahtiin. En ole koskaan nähnyt hoitajan näyttävän erityisen kiireiseltä. Monessa muussa työpaikassa kiireen näkee ihan konkreettisesti. Varastossa kun painettiin menemään, jätkillä hiki virtasi kun lähetykset piti saada valmiiksi ja autoihin. Kaupassa on pitkiä jonoja ja apuvoimia kutsutaan kassalle kuuluttamalla ja myyjistä näkee, että stressi painaa. Linja-autonkuljettaja ajaa jatkuvan aikataulupaineen alla ja kantaa niskassaan asiakkaiden vitutuksen ruuhkista ja myöhästymisistä. Tilitoimistoissa on varsinkin tilinpäätösaikaan mieletön kiire ja päivät venyvät. Rakennuksilla vedetään urakkana taloja pystyyn ja ukot huitovat menemään 6 päivää viikossa ja 12 tuntia päivässä. Ja niin edelleen. Mutta vain hoitajilla on aina ihan hirveä kiire, vaikka se ei tosiaan kyllä päälle päin näy. Tosin kyllä niillä varmaan kiire onkin, mutta aika moni ei siihen alistu, vaan antaa mieluummin mummojen maata jööti housuissa ja tekevät työtään omaan rauhalliseen tahtiinsa. Niin kuin tietysti pitääkin, jos työvoimaa on liian vähän.
Vuoden 2007 palkankorotuksia ei olisi koskaan pitänyt tehdä, heti 2008 tuli lama ja sitä ei valtion talous kestä.
Tuskin naisvaltaisella työpaikalla löytyy noin paljon yhteishenkeä moiseen ryhtyä.
Minä päätin jo omasta puolestani tehdä ratkaisun jäädä sossun rahoilla kotiin. Määrä-aikainen työ loppui juuri ja tämänpäiväisten uutisten jälkeen päätin olla enää hakematta töitä lh:na. Motivaatio rupeaa olemaan täysin loppu. Kai sossu nyt yhden lähärin elättää kymmenien tuhansien maahantulijoiden joukossa. Sorry vaan ihanat kollegat, mutta mulla ei ole enää voimia.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:17"]Tehdään vain pakollinen, mutta ei yhtään ylimääräistä.
[/quote]
No niinhän te nytkin teette eli ei mitään muutosta entiseen.
Kuinka moni teistä nyt harkitsee alan vaihtoa tai Suomesta pois muuttamista? Peukkua ylös!