Onko mielestänne väärin varastaa, jos siitä ei jää kiinni?
Itselläni oli tilanne, että pystyin varastamaan haluamani hintavan puoleisen tuotteen ilman riskiä kiinnijäämisestä. Siispä luonnollisesti varastin sen. Normaalisti omaan ns. korkean moraalin, mutta nyt ei ollut pienintäkään riskiä jäädä siis kiinni. :) Mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa? Onko tuollaisessa tilanteessa mielestänne väärin varastaa? Mieheni sanoi, että minun pitäisi palauttaa tuote, mutta on vähän sellainen "totuuden torvi" nössykkä..
Kommentit (18)
Minusta varastaminen on aina väärin eikä oma moraalini taipuisi siihen vaikka voisin olla 150% varma etten jää kiinni.
Onko sinusta oikein, että joku varastaa sinulta tai yritykseltäsi, kunhan vaan ei jää siitä kiinni? Niinpä, ei ole oikein ei. Ymmärrän vaan, jos varastat nälkäisenä itsellesi/lapsellesi ruokaa, jos ei sitä muuten mistään saa..
On väärin. En nyt ihan tappamiseen tai raiskaamiseen lähtisi silti vertamaan... Älä varasta enää.
Ei ole. Tavaran omistaja on tehnyt virheen jättämällä tavaransa valvomatta. Teit täysin oikein. Toivottavasti hutilus ottaa opikseen!
Tietenkin varastaminen on väärin. Ei kyse ole siitä, jääkö kiinni, vaan rehellisyydestä ja oikeudenmukaisuudesta.
Millaisessa perheessä sinä olet kasvanut?
Kyllä sinun moraalikasvatuksesi on jäänyt uskomattoman vajavaiseksi. VARASTAMINEN ON VÄÄRIN!!!!
Riippuu keneltä varastaa.
Itse en veisi esim. polkupyörää lastensairaalan pihalta, mutta voisin ihan hyvin viedä sen joltain romanian mustalaiselta.
Ainakin omassa kotikaupungissa ne mustalaismiehet ajelee uusilla maastopyörillään (joo, on kaupasta ostettu, ihan varmaan..) tarkastamassa ja keräämässä rahat niiltä kadunkulmissa kerjäämässä istuskelevilta mustalaisnaisilta ja -mummoilta.
Miten joku voi alapeukuttaa??
Jos varastaminen olidi oikein, se ei olisi kiellettyä. Mieti siitä, onko oikein.
Tietysti on. Oletko jollain 3-vuotiaan tasolla jos et sitä tajua?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:49"]Riippuu keneltä varastaa.
Itse en veisi esim. polkupyörää lastensairaalan pihalta, mutta voisin ihan hyvin viedä sen joltain romanian mustalaiselta.
Ainakin omassa kotikaupungissa ne mustalaismiehet ajelee uusilla maastopyörillään (joo, on kaupasta ostettu, ihan varmaan..) tarkastamassa ja keräämässä rahat niiltä kadunkulmissa kerjäämässä istuskelevilta mustalaisnaisilta ja -mummoilta.
[/quote]
Minä en kyllä varaisti edes manneilta. Ei se kansallisuus oikeuta varastamiseen.
On. Tietyissä tapauksissa se on minusta ymmärrettävää (esim. katulapsi varastaa leivän pysyäkseen hengissä), mutta noita tapauksia on Suomessa harvoin.
Mielestäni riippuu täysin tilanteesta. Tuollainen "varastaminen on aina väärin"-asenne on todella naiivi ja häiriintynyt.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:49"]Riippuu keneltä varastaa. Itse en veisi esim. polkupyörää lastensairaalan pihalta, mutta voisin ihan hyvin viedä sen joltain romanian mustalaiselta. Ainakin omassa kotikaupungissa ne mustalaismiehet ajelee uusilla maastopyörillään (joo, on kaupasta ostettu, ihan varmaan..) tarkastamassa ja keräämässä rahat niiltä kadunkulmissa kerjäämässä istuskelevilta mustalaisnaisilta ja -mummoilta. [/quote] Minä en kyllä varaisti edes manneilta. Ei se kansallisuus oikeuta varastamiseen.
[/quote]
Onko varastetun pyörän varastaminen väärin? Ja ketä kohtaan se on väärin?
Kaikki sen tuotteen olemassaolon mahdollistaneet, sen valmistusketjuun ja sinne kauppaan asti saattamiseen osallistuneet jäävät ilman korvausta työstään. Niin, onko oikein? Olet varas! Sekö ei saa mitään kelloja soimaan? Kuka tai mikä sut kasvatti?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:20"]
Kaikki sen tuotteen olemassaolon mahdollistaneet, sen valmistusketjuun ja sinne kauppaan asti saattamiseen osallistuneet jäävät ilman korvausta työstään. Niin, onko oikein? Olet varas! Sekö ei saa mitään kelloja soimaan? Kuka tai mikä sut kasvatti?
[/quote]
Uuuuu.. Eivät jää, koska varkaudet laitetaan hävikkiin. Ilman varkaita sitä vastoin jäisivät ilman töitä, myymäläetsivät, valvontalaitteistojen koko ketjuun osallistuvat työntekijät, poliisit, tuomarit, vankeinhoito jne jne!
Voisitko myös pettää miestäsi, kunhan et jää kiinni? Kyse on eettisistä ja moraalisista arvoista.
On väärin. Varastaminen on aina väärin.
Sun ajattelutavalla voi tappaa ihmisen, jos siitä ei jää kiinni. Raiskata. Varastaa auton, lapsen jne.