Uusi työ ja työhöntulotarkastus
Sain vakituisen työn kunnalliselta puolelta. Olen tehnyt kyseistä työtä useamman vuoden määräaikaisena ja nyt minut vakinaistettiin. Työnantaja pyytää lääkärinlausuntoa terveysentilastani, nornikäytäntö alalla.
Voiko vanhat diagnoosit estää minua saamasta hyväksyttyä lääkärinlausuntoa vai voiko vakinaistaminen jäädä siitä kiinni?
Minulla on sairastettu synnytyksen jälkeinen masennus seitsemän vuotta sitten, olin ihan psykiatriselle osastolla silloin. Toivuin siitä hyvin eikä minulla ole sen jälkeen ollut psyykkisiä ongelmia. Nyt alkoi pelottaa että pian en saakaan vakituista työtä tämän takia.
T.eräs luokanopettaja
Kommentit (6)
Minulla ei ole kunnalliselta alalta kokemusta, mutta toimin yksityisellä puolella henkilöstöasioiden vastaavana. Vaikka tämä ei mikään uskon asia ole, niin en silti mitenkään voisi uskoa, että tuollainen estäisi hyväksyvän lausunnon saamista. Lääkäri/työterveyshoitaja arvioi aina tarkastushetkellä olevaa terveystilannetta. Itse rekrytoin henkilöitä fyysiseen työhön ja meillä on mennyt työhöntulotarkastuksista iloisesti läpi henkilöitä, joilla pitkä historia esim. polvi- tai lonkkavaivoissa. Tosin olemme näistä vaivoista usein tienneet jo haastatteluvaiheessa, mutta siltikin ottaneet töihin erinäisistä perustelluista syistä johtuen. Välillä olen silti kieltämättä ihmetellyt, ettei näihin vaivoihin ole työterveyden taholta sen kummemmin puututtu, vaikka tiedetty tilanne.
Kiitos vastauksesta. Alkoi niin huolettaa tämä. Lääkärintarkastusaika on viikon päästä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kunnalliselta alalta kokemusta, mutta toimin yksityisellä puolella henkilöstöasioiden vastaavana. Vaikka tämä ei mikään uskon asia ole, niin en silti mitenkään voisi uskoa, että tuollainen estäisi hyväksyvän lausunnon saamista. Lääkäri/työterveyshoitaja arvioi aina tarkastushetkellä olevaa terveystilannetta. Itse rekrytoin henkilöitä fyysiseen työhön ja meillä on mennyt työhöntulotarkastuksista iloisesti läpi henkilöitä, joilla pitkä historia esim. polvi- tai lonkkavaivoissa. Tosin olemme näistä vaivoista usein tienneet jo haastatteluvaiheessa, mutta siltikin ottaneet töihin erinäisistä perustelluista syistä johtuen. Välillä olen silti kieltämättä ihmetellyt, ettei näihin vaivoihin ole työterveyden taholta sen kummemmin puututtu, vaikka tiedetty tilanne.
Työnantajan näkökulmasta on parempi, jos ihmisellä on valmiiksi tietyt dg. Silloin tekijä on itse vastuussa niistä, eikä hoitoa voi vierittää työnantajan vastuulle.
Murehdinko siis mielestänne turhaan? Ap
Anteeksi kirjoitusvirheet , nopeasti puhelimella kirjoitin. Ap