Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhasen ultraus, kuka tietäis?

Vierailija
08.09.2015 |

Kävin ultrassa ja lääkärin mukaan kaikki oli ok. Sain lausunnon kotiini ja yksi kohta siinä jäi mietityttämään. Tekstissä luki näin: "Vasemman lohkon alapoolissa on pieni niukkakaikuinen pesäke joka sopisi struumanodukseksi". Mikähän se siis on? Näytettä ei siitä otettu. Voiko ultraava lääkäri olla täysin varma että löydös on 100% ok? Kiitos jos joku vastaisi ja tietäisi näistä jotain. Mulla ei ole tästä asiasta mitään soittoaikaa enää lääkärille... Kilpparia alettiin ultraamaan siksi kun löydettiin pientä suurentumaa ja kun olen niin huonossa kunnossa eikä syytä sairastumiselle ole löytynyt.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se struumanodus on se suurentuma. Mutta kummallista ettei sulta otettu koepalaa?

Vierailija
2/8 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lääkäri tutkia kuvia tarkemmin myöhemmin ja löysi tuon? Aina voit soittaa ja kysyä lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noissa suurentumissa joku kokoraja että mistä ottavat näytteitä ja mistä sitten taas ei oteta?

Vierailija
4/8 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen ultraa ei pitäisi edes tehdä, jos ei ole sormiin tuntuvaa kyhmyä. Kilpirauhasen vajaatoimintaepäilyä tai poikkeavia kilpirauhasarvoja EI PIDÄ ULTRATA. Eli lähete sinänsä ollut jo aivan turha ja johtaa yleensä aina turhiin huolenaiheisiin, kuen nytkin. Noita pieniä struumakyhmyjä, kolloidikystia ym. on yli puolella ihmisistä. 1,5cm on kokoraja näytteenotolle, jos epäillään pahanlaatuista kyhmyä niin sitten 1cm. Niitä muutaman millin pesäkkeitä ei pistellä eikä seurata. 

t. radiologi

Vierailija
5/8 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä hoidon hakemiseen! Kilpirauhasasiat vaativat valitettavasti potilaan omaa aktiivisuutta. Ole sinnikäs, huolehdi siitä että olet perillä toimenpiteistä ja saat selitykset tuloksiisi. Kilpirauhasen perusteeton epäily on nykyään niin yleistä, ettei sairautta oteta samalla tavalla vakavasti kuin vielä 10 vuotta sitten, jolloin itse aloitin tyroksiinilääkityksen (nyt 1mg joka aamu). Hoidon saaminen ei välttämättä ole helppoa, mutta koita jaksaa.

Oma esimerkkini: Käypähoidon mukaan kontrollit pitäisi ottaa vuosittain, jotta lääkitys pysyy oikealla tasolla. Kontrolleihin minua ei ole koskaan kutsuttu, mutta tänä vuonna jouduin suorastaan vaatimaan sitä! Ei kuulemma tarvitse testata oireettomia potilaita. Vaikka onhan vuosikontrolli osa hoitoani ja aivan eri asia kuin ne kärjistetysti "laiskat ja lihavat", jotka turhaan syyttävät olostaan ja ylipainostaan kilpirauhasta. Testeissä ei kumma kyllä näy vajaatoimintaa, jos kyseessä on luulosairaus, mutta onneksi nämä tyypit tietävät lääkäreitä paremmin, kuinka "henkilökohtainen olo" kertoo kilpirauhasen toiminnasta enemmän kuin viitearvot... Vetämättömyys ei tietenkään voi johtua elämäntavoista, aina pitää syyttää sairauksia. Olen katkera siitä, että hoidon saaminen on vaikeutunut ja taso laskenut tämän muotivillityksen myötä.

Vierailija
6/8 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on alkavaa struumaa. Ei sille mitään tehty eikä koepalaakaan otettu, vaikka lisäkilpirauhasen adenooma jouduttiin leikkaamaan.

Vierailija
7/8 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli lähete sinänsä ollut jo aivan turha" Niin, siis tunnusteltaessa lääkäri huomasi suurentuman ja siksi laittoi lähetteen ultraan. Ja tosiaan kun olen ollut tosi sairas ja vuosia sitten sairastin vajaatoimintaakin... Kiitos kuitenkin vastauksesta. Ei siis ole syytä huoleen tämän asian suhteen.

ap

Vierailija
8/8 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurataanko noita liikakasvuja mitenkään? Ja kuka sen tietää että millonka joku kasvusto on jotain muuta kuin normaalia?