Kun traumaattiset tapahtumat vyöryvät mieleen. Miten päästä niiden yli?
Joskus menee ihan hyvin, en ajattele moisia asioita lainkaan.
Sitten alkavat tulemaan uniin ja mieleen.
Tänään olen taas ajatellut asioita paljon ja olen aika maassa. Päässä pyörii muistoja.
Ajatukset painaa niin alas, että koko elämä ja minä alkaa tuntumaan oudolta, kuin olisin jossain kuplassa. Tuntuu, että minä en olisi tässä ja elämä on epätodellista.
Tekisi mieli lähteä vaikka ryyppäämään.
Kommentit (11)
Ei sun tarvitse velloa synkissä ajatuksissa, ei se ole mikään velvollisuus. Katso kissavideoita, mene ulos, katso hauskaa tv sarjaa tai soita jollekin?
Aika auttaa. Vaikeat kokemukset eivät katoa, mutta olo helpottaa ajan saatossa yleensä vähintään jonkin verran.
Itse kävin 3 vuotta traumoihin erikoistuneessa terapiassa. Vasta se auttoi oikeasti ja voin sanoa että uusi elämä alkoi. Itselläni hyväksi käyttötrauma.
Vierailija kirjoitti:
Aika auttaa. Vaikeat kokemukset eivät katoa, mutta olo helpottaa ajan saatossa yleensä vähintään jonkin verran.
Aika voi lieventää akuuttia tuskaa. Itselläni ennen kuin kävin terapiassa elin todella pysähtynyttä rajoittunutta elämää. Vasta terapian jälkeen pystyin esimerkiksi ihmissuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvitse velloa synkissä ajatuksissa, ei se ole mikään velvollisuus. Katso kissavideoita, mene ulos, katso hauskaa tv sarjaa tai soita jollekin?
Erinomainen neuvo. Olisipa esim. sodassa traumatisoituneet masennushoidon ja myöhemmän itsetuhon sijaan ymmärtäneet katsella kissavideoita netistä.
Huh miten ylimielisiä kommentteja muiden ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin 3 vuotta traumoihin erikoistuneessa terapiassa. Vasta se auttoi oikeasti ja voin sanoa että uusi elämä alkoi. Itselläni hyväksi käyttötrauma.
Hyvä kun sait apua. Pääsispä itsekin.
Omassa lapsuudessa väkivaltaa ja vanhemmat mielummin ryyppäsivät kuin olisivat olleet lastensa kanssa. Toisaalta kertoivat rakastavansa ja olivat läsnä mutta useimmiten kännissä.
En osaa olla edes vihainen heille ainakaan enää.
Ärsyttää kun oli niin paljon draamaa monelta suunnalta ja pelottavia tilanteita ettei ne ole vieläkään poistuneet vaikuttamasta.
Itsetunto on ihan paska ollut aina.
Yritän kuitenkin hengittää syvään nyt ja jatkaa kuin ei mitään.
ap
Ei kissavideoista ainakaan mitään haittaa ole, toisin kun sun vihamielisestä ja hyödyttömästä kommentista josta tuli mulle paha mieli.
Ap kannattaa myös lukea se mielen tyyneydestä kirja. Sielläkin neuvotaan lepuuttamaan vaikeuksien aikana mieltään kissavideoilla, eikä turhaan piehtaroida piinallisissa ajatuksissa. ja se on sentään kirjoitettu jo 2000 vuotta sitten !
Traumaterapiassa oppii keinoja kehon ja mielen rauhoittamiseen.
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen neuvo. Olisipa esim. sodassa traumatisoituneet masennushoidon ja myöhemmän itsetuhon sijaan ymmärtäneet katsella kissavideoita netistä.
Huh miten ylimielisiä kommentteja muiden ongelmiin.
Ehkä pointti kuitenkin on se, että yrittää jaksaa tehdä jotakin, joka vie ajatukset pahoista asioista. Psykologi on neuvonut, että jos alkaa velloa päässä itsetuhoisia ajatuksia, niin pitää mennä kylmään suihkuun. Vaikka sitten niitä kissavideoita päälle, ettei uppoa siihen tuhokierteeseen takaisin.
Mulla auttoi tuohon kun kävin hypnoositerapeutilla pari kertaa, voin suositella. Se sopi ainakin mulle hyvin, koska olin käsitellyt asiat itseni kanssa jo pitkälle, mutta koska se ei auttanut niin täytyi keksiä keino millä pystyy vaikuttamaan alitajuntaan. En usko, että mulle olisi sopinut sellainen terapia missä vain puhutaan ja käydään läpi menneitä tapahtumia, koska on niin kipeitä muistoja että niihin keskittyminen aiheutti vain lisää tuskaa. Nykyään voin kyllä muistella niitä, mutta ne ei aiheuta samanlaisia tunnereaktioita kuin ennen eikä muistot vyöry päähän hallitsemattomasti niin että vaikeuttaisi nykyelämään keskittymistä. Taustalla perheväkivaltahelvettiä koko lapsuus noin 10-vuotiaaksi.
Ne ovat vain ajatuksia. Haasta ne vaikka sanomalla ääneen, että en lähde tähän, vaan katkaisen ajatukset. Ne eivät ole oikeita tapahtumia, vain ajatuksia.