Leikkaukseen, kun on menkat?
Osaisiko joku vastata, voiko leikkaukseen mennä kun on menkat?
Minulla tulossa jossain vaiheessa nukutuksen vaativa leikkaus (olen jonossa). Mitä jos minulla on silloin menkat? Vuodan 3-4 ensimmäistä päivää aivan tolkuttomasti, niin että ob:n isoimmasta tamponista lorisee läpi n. puolessa tunnissa. Millä ne minut siellä tukkii, vai valunko vaan pitkin pöytiä? Olisin kiitollinen jos joku osaisi vastata tähän typerään kysymykseeni.
Kommentit (37)
Ihan turha siirrellä menkkoja kun kerrot runsaista menkoista ennen leikkausta. Homma hoituu rutiinilla niinkuin kaikki muutkin hoitotoimenpiteet.
Ahdistaa silti jostain syystä...
Mutta kiitos vastauksista!
Pyydä, että ne leikkaa kohdun samalla pois niin ei tarvitse ikinä enää kärsiä menkoista! Parasta mitä mulle on ikinä sattunut! :)
Kuulostaa liioittelulta, että isoimmasta tamponista vuotaa läpi puolessa tunnissa... Olisit jo kuollut niihin menkkoihisi jos vuodat muka tuota tahtia. Ymmärrän kyllä, että menkat ovat runsaat. Sinuna ottaisin ne sairaalan pöksyt ja tenan ison vaipan/siteen mitä synnärilläkin käytetään. Itse olen sektion jälkeen niissä maannut sen koko päivän kun en saanut liikkua, hoitaja kävi sen välilllä vaihtamassa. Voin kertoa, että Se sektion jälkeinen kohduntyhjennysvuoto on moninkertaista menkkoihin verrattuna ja vaipat piti silti. Mitä teet kun sulla on oikeesti menkat ja Pitäs elää normaalia elämää? Istut pöntöllä ja lorotat? Aika hankalalta kuulostaa jos 30min välein pitää tampaxi vaihtaa..
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 09:46"]
Kuulostaa liioittelulta, että isoimmasta tamponista vuotaa läpi puolessa tunnissa... Olisit jo kuollut niihin menkkoihisi jos vuodat muka tuota tahtia. Ymmärrän kyllä, että menkat ovat runsaat. Sinuna ottaisin ne sairaalan pöksyt ja tenan ison vaipan/siteen mitä synnärilläkin käytetään. Itse olen sektion jälkeen niissä maannut sen koko päivän kun en saanut liikkua, hoitaja kävi sen välilllä vaihtamassa. Voin kertoa, että Se sektion jälkeinen kohduntyhjennysvuoto on moninkertaista menkkoihin verrattuna ja vaipat piti silti. Mitä teet kun sulla on oikeesti menkat ja Pitäs elää normaalia elämää? Istut pöntöllä ja lorotat? Aika hankalalta kuulostaa jos 30min välein pitää tampaxi vaihtaa..
[/quote]
No ei se kuule välttämättä ole liioittelua. Minulla oli suuria myoomia kohdussa, jonka takia vuosin kuin pistetty sika. Sen vuoksi kohtu lopulta poistettiin.
T. nro 26
[/quote]
En ole ap, mutta mulla on myös hyvin runsaat vuodot. tunnin kestää mulla että isoimmasta tamponista tulee läpi 2. vuotopäivänä joka on runsain. Silloin pyrin pitämään etäpäivän, niin että pystyn kotona vaihtelemaan suojaa usein. Jos en voi, laitan tamponin varmistukseksi imevimmän yösiteen, ja vaihdan tamponia niin usein kuin työ vaan sallii. Kuukuppia kokeilin joskus muttta se oli ihan kauhistus, kun välillä se tuli täyteen suunnilleen yhdellä hulahduksella (mulla se veri tulee niin että vatsakouristusten myötä tulee kerralla isoja määriä, sitten taas hetkeen ei niinkään) ja sitten kun meni yli, tuli paljon, kun tamponista vaan alkaa narua pitkin vuotaa "läpi".
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:47"]
Millä ne minut siellä tukkii, vai valunko vaan pitkin pöytiä?
[/quote]
Nauroin! ;D Hauskasti ilmaistu!
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 09:46"]Kuulostaa liioittelulta, että isoimmasta tamponista vuotaa läpi puolessa tunnissa... Olisit jo kuollut niihin menkkoihisi jos vuodat muka tuota tahtia. Ymmärrän kyllä, että menkat ovat runsaat. Sinuna ottaisin ne sairaalan pöksyt ja tenan ison vaipan/siteen mitä synnärilläkin käytetään. Itse olen sektion jälkeen niissä maannut sen koko päivän kun en saanut liikkua, hoitaja kävi sen välilllä vaihtamassa. Voin kertoa, että Se sektion jälkeinen kohduntyhjennysvuoto on moninkertaista menkkoihin verrattuna ja vaipat piti silti. Mitä teet kun sulla on oikeesti menkat ja Pitäs elää normaalia elämää? Istut pöntöllä ja lorotat? Aika hankalalta kuulostaa jos 30min välein pitää tampaxi vaihtaa..
[/quote]
Se että sinä et ole sitä kokenut ei tee siitä liioittelua. Minullakin oli ennen lasta sellaiset menkat, että isomman koon kuukuppi tuli piripintaan täyteen ja yli puolessa tunnissa. Sehän vetää siis sen reilut 30 ml.
Niiden kanssa ei kunnolla voikaan elää normaalia elämää, kun harvemmin koulussa tai töissä pääsee vartin välein vessaan. Pitää vaan olla kaksi suojaa, että se toinen vetää sitten ne loput mitkä tulee yli ekasta suojasta.
Kyllähän joillekin tulee anemiakin menkoista. Esim. äidilläni meni hemoglobiini hengenvaarallisen alhaiseksi ennen kuin kohtu poistettiin. Vuosi oikeasti litrakaupalla, niin ettei auttanut mikään tuplasuojauskaan.
Älä siis vähättele, toisilla vuodon määrä hankaloittaa huomattavasti elämää. Se on sitten juurikin sitä "pöntöllä istumista".
Minua on aina ihmetyttänyt se, että runsaiden menkkojen rajana pidetään 80 ml, kun itse mieltäisin sellaiset todella niukoiksi menkoiksi. Eihän se ole hyvänen aika edes desiä!
En liioitellut kyllä yhtään. Isoin ob ja yöside on pahimpana aikana töissä, se kestää n. 1- 1,5h. Sitten tulee yli. Kyykistelyä kannattaa välttää ja kun pöntölle istuu niin ihan lorisemalla lorisee :( Kerran on laskenut hemoglobiini alle sataan, kun menkat pitkittyi. Silloin todettiin pco...
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 22:26"]En liioitellut kyllä yhtään. Isoin ob ja yöside on pahimpana aikana töissä, se kestää n. 1- 1,5h. Sitten tulee yli. Kyykistelyä kannattaa välttää ja kun pöntölle istuu niin ihan lorisemalla lorisee :( Kerran on laskenut hemoglobiini alle sataan, kun menkat pitkittyi. Silloin todettiin pco...
Ap
[/quote]
Tarvitset ehdottomasti erikoislääkärin apua tuohon menkkojen runsauteen. Ei noin voi elää. Voisit ihan oikeastikin kuolla tuohon.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 09:46"]Kuulostaa liioittelulta, että isoimmasta tamponista vuotaa läpi puolessa tunnissa... Olisit jo kuollut niihin menkkoihisi jos vuodat muka tuota tahtia. Ymmärrän kyllä, että menkat ovat runsaat. Sinuna ottaisin ne sairaalan pöksyt ja tenan ison vaipan/siteen mitä synnärilläkin käytetään. Itse olen sektion jälkeen niissä maannut sen koko päivän kun en saanut liikkua, hoitaja kävi sen välilllä vaihtamassa. Voin kertoa, että Se sektion jälkeinen kohduntyhjennysvuoto on moninkertaista menkkoihin verrattuna ja vaipat piti silti. Mitä teet kun sulla on oikeesti menkat ja Pitäs elää normaalia elämää? Istut pöntöllä ja lorotat? Aika hankalalta kuulostaa jos 30min välein pitää tampaxi vaihtaa..
[/quote]
Kyllä näin voi olla, minullakin oli vuosia. Vasta hormonikierukka auttoi ja elämänlaatuni parani kertaheitolla.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 09:49"]
[/quote]
No ei se kuule välttämättä ole liioittelua. Minulla oli suuria myoomia kohdussa, jonka takia vuosin kuin pistetty sika. Sen vuoksi kohtu lopulta poistettiin.
T. nro 26
[/quote]
Sama. 6 cm myooma ja vuosin lopulta 25 päivää kuukaudesta täysin hallitsemattomasti eli määriä ei voinut ennakoida, välillä lorisi kunnolla ja joukossa isoja hyytymiä. Rautaa söin koko ajan ja hb silti alimmillaan 86.
Minullakin anemia johtuen runsaista menkoista. Täysin mahdollista, että on noin runsaat kuukautiset. 2 lasta, ikä 39, 3 kertainen rautalääkeannostus ja siltikään hb ei pysy yli 100
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 08:35"]Pyydä lääkäriltä resepti että voit siirtää menkkoja.
[/quote]
En millään ottaisi niitä keltarauhasia enää, olen joutunut niitä niin paljon syömään. Eivät sovi minulle (hormonihoidot) yhtään.
Ap
[/quote]
No eipä olis kovin pitkä kuuri kärsittävänä
Noudata nro 17 antamaa ohjetta. Mä jouduin onnettomuuteen menkkojen aikana eikä kukaan lääkäri tai hoitaja tullut sanomaan, että olisi pitänyt joutua onnettomuuteen jonain muuna päivänä.
[/quote]
Sinä et selkeästi tiedä mitä runsaat kuukautiset tarkoittaa niin mitäpä jos viisastelisit jossain muualla.
ei ap vaan toinen hurjasta vuodosta kärsivä
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 08:35"]Pyydä lääkäriltä resepti että voit siirtää menkkoja.
[/quote]
En millään ottaisi niitä keltarauhasia enää, olen joutunut niitä niin paljon syömään. Eivät sovi minulle (hormonihoidot) yhtään.
Ap