Missähän muissa maissa on samanlaista junttituijotusta kuin Suomessa?
Kommentit (22)
Tervetuloa Kiinaan!
Täällä sinua tuijotetaan, kosketellaan, osoitetaan sormella, nauretaan, valokuvataan. Vaatekaupassa sulle saatetaan sanoa, että "you are very fat", koska kaikki länsimaiset ovat kiinalaisista "fat".
Ja tämä kaikki vain sinusta, tavallisesta suomalaisesta naisesta. Odota kun tuot lapsesi siihen kuvioon.
Suomen lisäksi sitä esiintyy omien kokemukseni mukaan mm. Venäjän pienillä paikkakunnilla sekä Kiinan maaseudulla. Kiinassa tuijotuksen lisäksi myös syljetään päälle. Olin seurueen ainoa nainen ja vaaleahiuksinen. Rautatieasemalla kaikki paikalliset tuijottivat minua suu auki. Ihan hauska kokemus silti ja maisemat hienommat kuin Suomessa.
Kuule, ihan joka paikassa on tuijottajia. Isoissa kaupungeissa ehkä vähemmän, mutta menepä valkoihoisena blondina vaikka jonnekin Afrikan tai Aasian syrjäseudulle niin saat tuijotusta monen vuoden tarpeiksi.
Miksi jotkut ihmiset tekee sitä, että tuijottavat ja sitten kun katsot takaisin niin ne jatkaa sitä vahtaamista?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:47"]Tervetuloa Kiinaan!
Täällä sinua tuijotetaan, kosketellaan, osoitetaan sormella, nauretaan, valokuvataan. Vaatekaupassa sulle saatetaan sanoa, että "you are very fat", koska kaikki länsimaiset ovat kiinalaisista "fat".
Ja tämä kaikki vain sinusta, tavallisesta suomalaisesta naisesta. Odota kun tuot lapsesi siihen kuvioon.
[/quote]
Kiitos kutsusta! Jätän tulematta.
Minulla on pitkähkö nenä, mutta silti ihan normaalin näköinen nenä mielestäni (ei kyömyjä eikä koukkuja). Kiinassa nenäni oli suurensuuri ihmetyksen aihe. Sitä osoiteltiin ja sille naurettiin peittelemättä. Tunsin oloni friikiksi sirkuksessa.
Suomalaiset on juntteja, missään muualla ei tuijoteta samalla tavalla.
Itse katson pitkään, kun ihminen on katseen arvoinen. En tuijota taviksia, tuijotan kauniita, mystisiä ja erilaisia ihmisiä.
Mietin samaa pari viikkoa sitten, kun olin käymässä synnyinkaupungissani, siis ihan Suomessa. Se on noin 70000 asukkaan pikkukaupunki ja voi luoja sitä tuijotusta kaupungilla. Olen asunut sieltä poissa 25 vuotta ja oikein näki ihmisten ilmeistä kun ne ne pohtivat, että KUKA toi on?! :)
En ole huomannut mitään erityistä tuijottelua. Ehkä kuulun sitten itse näihin tuijottelijoihin. Mulla on tapana katsoa yhteen paikkaan pitkään lasittunein silmin, kun uppoudun ajatuksiini.
Kaikissa maissa. Ihan turhaa kytkeä siihen suomalaisuutta. Taidat olla niitä itsehäpeän kylväjiä, joiden motiiveja en ymmärrä.
Jos olet vaalea, niin kaikissa Aasian maissa sua tuijotetaan ja lääpitään jne. Meillä esikoinen on vaalea, hiukset ovat lähes valkoiset (hän ei kuitenkaan ole albiino), kulmat vaaleat ja iho samaten. Itse olen mallia kalkkilaivan kapteeni, mutta mulla on suht tummat hiukset.
Ollaan käyty monessa Aasian maassa ja "pahimmat" tuijotukset ollaan saatu osaksemme juurikin Kiinassa, mutta myös Singaporessa ja Vietnamissa. Juurikin sitä sellaista tuijottamamista, naureskelua ja lääppimistä. Meidän esikoinen oli superujo taaperona ja vierasti kaikkia.
Samoin Gambiassa ja Tansaniassa tuli tuijottelua, mutta tuo oli sellaista "voi kun suloinen pallero" tuijottelua ja moni tuli ihastelemaan, että onpas teillä suloinen lapsi.
Samaten mies ja meidän kuopus saavat "huomiota" osakseen, mennään sitten minne tahansa. Se johtuu siitä, että kummallakin punaiset hiukset ja kuopuksella on vieläpä iso arpi kasvoissa (huulihalkio korjattu). Ainoastaan Pohjois-Amerikassa, Länsi-Euroopassa ja Australiassa ei olle saatu tuijotuksia osaksemme.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:01"]Mietin samaa pari viikkoa sitten, kun olin käymässä synnyinkaupungissani, siis ihan Suomessa. Se on noin 70000 asukkaan pikkukaupunki ja voi luoja sitä tuijotusta kaupungilla. Olen asunut sieltä poissa 25 vuotta ja oikein näki ihmisten ilmeistä kun ne ne pohtivat, että KUKA toi on?! :)
[/quote]
Luulet itsestäsi aivan liikoja, ei ihmisiä oikeasti kiinnosta kuka olit. Ei 7000 ihmisen kaupungissa kaikki tunne toisiaan.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:00"]
Suomalaiset on juntteja, missään muualla ei tuijoteta samalla tavalla.
[/quote]
Allekirjoitan.
T. Ei koskaan ulkomailla ollut
:DD
Kyllä tuota taitaa olla ihan jokaisessa maassa - ainakin maissa, jossa minä olen käynyt (Saksa, Ruotsi, Viro, Kreikka). Kreikassa eksyin hieman syrjäisempään kylään, jossa kaksi vanhempaa mammaa alkoi osoittelemaan minua sormilla ja kiljumaan "TOURIST!!! TOOOUUURIIIST!!!!" ja voi sitä tuijotuksen määrää :D
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:01"]
Mietin samaa pari viikkoa sitten, kun olin käymässä synnyinkaupungissani, siis ihan Suomessa. Se on noin 70000 asukkaan pikkukaupunki ja voi luoja sitä tuijotusta kaupungilla. Olen asunut sieltä poissa 25 vuotta ja oikein näki ihmisten ilmeistä kun ne ne pohtivat, että KUKA toi on?! :)
[/quote]
Ehkä sulla vaan oli nenä sinapissa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:01"]Mietin samaa pari viikkoa sitten, kun olin käymässä synnyinkaupungissani, siis ihan Suomessa. Se on noin 70000 asukkaan pikkukaupunki ja voi luoja sitä tuijotusta kaupungilla. Olen asunut sieltä poissa 25 vuotta ja oikein näki ihmisten ilmeistä kun ne ne pohtivat, että KUKA toi on?! :)
[/quote]
Luulet itsestäsi aivan liikoja, ei ihmisiä oikeasti kiinnosta kuka olit. Ei 7000 ihmisen kaupungissa kaikki tunne toisiaan.
[/quote]
7000 ja 70000. Mitä yhdestä puuttuvasta nollasta.
14. jatkaa vielä. Jäi yhdestä lauseesta osa pois.
Eli esikoinen vierasti kaikkia vieraita ja esim. Singaporessa ja Vietnamissa piti jossain vaiheessa ottaa lapsi rattaista syliin ja sanoa suoraan, että lasta EI kosketa! Hän "pelkää" teitä! Lapsi oli tuolla reissulla n. 2v.
Kiinan reissulla käytiin myös Japanissa ja tuolla ei kyllä hirveämmin tuijoteltu tai siis joo. "Tuijotetttiin", mutta ei ehkä sillä tavalla, että se olisi ollut todella häiritsevää ja "kaikki" olisi tuijottanut eikä lasta tultu koko ajan lääppimään. Ehkä se johtuu siitä, että japanissa kaikki eivät ole musta tukkaisia ja tuolla on suht paljon myös ulkomaalaisia työntekijöitä (kävimme Tokiossa)? Tuolla reissulla lapsi oli 4v.
Ei missään. Vain suomalainen osaa tuijottaa.