Kyllä ne ruåttalaiset taas suoriutuneet joskus :D
Tämä on jokseenkin hauska juttu tosielämästä, mutta kertoo samalla viranomaisten virhearvioinneista.
Ruotsalaisen vanhan opiskelukaverini iranilainen mies saapui aikoinaan Ruotsiin 80-luvulla pakolaisena perheensä kanssa. Hän on syntynyt 1966 mutta papereihin olikin kirjoitettu 1968. Vaikka tämä oli luettavissa papereista jotka perheellä mukana, ja isänsä ja äitinsä vielä todistivat tämän, niin eivät enää korjanneet sen jälkeen kun oli mustat valkoisella ja leima päällä. Passiin tuli myöhemmin sama väärä vuosiluku. Yritti oikaista tätä toistakymmentä vuotta todistein, silti onnistumatta joten jätti sikseen.
Ei siinä mitään, jokainenhan meistä haluaa olla ikäistään nuorempi jossain vaiheessa elämää mutta kun hän joutui kahta vuotta nuorempien kanssa kouluun, hän joutui odottaa baariin pääsyä (perhe ruotsalaistui äkkiä joten baarissa olo ja alkoholin kohtuunauttuminen oli sallittua, huom) ja ajokorttiaan 2 vuotta kauemmin! :D Oikeat ikätoverinsa saivat ajokorttinsa häntä 2 vuotta aiemmin! Sanoi että vähänkö häntä oli kiukuttanut.
Toivottavasti Suomessa ollaan pikkasen huolellisempia henkilödokumentteja laatiessa, paitsi mitä nyt olen kuullut että ulkomaisten nimiä kirjoitettu täälläkin väärin niin että kirjainten paikat vähän vaihtuneet.
Oletteko te kuulleet vastaavanlaisista tapauksista että iät tai nimet muuttuu toiseen maahan saapuessa?
Kommentit (4)
Mun suomalaisella vanhalla isällä (karjalaisevakko) on kolme syntymäpäivää :D
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 09:54"]
Mun suomalaisella vanhalla isällä (karjalaisevakko) on kolme syntymäpäivää :D
[/quote]
Kolme eri horoskooppimerkkiäkin tämän myötä, vai? :)
Olen syntynyt ulkomailla ja Suomessa minun passiin oli ilmestynyt syntymäpaikkakunta/kotipaikkakunta jossa minä tai vanhempani emme olleet edes koskaan käyneet. Oli vielä aivan eri "läänissäkin".
Omaan id-korttiin Ruotsissa oli tulla nimeni väärin kirjoitettuna. Tarkistivat nimen passistani ja kirjoittivat sen sitten tietoihin väärin. Semmosta se on. Onneksi ehdin korjata.