Työttömänä on kyllä aika vaikeeta hakea korkeakouluun, kun valintakokeen tekemiseenkin tarvitaan n. 300e läppäri, opintojen suorittamiseen vähintään 1500e läppäri
On minulla ihan hyvä pöytäkone käytössä, mutta ei varaa ostaa siihen päälle mitään 1500e kannettavaa. It-alalle ajattelin mennä, mutta taitaa haaveeksi jäädä, kun töitäkään ei saa osatyökykyisenä. Enkä ymmärrä, että miksei sitä valintakoetta voi tehdä paperisena? Kun ei ole edes varmaa, että pääseekö kouluun sisälle, niin viisainta taloudellisesti olisi ostaa ensin huono 300e kannettava, ettei tuhlaa rahojaan 1500e kannettavaan, koska jos ei pääse sisään, on kone käytännössä aivan tyhjän panttina ja menettämässä arvoa. Joten olisi edes kiva, jos koe olisi paperisena, ettei tarvitsisi ostella mitään läppäreitä vain sen takia, että pääsee tekemään yhden kokeen.
Kommentit (76)
Öö itse oon yliopisto-opiskelija Helsingin yliopistossa ja mulle on vallan hyvin riittäny opintojen aikana alle 400 € läppärit.
Koodauksessa käytetään versio hallintaa, eli riittää että koulussa käyttää koulun konetta ja kotona pöytäkonetta. (Projektin voi laittaa koulun koneella versio hallintaan kun lopettaa työskentelyn ja ottaa sen kotona pöytäkoneelle versio hallinnasta jne) Näin minä ja poikaystäväni teemme. Pidän yleensä vaan menossa olevan jakson projektit läppärillä enkä muuta, kun mulla on vaan just joku 300-400e läppäri
Vierailija kirjoitti:
Öö itse oon yliopisto-opiskelija Helsingin yliopistossa ja mulle on vallan hyvin riittäny opintojen aikana alle 400 € läppärit.
Jos opiskelee IT -alaa niin 400e läppärin muisti riittää ehkä ekan vuoden just ja just
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelee IT -alaa niin 400e läppärin muisti riittää ehkä ekan vuoden just ja just
Ulkoinen muisti sinulle tuntematon käsite?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari sataa tuohon lisää ja kevyesti riittää. 1500€ koneita ei ihan oikeasti tarvitse opiskelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis halpis läppärit ei välttämättä edes pyöritä esim unreal engineä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis halpis läppärit ei välttämättä edes pyöritä esim unreal engineä
Miksi pitäisikään?
Käytetty 50 euron läppäri riittää ihan hyvin kunhan asennat siihen linuxin tehosyöpön windowsin sijaan.
Taitaa olla realiteetit hukassa jos luulet että sen 1500€ läppärin tarvitsee.
Satasen käytetty riittää.
Oikeasti tehomylläyksiin sitten se pöytäkone tai joku serverifarmi.
Minulla on alle 300 maksanut läppäri, jonka ostin käytettynä. Se täyttää kyllä korkeakouluopiskelun vaatimukset.
Mihinkään koulutukseen et tarvi 1500 e läppäriä. Vajaa tonni on realistisempi, jos puhutaan siitä mitä oikeasti tarvitsee. Joillain tietotekniikan aloilla yliopisto antaa läppärin käyttöön opintojen ajaksi.
Teleoperaattoreilta saa monenlaisia läppäreitä kuluttomalla ja korottomalla maksuajalla. Hinnat samat kuin kaupassa, saa vaan maksaa osissa ilman minkäänlaista korkoa.
Ainakin Helsingin yliopistosta saa läppärin opintojen alussa (pitää palauttaa kun valmistuu) t. käpistelijä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, mihin koulutukseen on pakollisena 1500€ läppäri. Sellainenhan on tarpeen lähinnä pelaajille.
10 vuotta koodarin uraa takana ja nyt on ensimmäinen tuon hintainen kone edes työkoneena. Ja sekin siksi että olen vähän menestyvämmässä firmassa missä voi ostaa parasta. Tähän asti mennyt niillä 500€ koneilla töissä kun.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit mun kaveri, lainaisin sulle läppärin pääsykoetta varten.
Opiskeluunkaan et tarvitse noin kallista konetta.
It-alalla voi tarvita kunnollisen ja vähän kalliimman koneen. En tiedä miten hyvin halvat läppärit pyörittävät niitä ohjelmia, joita opiskelussa tarvitaan. Ja opiskelut sujuvat paremmin, kun ei tarvitse tapella koneen toimimisen kanssa harjoitustöitä tehdessä.
Siis tietojenkäsittelytieteen opiskelijat saavat, ei tokikaan kaikkien alojen.
Viime keväänä hain amk opiskelemaan, ja ne pääsykokeethan teki kaikki lähes tulkoon samat, ja siellä kyllä sai koneen lainaan. Mulla oli oma kone mukana mutta siinä tuli jotain häikkää, niin vaihdettiin kesken kaiken toinen laina kone mulle että sain tehtyä loppuun. Ei siinä pääsykokeessa varmasti it puolellekaan ole mitään erikoista konetta vaativaa tehtävää.