sain selville, että lapsi käy koulumatkalla kaupassa ja..
.. ostaa energiajuomaa sekä suklaata. on vasta kolmannella luokalla ja olen yrittänyt pitää huolen että syö terveellisen kunnon aamupalan.. ja nyt sitten selvisi että hamstraaa sokeria salaa! rahaa saa ilm. lukitusta lippaasta, johon on jo kauan kerännyt kolikoita... en tahtoisi, mutta pitää vissiin takavarioida se lipas nyt sitten :/
muistan kerran, miten hain kahvin mukaan ärrältä ja kauhistelin paria lasta jotka ostivat sipsejä aamukahdesalta! enpä olisi uskonut, että oma tekee samaa... :(
Kommentit (39)
Lapsihan on jo rikkonut sääntöjä ottamalla koulupäivinä rahaa mukaan. Näyttää siis siltä, ettei yhteisten pelisääntöjen noudattaminen rahankäytön suhteen vielä onnistu itsenäisesti. Voithan laittaa sen lippaan koulupäivien ajaksi piiloon joksikin aikaa ja sitten kotiin tultuasi päästää lapsen kaupoille ja keskustella siitä, miten rahaa on järkevää käyttää ja miten on järkevää syödä. itsenäisyyttä lisää sitten, kun homma sujuu. Kolmasluokkalainen on vielä vähän pieni. Jos ne energiajuomat ja namit tulevat koululle mukaan, ne korvaavat helposti kouluruoan. Sitäpaitsi kofeiinipitoiset jutut koukuttavat jo lapsen. 17
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 08:06"]Lapsena kun kävin koulua pikkukaupungissa oli koulumme vieressä ihan tavallinen pikku valintamyymälä. Siellä ei päivisin juuri muita ollut kuin meitä tenavia ostamassa irtokarkkia,suklaapötköjä,limua,jätskiä yms. Kauppa voi paksusti ja me olimme tärkeitä asiakkaita. Jostain syystä emme vaan olleet lihavia.
Ei lapsia voi vahtia loputtomiin. Karkin ostaminen omalla rahalla kuuluu lapsuuteen.
[/quote]
Juuri näin. Kyllähän mekin 60-70 luvulla ravattiin kioskilla harvase päivä, eikä se mitenkään kiellettyä ollut, toki rahaa oli rajallinen määrä, viikkoraha kun ei kovin suuri ollut.
Kansakoulussahan ei kesken koulupäivän ollut mitään asiaa koulualueen ulkopuolelle, mutta keskikoulussa ei mitään rajoituksia ollut, vaan siellä oli oma kioskikin ja limsa-automaatti, joten ei tarvinut edes koulun ulkopuolelle mennä, karkkia osatakseen. Toki koulu oli keskustassa ja torikin aivan vieressä, joten kouluaikaankin oli mahdollisuus ostaa mitä herkkuja tahansa ja kyllähän niitä ostettiinkin.
Silti lihavat lapset oli harvinaisuus. Mutta me liikuimmekin nykylapsiin verrattuna valtavan paljon enemmän.
tota samaa me tehtiin 80-luvulla,tosin silloin ei ollut energiajuomia.Urheiltiin kyllä paljon ja koulumatkat oli useamman kilsan pituisia,nythän nämä nykyajan muksut taitaa istahtaa pleikkarille kotiin päästyään..
Nyt täytyy kyllä kommentoida, et MITÄ SITTEN? Kuten joku sanoikin, karkkien ostaminen omalla rahalla kuului lapsuuteen. Minäkin ostin koulun jälkeen n. 3x/vko mässyä kaupasta, ja nyt 20 vuotiaana olen laiha, hyvä kunto ja hampaat hyvät. Jostainhan se oman rahan käyttö alkaa.
Mulla tuli aikoinaan vuoden aikana 6 reikää siihen saakka täysin ehjiin hampaisiin, kun menin yläasteelle, jossa oli kauppa koulun naapurissa. Lopetin karkin syönnin vspaaehtoisesti.
Valitan sokerihumalaa ei ole olemassa:)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapset tekee tota samaa:D
Ei tee. Meillä lapset saa aamupalan kotona. Välipalaa yläkoululainen ostaa koulusta välipalakupongeilla. Heillä ei ole käteistä ja minä näen tilitapahtumat pankkitilillä.
Kyllä se oma lapsi karkkea mässyttää muistan kun mie kävin Rovaniemellä aina koulun jälekeen hakkee karekkia ja vissii jokkut samperin geenit tuellu pojelle
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannattaisi puhua lapsen kanssa asiasta ja kertoa, miksei rahojaan kannata hassata kalliisiin ja epäterveellisiin asioihin ennen kuin takavarikoit hänen omaisuuttaan?
Ai aihe vapaan vahemmat toimisi noin? BUAHHAHHAHHAHHAAA!
Täällä kuule ihannoidaan sitä, kuka autoritäärisimmin nöyryyttää omia lapsiaan ja näyttää aina ja joka tilanteessa kuka se on joka määrää, ja että asiat tehdään näin SIKSI ETTÄ MINÄ SANON!!!!
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:32"]
Ylenmääräinen makean tunkeminen mahaansa on oire jostakin. Joko lapsi on sairas - tutkituttakaa - tai sitten se on korvikereaktio sille, ettei saa riittävästi positiivista huomiota kotona. Ei se terveellinen ruoka yksin riitä.
En nyt lähtisi tuollaista keittiödiagnosoimaan... Eiköhän moni lapsi syö karkkia tasan siksi, että se on hyvää. Niinkuin moni meistä aikuisistakin.
Kyllä, jos sitä on tarjolla, mutta tässä lapsi lisäksi varastaa rahaa ja ostaa salaa. Itselleni kehittyi lapsena bulimia, koska äitini kyttäili jatkuvasti syömisiä ja oli ilkeä, uhkaileva, haukkuva, narsistinen ja saita. Kotona ei saanut syödä tarpeeksi kunnon ruokaa. Olin niin masentunut, että pahimmassa vaiheessa menin kouluun aina kaupan kautta jo aamusta. Oli ihan pakko saada sokeria. Tuo tarve helpotti aina, jos pääsin kotoa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:32"]
Ylenmääräinen makean tunkeminen mahaansa on oire jostakin. Joko lapsi on sairas - tutkituttakaa - tai sitten se on korvikereaktio sille, ettei saa riittävästi positiivista huomiota kotona. Ei se terveellinen ruoka yksin riitä.En nyt lähtisi tuollaista keittiödiagnosoimaan... Eiköhän moni lapsi syö karkkia tasan siksi, että se on hyvää. Niinkuin moni meistä aikuisistakin.
Kyllä, jos sitä on tarjolla, mutta tässä lapsi lisäksi varastaa rahaa ja ostaa salaa. Itselleni kehittyi lapsena bulimia, koska äitini kyttäili jatkuvasti syömisiä ja oli ilkeä, uhkaileva, haukkuva, narsistinen ja saita. Kotona ei saanut syödä tarpeeksi kunnon ruokaa. Olin niin masentunut, että pahimmassa vaiheessa menin kouluun aina kaupan kautta jo aamusta. Oli ihan pakko saada sokeria. Tuo tarve helpotti aina, jos pääsin kotoa muualle.
Ja lisään vielä, että rahat olin itse ansainnut jakamalla lehtiä ja mainoksia koulun ohella ja kauppa-apulaisena. Äiti ei antanut rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapset tekee tota samaa:D
Ei tee. Meillä lapset saa aamupalan kotona. Välipalaa yläkoululainen ostaa koulusta välipalakupongeilla. Heillä ei ole käteistä ja minä näen tilitapahtumat pankkitilillä.
Mahtava meininki teillä!
Onko lapsella nälkä? Vai käsitteleekö näin tunteita?
Ravintoköyhä ruoka syötättää yhä lisää. Valkoinen sokeri koukuttaa.
Ehdotan käsittelemään asiaa muutenkin, kuin eväämällä rahat. Silloin voi tulla kuvioihin varastaminen.
Olen itse aikoinani varastanut äidiltä karkkirahaa, jos ei muuten ollut rahaa.
Nyt lähestyisin asiaa muuten, kuin vain ripittämällä.
Tsemppiä 🥰
Vierailija kirjoitti:
Ylenmääräinen makean tunkeminen mahaansa on oire jostakin. Joko lapsi on sairas - tutkituttakaa - tai sitten se on korvikereaktio sille, ettei saa riittävästi positiivista huomiota kotona. Ei se terveellinen ruoka yksin riitä.
Tyhmästi kirjoitettu viesti, jossa kuitenkin on totuuden siemenkin. Tottakai iso osa ostaa ja syö karkkia ihan vaan koska se on hyvää, ja koska muutkin.
Mutta sitten on meitä neurokirjolaisia, joille sokeri on lapsuudessa ollut "lääke" , jolla tasottaa ylikierroksia. Ja paljon on esim. koulussa kiusattuja, jotka hakee lohtua niistä herkuista. Eli kyllä nuokin aspektit kannattaa ottaa huomioon.
Käyn usein kaupassa, jossa asioi läheisen koulun oppilaita. Heidän ostokset näyttävät useimmiten olevan pussillinen irtokarkkeja, kolmioleipä ja suklaapatukka, juotavaksi joku limutölkki. Ovat kyllä yläkouluikäisiä, mutta ihmetyttää mistä raha kaikkeen tuohon ja miksi kouluruoka ei kelpaa?
Siksi että koulu ruoka on lasten mielestä yksinkertaisesti hirveän makuista. Lisäksi vanhemmathan sitä antaa rahaa kun olet pieni lapsi.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 08:04"]Eihän energiajuomaa edes pitäisi myydä tuon ikäisille. miksi annat rahaa?
[/quote]
Luitko edes koko aloitusta?