Mies uhkasi erolla
Miesystävä on ollut pidemmän aikaa työttömänä ja nyt näyttäisi siltä, että on viimein saamassa taas töitä. Ymmärrän, että tilanne stressaa häntä vaikka hän on myös mielissään tästä mahdollisuudesta. Olen yrittänyt parhaani tukea häntä esimerkiksi kertomalla hänelle, että uskon häneen ja tiedän kaiken menevän hyvin sekä lupaamalla hoitaa mahdollisimman paljon muita asioita, että hänelle jäisi mahdollisimman vähän stressiä töiden lisäksi.
Nyt mies töksäytti, ettei välttämättä jaksa sekä parisuhdetta että töitä samaan aikaan. Että saattaa erota minusta kun työt alkavat. Olin niin hämmentynyt, että aloin vain itkemään enkä tiennyt mitä sanoa. Olen uskonut, että rakkaus välillämme on sen verran vahvaa, ettei se kaadu pieniin vastoinkäymisiin - saati siihen, että työt tulevat taas osaksi arkea. Olemme suunnitelleet yhteistä tulevaisuutta, lapsistakin on ollut puhetta, että toivottavasti vielä joskus... Mies on ollut tietoinen siitä, että paluu työelämään tulee mitä luultavimmin jossain kohtaa eteen. Painostanut häntä en ole töihin. Mitään tällaista vastaavaa hän ei ole aiemmin vihjannut, ainoastaan varoittanut että alkuun saattaa olla stressaantunut ja väsynyt. Tämän ymmärrän ja hyväksyn.
Miten voin enää luottaa siihen, että suhde kestää vastoinkäymisiä, jos hän edes miettii eroa sen vuoksi, että aloittaa taas työt. Työt ovat monelle ihan normaali osa arkea. Olen ihan sinut sen kanssa, että etenkin alussa arki tulee olemaan erilaista, kun päivärytmi töiden takia muuttuu. Hyväksyn sen, että mies tulee olemaan väsynyt työpäivän päätteeksi ja se vaikuttaa varmasti mm. seksielämään sekä rajoittaa yhteistä aikaamme.
En oikein tiedä miten suhtautua tuohon kommentiin tai päästä yli siitä. Pistänkö stressin piikkiin vai jäänkö ahdistuneena odottamaan, että se päivä tulee kun hän sanoo ettei jaksakaan panostaa suhteeseemme koska työt vievät liikaa energiaa.
Rakastan miestä, enkä haluaisi edes ajatella eroa. Olen vain todella hämmentynyt ja surullinen nyt.
Kommentit (31)
Eli hänelle parisuhde käy työstä? Mies taitaa olla muutenkin erikoinen, kuka nyt tuollaisia kehtaa tyttöystävälleen sanoa.
Minua on mies kieltänyt kertomasta huoliani ja murheitani, koska hän ei jaksa tehdä työtään jos kuuntelee niitä. Sekin oli mielestäni aika paha.
Kyllä sinä sitten taisit olla vain hätäratkaisu ja työttömyysajan kulujen jakaja.
Mä lähtisin samantien. Puolison pitäidi tuoda voimaa ja iloa (toki ongelmatilanteet erikseen), ei viedä voimia niin ettei sitä jaksa jonkin niin arkisen asian kuin työn rinnalla...!
Mutta missä kohtaa uhkaaminen tapahtui? Se että ottaa eron vaihtoehdon puheeksi ja kertoo omista tuntemuksistaan ei sitä vielä ole. Toki dramaattisella otsikolla saa paremmin huomioo
Sun mies on vain yksinkertaisesti patalaiska. Häntä vi*tuttaa kun joutuu töihin, niin siksi uhkailee erolla. Heitä kartanolle koko mies!
Eli mies lyöttäytyi yhteen kanssasi sen jälkeen, kun oli jo jäänyt työttömäksi. Hän kuulostaa ammattimaiselta lokilta. Olen pahoillani, älä hukkaa aikaasi hyväksikäyttäjään enempää.
Tuli vielä yksi vaihtoehto mieleen: onkohan miehelläsi jotenkin noussut hattuun se, että hän on saanut töitä?
Kun ex-poikaystäväni pääsi oikeustieteelliseen (jonne minä olin päässyt jo vuotta aiemmin!), hän selitti aluksi kovin polleana, miten aikoi valmistua kolmessa vuodessa, tehdä koko ajan töitä opintojen ohella, mennä ainejärjestön hallitukseen, käydä kaikissa bileissä verkostoitumassa jne. jne. Kuulemma hänelle ei näistä syistä jäisi juurikaan aikaa tavata minua. No, realiteetit paljastuivat hänelle kyllä sitten aika äkkiä (ja hän opiskeli lopulta 12 vuotta…).
Ap, olet tehnyt monta perustavanlaatuista virhettä. Jatkoa ajatellen:
1. Älä enää ota työtöntä miestä tai miestä, joka on jotenkin heikoilla tai huonossa elämäntilanteessa. Tuolloin mies vain tyytyy sinuun, kun tietää itsekin, ettei ole mahdollisuuksia sellaisiin naisiin, jotka todella saavat sukat pyörimään jalassa. Ei ole liikaa vaadittu, että aikuinen ihminen käy töissä!
2. Älä paapo aikuista miestä! Sinusta tulee miehen äiti, ja parisuhdedynamiikka kärsii. Sinun tehtäväsi ei ole ratkoa miehen ongelmia tai lässyttää hänelle kuin pikkuvauvalle. Miehet eivät arvosta paapomista, vaikka voivatkin sen ottaa vastaan.
3. Älä ikinä elätä miestä! Jopa nykyaikaiset "tasa-arvoiset" miehet pitävät sitä sisimmässään ja alitajunnassaan emaskuloivana ja nöyryyttävänä. Naisten elättämät miehet katkeroituvat, kapinoivat ja todennäköisesti pettävätkin vielä.
Tähän liittyen: ei pidä muuttaa yhteen ennen avioliittoa eikä lapsia pidä hankkia avioliiton ulkopuolella. Äläkä valitse lastesi isäksi köyhää tai muuten ongelmaista miestä.
4. Jos mies on huonossa jamassa esim. taloudellisesti, kärsii mt-ongelmista tai on vaikkapa lihava mutta onnistuu parantamaan tilannettaan ja tekemään elämänmuutoksen ja nostamaan statustaan, hän ei halua jäädä suhteeseen sen naisen kanssa, joka on nähnyt hänet heikkona ja huonoimmillaan.
Parisuhteen jatkaminen tällaisen naisen kanssa vain muistuttaisi huonoista ajoista, jolloin mies oli heikko ja epämiehekäs. Nainen kuvittelee voivansa ostaa miehen lojaaliuden ja arvostuksen luotsaamalla miehen läpi huonojen aikojen, mutta nainen ei useinkaan saa ponnisteluistaan mitään palkintoa.
Ja kun työt alkaa, niin saat tehdä kaikki kotityöt ym., että saat Hänen Ihanuutensa pitää? Ja mielellään vielä olla hiljaa?
Ehkä parempi päästää hänet tekemään sekä työt että kaikki omat kotiaskareensa.
Voi vi*tu mikä äijä, psyyke ei kestä sekä työtä ja parisuhdetta! Tuolla logiikalla kellään töissä käyvällä ei voisi olla parisuhdetta/perhettä. Jos on tosiaan niin sekopää, niin anna mennä. Hyvä, kun pääset eroon!