Miten pärjäät neuvolatätien kanssa
Kommentit (12)
Kun kuuntelee sujuvasti ja valikoi mitä itse kertoo niin hyvin pärjää.
Erinomaisesti. Meillä on ammattitaitoinen ja ihana th, jolta olemme saaneet hyviä ohjeita ja kannustusta. Olemme varmaan myös hänelle kivoja asiakkaita, arvostamme ja olemme fiksuja ja koulutettuja.
Kerron hänelle, mitä hän haluaa kuulla. Ei meillä mitään isoja paheita ole, mutta esim. olen väittänyt, että lapset saavat janojuomakseen vain vettä, vaikka saavat myös mehua.
En koe olevani tilivelvollinen neuvolassa joka pikkujutusta. Jos th puhuu jotain ihan höpöjä, niin toki korjaan, etten kyllä toimi niin vaan näin, mutta osan vain kuuntelen, enkä ota kantaa suuntaan tahi toiseen. Vaikka oltaisiin eri mieltäkin joskus, niin ei terkka riitelemään rupea kun ei ole mistään vaarallisesta kyse. Meillä siis on ollut vanhempi th, joka esim. tuputtaa perunaa joka välissä, uskoo, ettei 6kk ikäinen tarvitse missään nimessä enää maitoa yöllä, ja että imetys pitäisi lopettaa heti kun vauva täyttää vuoden. Näitä juttuja olen korjannut ja vedonnut tutkimustietoon...
Mua jännittää lastenneuvola, oon sitä yhtä etenkin katsellu äitiysneuvolakäynneillä et jos sattuu meille th:ks ni en tiedä mitä teen. Ollaan miehen kanssa varmasti hyviä vanhempia, mutta lapsi on kummankin ensimmäinen joten rutiinia tai suodatinta ohjeille ja neuvoille ei oo. Enkä tiedä jaksanko sitten pistää sellaisissa jutuissa vastaan jotka ei musta tunnu hyvältä...
Minä en taas jaksa valistaa urpoa Th ta. Nyökkäilen vaan että joo joo kyllä istutaan potalla aamusta iltaan ja tutit ja tissi/ pullo on armotta riistetty 12 kk ikäiseltä.
Lisäruoat aloitan aivan väärin ja liian aikaisin ja sitten taas esim yösyötöistä tai imetyksestä/ pullosta en halua luopua ennen kuin lapsi on siihen valmis ( jopa 2 v ikäiseksi joi yksi iltamaitonsa pullosta ja heräsi 13tunnin yöuniltaan syömään aamuyöstä). Enkä jaksa istuttaa vauvoja potalla, teen vaipoista luopumisen mieluummin sitten fiksun lapsen kanssa yhdessä päivässä joskus lähempänä kolmea vuotta.
Helponta on vaan nyökkäillä, minä en taritse neuvolasta kuin rokotukset ja mitat, työni takia tiedän vauvoista aika paljon enemmän kuin nykyinen th mme.
Itse olen lapsiin erikoistunut sairaanhoitaja ja vauvoja hoitanut koko ikäni.
Minäkin sanon vaan että juu juu.. En kuitenkaan juota lapselle rasvatonta maitoa, enkä laita voisilmää lapsen puuroon, vaikka neuvolatäti niin ohjeistikin.
Hyvin pärjään. Ei heille kaikkea tarvi kertoa.
Totta ihmeessä täytyy toimia siten kuin he määräävät. He ajattelevat vain lapsesi parasta.
Meillä th ei ole kauheasti puhunut niistä suosituksista. Ruoka-asiosta esim. on antanut ne vihkoset, mutta vaikkapa kiinteiden aloittamisesta on puhuttu, jos olen kysynyt jotain. Ruokatottumuksemme poikkeavat valtavirrasta esim. sillä tavalla, että lapset eivät kauheasti syö lihaa eivätkä juo maitoa - maitotuotteita kyllä käytetään ruuassa. Th tietää tämän kyllä. Vanhemmalta lapselta on katsottu kerran hb.
En tiedä, puhuuko th enemmän näistä suosituksista hieman kädettömämmille vanhemmille tai vaikka semmoisille, jotka eivät osaa käyttää hyväkseen lukemaansa tietoa. Mistään rasvattomien maitojen juomisista, rypsiöljyn käytöstä tai yöimettämisen lopettamisista th ei ole koskaan puhunut (näistä olen kuullut monesti mainittavan av:lla). Sen sijaan hoidan lähes kaikki lasten terveysasiat neuvolan kautta ja kysyn aina neuvoa, jos askarrruttaa. Meillä on tosi kokenut th, joka on lisäksi aivan mahtava ihminen.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 20:40"]Minä en taas jaksa valistaa urpoa Th ta. Nyökkäilen vaan että joo joo kyllä istutaan potalla aamusta iltaan ja tutit ja tissi/ pullo on armotta riistetty 12 kk ikäiseltä.
Lisäruoat aloitan aivan väärin ja liian aikaisin ja sitten taas esim yösyötöistä tai imetyksestä/ pullosta en halua luopua ennen kuin lapsi on siihen valmis ( jopa 2 v ikäiseksi joi yksi iltamaitonsa pullosta ja heräsi 13tunnin yöuniltaan syömään aamuyöstä). Enkä jaksa istuttaa vauvoja potalla, teen vaipoista luopumisen mieluummin sitten fiksun lapsen kanssa yhdessä päivässä joskus lähempänä kolmea vuotta.
Helponta on vaan nyökkäillä, minä en taritse neuvolasta kuin rokotukset ja mitat, työni takia tiedän vauvoista aika paljon enemmän kuin nykyinen th mme.
Itse olen lapsiin erikoistunut sairaanhoitaja ja vauvoja hoitanut koko ikäni.
[/quote]
Yömaidon tarjoaminen pullosta on hampaille haitallista. Minusta on ollut kivaa opettaa potalle, koska lapset itse ovat innostuneet siitä jo kaksivuotiaana. En usko että lapset nauttivat vaipoissa elämisestä. Olet sairaanhoitaja mutta nähtävissä on, ettet ymmärrä terveen lapsen kehitystä.
En ymmärrä miksi en pärjäisi heidän kanssaan? Heidän antamansa suositukset ovat edelleen vain suosituksia ja niin kauan kun en saata lastani vaaraan ei mulla ole mitään hätää. Eikä lapsellakaan.
Eikä niille tarvitse kaikkea kertoa.