Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöpätesti?

Vierailija
21.06.2024 |

Onko olemassa joku yleinen syöpämarkkeri, testi,  joka paljastaa syövän esim. verinäytteestä?

Mitä pitää olla verikokeessa "vialla", että lähdetään tutkimaan tarkemmin?

Miten syöpä yleensä diagnosoidaan? Vai löytyykö sattumalta, vahingossa? 

Niin paljon kysymyksiä, joihin ei vastausta. Terveys mennyt kokonaan. Lääkärit eivät osaa sanoa, mistä monenlaiset oireet johtuvat. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty monta kertaa syöpätestit verikokeella, kerran mammografialla. Mulla meni niin, että menin sairaalan vastaanoton luukulle, kerroin mikä vaivaa ja ne vaan laittoi suoraan syöpätestiin. Noin se on mennyt monta kertaa. Sairastelun syyt on myöhemmin selvinnyt, ei ole syöpä, vaikka aiheuttaa täysin samanlaisia oireita. 

Vierailija
2/10 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

CRP-arvo voi olla koholla, mutta kun minulla diagnosoitiin viime syksynä lymfaattinen leukemia, se näkyi ensin ultraäänessä ja ohutneulanäytteessä. Verikokeita alettiin ottaa vasta sitten, ja peli oli selvä.

Syöpiä on niin paljon erilaisia että pitäisi saada lähete täydelliseen verenkuvaan. Lymfooma erottuu myös mammografiassa ja TT-kuvauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CRP-arvo voi olla koholla, mutta kun minulla diagnosoitiin viime syksynä lymfaattinen leukemia, se näkyi ensin ultraäänessä ja ohutneulanäytteessä. Verikokeita alettiin ottaa vasta sitten, ja peli oli selvä.

Syöpiä on niin paljon erilaisia että pitäisi saada lähete täydelliseen verenkuvaan. Lymfooma erottuu myös mammografiassa ja TT-kuvauksessa.

Mulla oli CRP arvo koholla, niin se oli ainoa kerta, kun ei tutkittu syöpää. Kyllä se mietitytti ja pelotti pitkään. Jäi päähän pyörimään, miksi se CRP arvo oli koholla. No jos nyt menisin lääkäriin, pääsisin syöpätestiin kuten aina ennenkin tietyistä oireista, kun muu hoitamaton terveysongelma aiheuttaa samat oireet. En jaksa niitä syöpätestejä, niin en mene. Tiedän jo kokemuksesta, ettei sieltä syöpää löydy ja tiedän jo senkin, että ongelma on muualla. 

Vierailija
4/10 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on tutkittu kasvainmerkkiaineita eli syöpämarkkereita sekä veren proteiineja jotka voivat liittyä esimerkiksi lymfoomaan tai myeloomaan. Markkereita on niin paljon, että pitäisi tietää mitä suunnilleen etsitään. Halpaakaan niiden tutkiminen ei ole, joten terveyskeskuslääkäri arvioi niiden todellisen tarpeen. Omalla rahalla saa haluamiaan testejä yksityiseltä.

Vierailija
5/10 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on joitain merkkiaineita:

https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16929.pdf

Vierailija
6/10 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli CRP arvo koholla, niin se oli ainoa kerta, kun ei tutkittu syöpää. Kyllä se mietitytti ja pelotti pitkään. Jäi päähän pyörimään, miksi se CRP arvo oli koholla. No jos nyt menisin lääkäriin, pääsisin syöpätestiin kuten aina ennenkin tietyistä oireista, kun muu hoitamaton terveysongelma aiheuttaa samat oireet. En jaksa niitä syöpätestejä, niin en mene. Tiedän jo kokemuksesta, ettei sieltä syöpää löydy ja tiedän jo senkin, että ongelma on muualla. 

CRP nousee nopeasti melkein minkä tahansa akuutin tulehduksen yhteydessä. Se on yleinen tulehduksen merkki, ei syövän.

Kerrotko, minkä oireiden perusteella sinulta on tutkittu syöpää? (Mutta ei ole ollut)

Vierailija
7/10 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli CRP arvo koholla, niin se oli ainoa kerta, kun ei tutkittu syöpää. Kyllä se mietitytti ja pelotti pitkään. Jäi päähän pyörimään, miksi se CRP arvo oli koholla. No jos nyt menisin lääkäriin, pääsisin syöpätestiin kuten aina ennenkin tietyistä oireista, kun muu hoitamaton terveysongelma aiheuttaa samat oireet. En jaksa niitä syöpätestejä, niin en mene. Tiedän jo kokemuksesta, ettei sieltä syöpää löydy ja tiedän jo senkin, että ongelm

No en erittele, niitä on ollut monia. Sairautta hoidettiin kirurgisesti aikanaan ja nyt pitäisi sairastumisen syytä hoitaa kirurgisesti. Tosin sairastamisen syyt ovat selvinneet vasta vuosikausia myöhemmin ja toinen syy selvisi vasta pari vuotta sitten ja 12 vuotta myöhemmin kuin ensimmäinen vakava sairastuminen tuli eli on elimistössä olevista poikkeamista kyse. Oireisiin on vaikuttanut kaksi muuta terveydellistä poikkeamaa, joista toinen pitää hoitaa kirurgisesti pois. Mulla on tehty noita syöpätestejä noin kymmenen vuoden sisällä moneen kertaan ja oikeastaan aina, jos on hakeutunut lääkärille. On haluttu varmistaa, ettei ole syöpä. Olen käsittänyt, että se on erikoissairaanhoidon puolella rutiinitarkistus tietyillä oireilla. 

Vierailija
8/10 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään "syöpätestejä". Eri syövät diagnosoidaan eri tutkimuksilla ja oireetkin ovat eri syövissä erilaisia.

Edes syöpämerkkiaineilla ei voi luotettavasti diagnosoida syöpää vaan ne voivat olla koholla muistakin syistä ja toisaalta normaalit vaikka olisi syöpä.

Vierailija
9/10 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli CRP arvo koholla, niin se oli ainoa kerta, kun ei tutkittu syöpää. Kyllä se mietitytti ja pelotti pitkään. Jäi päähän pyörimään, miksi se CRP arvo oli koholla. No jos nyt menisin lääkäriin, pääsisin syöpätestiin kuten aina ennenkin tietyistä oireista, kun muu hoitamaton terveysongelma aiheuttaa samat oireet. En jaksa niitä syöpätestejä, niin en mene. Tiedän jo kokemuksesta, ettei sieltä

"tietyillä oireilla" - joita et nyt vaan halua kertoa! 

Vierailija
10/10 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään "syöpätestejä". Eri syövät diagnosoidaan eri tutkimuksilla ja oireetkin ovat eri syövissä erilaisia.

Edes syöpämerkkiaineilla ei voi luotettavasti diagnosoida syöpää vaan ne voivat olla koholla muistakin syistä ja toisaalta normaalit vaikka olisi syöpä.

Jotkut koirat "haistavat" syövän.