istukan ennenaikainen irtoaminen, mitä oireita?
Eli onko täällä joku, jolle olisi noin käynyt? Mistä johtui ja millaiset oireet oli? Minua pelottaa kauheasti että noin käy.
Kommentit (19)
Eli jos näin käy niin sitä ei voi olla huomaamatta?
Ap
Runsas verenvuoto ja kova kipu. Miksi sä stressaat itseäsi ihan turhaan?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:54"]Runsas verenvuoto ja kova kipu. Miksi sä stressaat itseäsi ihan turhaan?
[/quote]
No koska sain pari päivää sitten pienen tällin mahaan. Oli kyllä niin pieni että en usko aiheuttaneen mitään mutta ne on nämä hormonit kun kaikkea miettii.
Ap
Sama täällä. Alaselkäsärkyä aluksi ja sitten alkoi verenvuoto. Aluksi niukkaa, mutta jo matkalla sairaalaan ei tarvinnut enää arvuutella mitä tapahtuu, kun verta tuli kuin härän kurkusta sairaalan aulaan päästyämme.
Mutta tehokasta on hätätilanteessa suomalainen sairaanhoito, minut kärrättiin suoraan leikkaussaliin ja vauva oli vartin päästä pihalla.
Minulla on matkaa synnytyssairaalaan 70 km että hätätilanteen tullessa ei sielläkään ihan hetkessä olla. Siksi kai myös pelottaa.
Ap
Tupakoitko? Tupakoini lisää irtoamisen riskiä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 09:02"]Tupakoitko? Tupakoini lisää irtoamisen riskiä.
[/quote]
En enää. Rv 7 lopetin.
Ap
Jos asia niin huolettaa, miksi et ota yhteyttä päivystykseen? Kyllä istukan irtoamisen huomaa - verta tulee runsaasti ja vatsakivut on kovia, ei siinä kotiin halua jäädä.
No soita sinne äitiyspolille että pääsisit näytille kun huolestuttaa. Tai varaa aika yksityiseltä. Turha murehtia yksinään montaa päivää.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 09:09"]Jos asia niin huolettaa, miksi et ota yhteyttä päivystykseen? Kyllä istukan irtoamisen huomaa - verta tulee runsaasti ja vatsakivut on kovia, ei siinä kotiin halua jäädä.
[/quote]
No tyhmä kun olin niin en heti ottanut yhteyttä. Nyt on varmaan turha enää ottaa kun tapahtuneesta on jo kaksi päivää..
Ap
Menkää raskaus ja synnytys-palstalle.
Istukan ennenaikainen irtoaminen
Lääkärikirja Duodecim
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00628
Älä turhaan stressaa asiaa, jos ei kipuja tai verenvuotoa ole. Minä itse kaaduin kyljelleni jäällä raskausaikana eikä mitään tapahtunut, ja kyseessä ei ollut ihan pieni töytäisy.
Kyllä se vatsa, lapsivedet ym aika hyvin suojaa.
Joo ei ole vuotoja ollut. Ja kipujakin on vaan pieniä menkkajomotuksia mutta kun laskettu aika alkaa jo olla käsillä niin varmaan lähestyvää synnytystä tarkoittaa.
Ap
Vai voiko tuollaisia menkkajomotuksia tulla jos istukka irtoaa? Vai olisiko kovemmat kivut?
Ap
Ns. menkkajomotusta minulla oli synnytyksen lähestyessä. Lapsivedet meni kotona ja sitten alkoikin hieman kovemmat menkkakivut. :)
Älä hätäile. Lepäile ja kerää voimia synnytykseen ja vauvan hoitoon.
Mulla irtosi myös osittain, kipuja ei ollut mutta vuoto oli todella runsasta. Onneksi matkaa sairaalaan oli vain n.17km ja kärrättiin myös heti leikkaussaliin ja vauva vartissa ulkona. Kaikki meni todella hyvin. Sun tilanne tietenkin hurjempi koska matkaa sairaalaan on enemmän, mutta älä turhaan hätäile. Ei istukka ihan helpolla irtoa osumasta.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 09:56"]Mulla irtosi myös osittain, kipuja ei ollut mutta vuoto oli todella runsasta. Onneksi matkaa sairaalaan oli vain n.17km ja kärrättiin myös heti leikkaussaliin ja vauva vartissa ulkona. Kaikki meni todella hyvin. Sun tilanne tietenkin hurjempi koska matkaa sairaalaan on enemmän, mutta älä turhaan hätäile. Ei istukka ihan helpolla irtoa osumasta.
[/quote]
Joo no täytyy toivoa että ei ala vuotamaan mitään. Toivottavasti nämä menkkajomotukset enteilisi nyt synnytystä.
Ap
Älä pelkää turhaan. Minulla irtosi istukka osittain. Oireena oli runsas verenvuoto. Syytä ei tiedä.