Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pianonsoitto kerrostalossa, mitä mieltä?

Vierailija
23.03.2022 |

Jos naapuristasi kuuluisi sinänsä ihan kivankuuloista pianonsoittoa 3-4 kertaa viikossa, pari, kolme tuntia kerrallaan, olisiko se sinulle liikaa vai valittaisitko eteenpäin?

Pianonsoitto kerrostalossa, mitä mieltä?

Vaihtoehdot

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittoharrastus kerrostalossa ok jos tapahtuu päivällä jonkun aikaa kerrallaan.  Paras olisi tiedottaa naapureille että meillä soitetaan, mutta maksimiaika on 1 tunti kerrallaan.  Ehdottomasti vain päivällä. Silloin ei naapureiden tarvitse ärsyyntyä kun tietää että soitto loppuu kohta.

Hyvät musiikin ammattilaiset, saatte treenata kerrostalossa tunnin päivässä jotta ette häiritse muiden luovaa elämää. Kerrostalossa kuuluu vain hakata vaimoa ja katsoa salkkareita.

Vierailija
22/28 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on uskomatonta ajattelemattomuutta viedä piano kerrostaloasuntoon. Niiden ihmisten mielestä, joiden mielestä on ok soittaa pianoa monta tuntia päivässä, on varmasti ok soittaa myös rumpuja, trumpettia, saksofonia tms soitinta myös?

Sähköpianot ovat nykyisin todella laadukkaita, hyvä sähköpiano kuulostaa ja tuntuu niin samalta, ettei akustisen pianon viemistä kerrostaloon vain voi käsittää.

(Soitan siis itsekin pianoa eikä olisi tullut mieleenkään tuoda vanhaa pianoani kerrostaloon.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin täytyy pohtia, mikä on harrastus ja mikä on tavoitteellista.

Naapurissa asuu monilapsinen perhe, jonka äiti selostaa niiiiiin ylpeänä lapsikatraansa hyvistä harrastuksista. Hyvä varmasti on, mutta jatkuvan soiton ja harjoittelun asuntooni kuulevana olen kotona asunnossa soittamisesta vähän toista mieltä, kun viikoittain kuuntelen jotain torvea vähintään 2-3 x 2 tuntia ja siihen sekä sähköbasso- että sähkökitaratreenit päälle. Oikeasti olen sitä mieltä, että tuolla harjoittelumäärällä perheen pitäisi vuokrata jälkikasvulleen erillinen treenikämppä, mutta en uskalla sitä naiselle ehdottaa, koska hän on kovin kovaääninen ja nokkiinsa ottava, jos asiat eivät mene hänen tahtomallaan tavalla. 

Vierailija
24/28 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok. Kenenkään ei ole mikään pakko soittaa pianoa. Se kuuluu aina muihin asuntoihin. Miksi jollain olisi oikeus määrätä miten muut elävät ja mitä joutuvat kuuntelemaan, väkisin? Jospa haluaisi  hiljaisesti kuunnella omaa musiikkiaan, mutta ei pysty, kun joku pimputtaa seinän takana? Ihan sama kuin koira haukkuisi tai naapuri luukuttaisi heviä nupit kaakossa, häiritsevää. 

Lapsen itku on ymmärrettävää, jos vaikka sairastaa, ja ohimenevää, mutta soitto on tahallista häirintää. Ei kuulu kerrostaloon, vaan treenikämpälle tai ok-taloon. Karaoke kuuluu samaan sarjaan.

Ihan sama myös kuin joku pitäisi kuntosalia yläkerrassa.

En ihan täysin tavoita, miten tuo nupit kaakossa hevi ja joku Chopinin vieno etydi menisi häiritsevyydeltään samaan sarjaan :) mutta toki kaikilla on omat ärsytyskynnyksensä. 

Kaikilla ei myöskään ole pääsyä treenikämpille eikä myöskään varaa omakotitaloon. 

Itse siis tätä pohdin, koska kerrostalossani on aika huono äänieristys, mutta en usko hankkivani tavallista pianoa vaan silent-pianon, jota voi soittaa myös kuulokkeilla.

Naapurissani asuu torvensoittaja ja vaikka hän taitava onkin, niin olen samaa mieltä siitä, että on kiva valita välillä itse, mitä päivisin kuuntelee.

ap

Niin, mä katson ihan yhtä häiritseväksi hevin tai muun musiikin kovaäänisen kuuntelun, koiran haukunnan ja pianon pimputuksen. Ei desibeleillä niin väliä, kun kuitenkin kuuluu naapuriin ja estää esim. nukkumasta. Siellä seinän takana kun voi vaikka olla erittäin sairas ihminen kovassa kuumeessa ja flunssassa eikä saa nukuttua. Kuuntele siinä sitten pianoa, monta tuntia.

Ja joo, on lupa kerrostalossa tehdä sitä ja tätä, mutta kannattaa miettiä sitä terveellä järjellä.

Vauvat nukkuvat omilla rytmeillään päivisin, ja kun nuo rytmit menevät sekaisin, on se todella yhtä tuskaa, kun koetat saada sitten yöllä yliväsyneet kersat unten maille.

Kerrostalo- ja rivitaloasuminen vaativat muiden ihmisten huomioon ottamista, ja silloin pianot, torvet, rummut tai muu bändi ei sovellu naapurisovun piiriin, kuten ei ne räksyttävät koirat tai karaoken huudatus ja kova bilettäminen. Tupareistakin on kohteliasta ilmoittaa etukäteen, jolloin tuskin kukaan lähtee valittamaan eteenpäin. Samoin kannattaa kysyä lupa muillekin äänekkäille juhlille.

Ja voihan ollakin että naapurit saattavat olla ok pianon soitonkin kanssa, mistä voi etukäteen tehdä vaikka jonkinlaisen tiedustelun. Jos yksikin pyytää että älä soita, kiitos, katson etten ainakaan itse kehtaisi alkaa häiritsemään.

Vierailija
25/28 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain loppuelämäkseni tarpeeksi kun kuuntelin yläkerran asukkaan pianonpimputusta päivästä toiseen. Toivottavasti ei enää ikinä. Karvat nousee pystyyn ajatuksestakin.

Vierailija
26/28 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli tuntia pari kertaa viikossa menettelisi pitkin hampain, mutta ei sen enempää. Kamalaa naapurien kiduttamista.

Vierailija
27/28 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain loppuelämäkseni tarpeeksi kun kuuntelin yläkerran asukkaan pianonpimputusta päivästä toiseen. Toivottavasti ei enää ikinä. Karvat nousee pystyyn ajatuksestakin.

Otan osaa. Raivostuttavaa, miten joku röyhkimys pakottaa kuuntelemaan väkisin jotain mitä ei itse haluaisi, olkoon se sitten Chopinia tai Mozartia. Itsekkyys on nykypäivän suurimpia vitsauksia.

Vierailija
28/28 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin voisi kysyä että onko ok opetella viulunsoittoa kerrostalossa.

Pianoista on hyviä digitaaliversioita nykyään, semmosen voi hankkia ja soittaa kuulokkeet päässä.