Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauanko huonosti nukkumista ja unettomuutta

Vierailija
05.09.2015 |

Täytyy itse kestää ennen lääkärin apua? Mulla on pari kolme vuotta olleet yöt huonoja. Nukun pätkissä, herään useasti yössä ja valvo keskellä yötä. Unta peryö tulee keskimäärin 4-5 tuntia, mutta ei siis yhteen menoon nukuttuna.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä lääkäriin koska vain. Ole hyvä.

Vierailija
2/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ensialkuun pitkäkestoista melatoniinia. Tuleeko ulkoiltua miten? Entäpä alkon käyttö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä useampaa kuukautta katselisi. Riippuu vähän väsymyksen tasosta ja siitä miten paljon kantaa elämässään vastuuta (jos vaikka työssä on toisten henki minun varassa, ei sitä vastuuta unettomana kauaa uskalla pitää).
Olet varmasti kokeillut jo melatoniinia? Osatko sanoa mikä sinua valvottaa?
Mene ihmeessä lääkäriin, ap!

Vierailija
4/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu päivittäin, alkoholia käytän kerran pari vuodessa. Auttaisko jos alkaisin juopottelemaan :)

Vierailija
5/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniinia en ole kokeillut. Eikö se vain auta nukahtamaan, ei ylläpidä unta?.ap

Vierailija
6/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut mitään? Vai vaan ihmetellyt?

Vierailija
7/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä vaan ihmetellyt ja koittanut olla murehtimatta.

Vierailija
8/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:29"]Lähinnä vaan ihmetellyt ja koittanut olla murehtimatta.
[/quote]
Ihan ensin ympäristö kuntoon. Hyvä sänky ja tarpeeksi viileä ilma? Saatko huoneen tarpeeksi hämäräksi? Syöminen kevyesti ennen nukkumista voi auttaa. Juo vaikka kamomillateetä. Päivällä tosiaan tarpeeksi ulkoilua ja liikuntaa.

Oletko muuten stressaantunut tai masentunut? Melatoniini tosiaan turvallinen kokeilla, on luonnollinen hormoni.

Lääkärin juttusille kannattaa mennä, jos jo noin pitkään kärsinyt. Voidaan aloittaa aina sieltä kevyemmästä esim. väsyttävä antihistamiini. Ei heti kovinta troppia tarjota.

Vierailija
9/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä lääkäristä välttämättä ole mitään hyötyä. Kaikki on kokeiltu, ja silti nukun huonosti ellen ole vakavasti sairas.

Vierailija
10/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:25"]Melatoniinia en ole kokeillut. Eikö se vain auta nukahtamaan, ei ylläpidä unta?.ap
[/quote]

Kyllä. Heräät aamuyöllä kuten aina ennenkin. Sudentuntina.

Vierailija
11/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nää yleensä itse korjaudu jos tilanne ollut päällä vuosikausia, itsekkin nukun satunnaisesti huonosti jos elämässä jotain suuria muutoksia, stressiä ym. Mutta tilanne palautuu itsestään kuukausien aikana.
Varaa aika lääkäriin, pääset mahdollisesti unitutkimukseen.
Univaje vaikuttaa ihan jokaisella elämän alueella, se hajottaa ihmistä pikkuhiljaa.

Vierailija
12/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen tämä unitutkimus on?

Vierailija
13/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pitkään univaikeuksia kokeilin melatoniinia ja antihistamiinejä, ei ne oikeen auttanut. Melatoniini vähän paransi unen laatua, kun vihdoin sain vähän nukuttua oli unen laatu mielestäni parempaa.

Tuolloin minulla oli paljon stressiä, kun stressin aihe lähti alkoivat myös univaikeudet pikku hiljaa lähteä. Nykyisin nukun suht hyvin. Ainoa ongelma on, että vaikka valvoisin kuinka myöhään (esim viikonloppuisin) herään aamulla 7 aikoihin. Inhottavaa kun ei voi nukkua pitkään, aina herää seitsemältä viimeistään, enkä saa enää unta. Arkena tämä ei toki haittaa, mutta viikonloppuisin olisi joskus mukava valvoa vähän pidempään, ja nukkua seuraavana aamuna pitkään.

Vierailija
14/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amalgaamipaikat kannattaa poistattaa.

Vierailija
15/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 jatkaa. Minusta jos on univaikeuksia pitää nukkuma ympäristön (niinkuin joku jo sanoi) olla hyvä. Myös ilta rutiinit on tärkeät ja se ettei tuntiin ennen nukkumaan menoa katso telkkaria, kännykkää tai tablettia. Telkkareiden, kännyköiden yms. sininenvalo viestittää aivoille, että nyt kuuluu olla hereillä ja aivot eivät ala tuottaa unihormoonia eli melatoniinia.

Vierailija
16/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kolme vuotta samanlaista unettomuutta, eli se aika kun olin lapsen kanssa kotona. Kun palasin töihin, asia muuttui. Teen fyysisesti ja henkisesti raskasta työtä, ei ole enää uniongelmia kuin ihan satunnaisesti. Lisäksi käytän melatoniinia.

Vierailija
17/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään myös, että ei kahvia tai kofeiinia enää iltapäivällä. Eikä ruokaa kahteen tuntiin ennen nukkumaanmenoa.
Hyvä uni on ruuansulatukselle tärkeää. Ja jos kehon täytyy sulatella ruokaa et saa unta. Puhun kokemuksesta. Moni on myös kofeiiniherkkä. Pari palaa tummaa suklaata illalla, eikä uni tule.
Poista siis tällaiset ongelmat ensin ja katso sitten onko lääkkeen tarve.

Vierailija
18/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini voi vähän auttaa. Ei se ongelmaa välttämättä kokonaan poista, mutta mulla se paransi vähän unenlaatua ja lyhensi nukahtamisaikaa.

Vierailija
19/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse voi päättää koska on aika mennä lääkäriin.

Itse olen kärsinyt unettomuudesta ja uniapneasta yli 30v eikä vieläkään ole löytynyt apua. Nukun max 4h yhtäjaksoista unta yössä.

Vierailija
20/20 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Ehkä tuota melatoniinia ensin kokeilen. Ap