Kalan savustus sähkösavustimella
Miten se kannattaa tehdä ? Luin äsken monta erilaista tapaa. Pitääkö sitä savustinta esilämmittää n. 5 min ja sitten kala sisään ? Voiko purut/lastut ja kalan laittaa kylmään savustimeen ja sitten johto seinään ?. Mitä jos esilämmittää 5 min ilman puruja ja paistaa kalaa n. 15 min ja sitten vasta lisää purut ja savustaa n. 15 min ? . Pitääkö ne purut/lastut tai pelletit olla kosteita ?. Nyt on kyllä pää pyörällä ! . Osaisko joku neuvoo ? Mitäs jos se savustin syttyy tuleen kun avaan kannen ja työnnän sinne kalan ?
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:24"]Purut ja kala sisään samaan aikaan. Sitten töpseli.
Näin olen itse tehnyt.
[/quote] Kiitos neuvosta !. Raotatko kertaakaan luukkua savustuksen aikana ?
Mietit ihan liikaa. Kato ne vatit kyljestä. Lisäksi jos savustat talvella niin laita se esilämmitettyyn paikkaan. Siinä kaikki ohjeet, mitä siitä aikaiseksi saa. Jos olet täysin lapanen, niin lue tämä:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/savustuskirja-kovakantinen-kirja?gclid=CNfp69K-3ccCFeTbcgodml4MPA
T: Mies
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:24"]Purut ja kala sisään samaan aikaan. Sitten töpseli. Näin olen itse tehnyt. [/quote] Kiitos neuvosta !. Raotatko kertaakaan luukkua savustuksen aikana ?
[/quote]
Luukkua ei raotella savustuksessa, koska se antaa happea tilaan ja palaminen kertaantuu.
T: Mies
Mietit tosiaan liikaa. Voit esilämmittää savustimen tai pistää ilman, aika sama. Kala ja purut sisään samaan aikaan, sokereita ei tarvitse vaikka jossakin niitä kehoitetaan laittamaan. Voit vilkaista kalaa siinä välillä jos haluat.
Ostin savustimen isälle lahjaksi ja käyttöohjeet on yllättäen heitetty menemään. Savustin on varastossa käyttämättömänä. Kuulemma ihan paska vehje ja huono kala tulee. En usko, joten aion kokeilla sitä itse ja ihan yksin. Neuvot tuli tarpeen, kiitos niistä !. T. 33 v vanhapiika.
Isäsi on oikeassa, ei noilla yhtikäs tee mitään.
Kalasta tuli hyvä. Ihmettelin vain mikä golfpallon kokoinen musta möhkäle purupellillä on..Luulin sen olevan foliosta irronnut sulanut tinapallero. Seuraavan kerran käytin leivinpaperia, mutta sama mustunut pallero oli taas ilmestynyt purupellille. Se olikin sokeripala !. Taas uusi kysymys : miksi sokeripala muuttuu mustaksi palleroksi ja purut mustiksi 20 minuutissa ?. Sokeripala oli paljaalla pellillä. Laitoinko liian vähän puruja ? . Savustin 600 g lohifileen. Puruja taitoin 3 rkl ja yhden sokeripalan. Olisiko pitänyt laittaa enemmän puruja ?.
Muista kostuttaa vähän puruja ja laita vaikka yksi sokeripala purujen sekaan. Tulee parempaa ja ennenkaikkea halvempaa savukalaa kuin kaupan tiskillä. Tiskillä kilohinta on yli 20 euroa. Halvimmillaan lohifilee on 6 euroa kilo.
Sähkösavustin on ihan huippulaite. Esim. Motonetistä saa hyvän savustimen 50 eurolla. Turha maksaa satasta samasta laitteesta vaikka olisi tehty Suomessa. Tämä tiedoksi jos on vasta hankkimassa savustinta.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:53"]
Kalasta tuli hyvä. Ihmettelin vain mikä golfpallon kokoinen musta möhkäle purupellillä on..Luulin sen olevan foliosta irronnut sulanut tinapallero. Seuraavan kerran käytin leivinpaperia, mutta sama mustunut pallero oli taas ilmestynyt purupellille. Se olikin sokeripala !. Taas uusi kysymys : miksi sokeripala muuttuu mustaksi palleroksi ja purut mustiksi 20 minuutissa ?. Sokeripala oli paljaalla pellillä. Laitoinko liian vähän puruja ? . Savustin 600 g lohifileen. Puruja taitoin 3 rkl ja yhden sokeripalan. Olisiko pitänyt laittaa enemmän puruja ?.
[/quote]
Puruja paljon enemmän. Tasaisesti se alusta täyteen. Mitä savuisempi maku sitä parempi.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:22"]
Miten se kannattaa tehdä ? Luin äsken monta erilaista tapaa. Pitääkö sitä savustinta esilämmittää n. 5 min ja sitten kala sisään ? Voiko purut/lastut ja kalan laittaa kylmään savustimeen ja sitten johto seinään ?. Mitä jos esilämmittää 5 min ilman puruja ja paistaa kalaa n. 15 min ja sitten vasta lisää purut ja savustaa n. 15 min ? . Pitääkö ne purut/lastut tai pelletit olla kosteita ?. Nyt on kyllä pää pyörällä ! . Osaisko joku neuvoo ? Mitäs jos se savustin syttyy tuleen kun avaan kannen ja työnnän sinne kalan ?
[/quote]
Purut ensin, kala perään, nupit kaakkoon.
Miten savuisesta tykkäät - puruja sen mukaan. Alkuun täysillä. , nii et savuaa kunnolla. Sit voi pienentää tehoja ja pituutensa hittamin
Älä avaa luukkua keskenkaiken, purut saa happea ja syttyvät palamaan.
Sensijaan katkaise virta ja odota 5min ennenkun avaat luukun. Siis lopuksi.
Hyvä konsti on laittaa tinapaperi rasvapellille ja purupellille, niin ei tarvitse puhdistella. Käärii tinapaperit pois ja heittää roskiin.
Itse olen lohifileitä savustanut 25min+5min ilman virtaa.
Purut ja kala sisään samaan aikaan. Sitten töpseli.
Näin olen itse tehnyt.