Kuinka usein lapsenne hoidossa mummolassa ja kuinka pitkiä aikoja kerrallaan?
Kommentit (29)
Olen kuvitellut, että meidän lapset ovat vähän hoidossa, mutta ilmeisesti taitavatkin olla aika lailla keskimääräisesti...
Lapset ovat tällä hetkellä melkein 4v ja 2,5v. Kaikki isovanhemmat asuvat samassa kaupungissa, mutta ovat vielä työelämässä.
Yökylään lapset pääsevät muutaman kerran vuodessa yhdeksi yöksi, pitkän neuvottelun jälkeen. Yhden kerran ovat olleet 2 yötä hoidossa (häämatkan ajan). Kumpikin oli ensimmäisen kerran poissa kotoa reilu 1-vuotiaana.
Opiskelen iltaisin töiden ohella ja miehellä on vuorotyö, joten muutaman tunnin hoitovuoroja tulee mummoille pari kertaa kuukaudessa. Opiskelut eivät olisi onnistuneetkaan ilman mummojen apua.
Toisinaan toivoisi kahdenkeskeistä aikaa miehen kanssa, mutta vuorotyö rajoittaa melkoisesti, sillä on melkein mahdotonta saada sovittua mummojen kanssa sellainen viikonloppu ettei ole mitään menoa, kun miehelläkin olisi koko viikonloppu vapaata ja voisi " antaa" lapset toiseksi yöksi mummolaan.
Meillä lapset ovat 3-13 vuotiaita. Yksikään lapsista ei mummulassa hoidossa ollut.
Mummut (vain mummut siis elossa) eivät ole koskaan osoittaneet mitään mielenkiintoa meidän lapsiimme, eivät soittele, eivät halua tietää kuulumisia.
Syytä tähän en oikeastaan tiedä.
tähän mennessä, ja lapsi on 1,2 vee. Molemmilla kerroilla mummo ja ukki hoitivat lasta pari tuntia, kun kävimme ostoksilla. Yökylään en vielä raskisi antaa, etenkin, kun tytöllä on nyt vähän eroahdistusta ja katkonaisia öitä.
Vauva-aikana tyttö valvotti PALJON ja olisin kaivannut hoito- ja kotityöapua, mutta tuolloin asuimme molemmista isovanhemmista 200 km:n päässä, joten apua ei oikein ollut saatavilla. Nyt on onneksi tilanne muuttunut.
Ensimmäisen kerran 2v. iässä yhden yön verran, jolloin mummi oli meillä, ja toisen kerran 3v. kaksi yötä mummilassa. Toisen puolen isovanhemmat ovat hoitaneet kahdesti 2h kerrallaan. Vähissä siis on. Tämä on isovanhempien halun ja kyvyn mukaista, eivät jaksaisi tai haluaisi enempää.
Olkaa tyytyväisiä te, joilla on jatkuvasti isovanhemmat apuna arjessa. Välillä meinaan olla vähän kateellinen, vaikka tämä tilanne olikin tiedossa jo ennen lapsen syntymää. Onneksi maksullisen hoitajan voi hankkia muualta, vaikka eihän se ole sama kuin oma, lapselle rakas isovanhempi. Täytyy käyttää ilta-aika puolison kanssa hyväksi parisuhteen hoitamiseen.
- tiukkis
Aina kun vanhemmat on yhtäaikaa töissä niin 1,5vuotias on mummilla. yötöiden takia muutama yökin viikossa. nyt poika on mummin kanssa isoisovanhemmilla 500 km:n päässä noin 1,5 viikkoa. Ovat olleet jo kerran 2 viikkoa putkeen kun poika oli reilun vuoden ikäinen. Viihtyy mainiosti, mutta äitillä ja isillä tulee vähän ikävä välillä. Toisaalta pitää nauttia vapaasta.
asuu samssa kaupungissa :)
Useimmiten niin, että mummi tulee meille hoitamaan. Vain kerran ollut mummin kanssa yötä (poika 1v8kk). Ja siis silloin mummi tuli meille yöksi ja me vanhemmat oltiin muualla. Olisi hankala viedä sängyt ym. mummin pieneen city-kaksioon... :) Mutta on poika sielläkin ehkä kerran kuussa joitain tunteja, jos mulla asiaa keskustaan tms.
käyn itse hoitovapaan ohella keikkatyössä ja joko oma äitini tai anoppi ja appiukko tulevat silloin katsomaan lapsia muutaman tunnin ajaksi ennenkuin mies tulee kotiin. yhteensä näitä hoitokertoja tulee 4-6 kpl kuukaudessa. saan myös aina tarvitessani hoitoapua esim. toisten lasten neuvolakäyntien tms. ajaksi joten lähes viikottain on joku isovanhemmista lapsia hoitamassa.
yökyläilyä harrastetaan vähän vähempi. isommat lapset 4v ja 6v on olleet pari-kolme kertaa vuodessa mummilassa yökylässä yhden yön kerrallaan. viime kesänä olivat ekan kerran anopin ja appiukon kanssa viikonlopun eli kaksi yötä mökillä. 1v4kk on ollut kahdesti yhden yön yökylässä imetyksen lopettamisen jälkeen.
tiedän että ollaan onnekkaita kun molemmat isovanhemmat asuvat näin lähellä ja ovat myös itse innokkaita hoitamaan lapsenlapsiaan. välillä kyllä tuntuu ettei oikein enää kehtaisi edes pyytää kun ovat niin paljon auttaneet mutta aina itse tarjoutuvat tulemaan :)
Meidän nieti 2v8kk on melkein joka kk yöhoidossa mummolla. Huomenna on taas menossa 2 yöksi. Mulla itselläni rupeaa tuntumaan varmaan n.kk välein siltä, että on pakko saada vähän hengähtää.
Tyttö tykkää hullunlailla isovanhemmistaan. Eipä tule hänellä äitiä tai isää ikävä.
että meille isovanhemmat ovat myös korvaamaton apu lapsen sairastuessa. Tulevat mielellään kotiimme hoitamaan sairastunutta ja poika on innoissaan mummin tai ukin läsnäolosta. Mummi ja ukki ovat jo eläkkeellä, mutta ovat energisiä 6-kymppisiä, jotka mielellään viettävät aikaa lapsenlapsensa kanssa aina kuin vain mahdollista. Koen olevani tämän asian suhteen erittäin etuoikeutettu.