Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin Ruotsiin muuttaja en elintasopakolainen!

Vierailija
04.09.2015 |

Muutin Ruotsiin 1970-luvun lopussa ja 1980-luvulla muutin takaisin Suomeen, en ollut elintasopakolainen, vaan siirtolainen työn perässä. Suomalaiset kun muuttivat Ruotsiin, niin yleensä he muuttivat joko sukulaisen, tuttavan tai naapurin perässä ja kaava oli tällainen, lauantaina tai sunnuntaina sukulaisen luokse Ruotsiin laivalla Suomesta jollekin paikkakunnalle ja maantaina töihin, työpaikka oli jo valmiina puhuttu  sukulainen tai muun tuttavan kautta. Kuukauden sisällä omaantyhjään vuokra-asuntoon ja parin kuukauden sisällä oma auto(vanha ja käytetty). He heti alkoivat tehdä töitä ja maksaa Ruotsin valtiolle verotuloja. 

Meidän vertaaminen näihin Vokeissa oleskeleviin turvapaikan ja mahdollisten elitasopakolaisen kanssa on todella loukkaavaa. Itse olisin valmis ottamaan vaikka yhden miljoonan maahanmuuttajiaSuomeen jos he vain työllistyisivät heti tultuaan Suomeen ja hommaisisivat itse vuokra-asunnon ja auton ja muun tarpeelisenja kunnioittasisivat Suomen lakeja, kulttuuria ja käytäntöjä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta suvustani lähti myös tällainen muuttaja, ja työpaikan takia meni hänkin. Oli varmasti tuottava kansalainen Ruotsille, koska ei ollut koskaan työttömänä. Hänen lapsensakin ovat sopeutuneet hyvin, eivätkä edes osaa juuri ollenkaan suomea, vaikka molemmat vanhemmat olivat suomenkielisiä maahanmuuttajia. Mielestäni lasten ruotsalaistuminen on hyvä asia, koska näin heidän ei tarvitse kohdata syrjintää muukalaisuuden takia.

Vierailija
2/3 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin suomalaiset itse harvoin on rasisteja. Siinä rokkarin Ruotsin kiertomatka-dokumentissa Ruotsin suomalainen haukkuu suomalaisia itsekkääksi kansaksi juuri siksi, että sieltä on lähdetty hakemaan apua ja saatu ja silti muihin apua tarvitseviin suhtaudutaan näin. Aloittaja tuskin on mikään Ruotsissa asunut, vaan palstapersu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulu Koti-ikävästä dokkaria tarkoitan. Se puhui niin hyvin se Ruotsin suomalainen mies siinä.