Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millähän saisin tutultani velat takaisin?

Vierailija
04.09.2015 |

Tuttuni ollut mulle viisi kuukautta velkaa 23 euroa (elämäni ei kaadu tuollaiseen summaan, mutta kyse onkin periaatteesta). Luvannut joka kuukausi maksaa kun saa rahaa, mutta kuitenkin joka kuukausi tullut jokin "este" ettei voi maksaa. Okei. Olen kiltisti odottanut että kyllä mä rahani vielä saan takaisin ja säännöllisin väliajoin muistutellut tuttuani että millon on varaa maksaa. Viimeksi kaksi päivää sitten lupasi maksaa. Hänellä on tilinumeroni ja laitoin viestiä että olisi nyt reilu ja maksaisi velkansa tililleni. Luki viestini muttei vastannut mitään. Laitoin vielä viestiä ja kerroin miten kurjalta tuntuu että joudun rukoilemaan omia rahojani häneltä takaisin. Taas vain luki viestin muttei vastannut. Laitoin taas viestiä ja vastaus oli "en pysty nyt vastaamaan." Kysyin miksei pysty, vastasi, että ajaa autoa? Laitoin taas viestiä, että voiko vastata yksinkertaiseen kysymykseen, aikooko maksaa vai ei. Jälleen luki viestini mutta ei vastannut. Yritin myöhemmin vielä soittaakin, ei vastaa puheluihin. 

Mitä ihmettä tässä voi tehdä??? En todellakaan aio jättää asiaa tähän. Niin törkeää käytöstä, enkä ole tehnyt mitään että ansaitsisin tuollaista kohtelua. En niin mitään. Oma moka että lainasin, ärsyttää että piti kantapään kautta oppia tämäkin; en todellakaan lainaa kellekkään enää ikinä. Rahani aion saada takaisin vielä jollakin tavalla, tietäis vaan miten...

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 09:17"]

Kerro sen vanhemmille. Se on monella jo sellainen uhka kasvojen menetyksestä, että tulee tarve maksaa. Usko tai älä.

[/quote]

Laitoin ystäväni soittamaan tutulleni äsken (kun ei edelleenkään mun viesteihin/puheluihin vastaa) ja annettiin tiistaihin asti maksuaikaa ja mikäli summa ei siihen mennessä näy tililläni, mennään käymään sen luona. Jos tämäkään ei tehoa, ajetaan sitten ämmän vanhempien luokse ja haetaan raha sieltä. Ap

[/quote]

Onnea vaan, toivottavasti ette ole käräjillä kotirauhanhäirinnästä. Kai tajuat, ettei niillä vanhemmilla ole mitään tekemistä antamasi lainan kanssa? Jättäkää nyt herranjestas täysin sivulliset ihmiset rauhaan. Olet itse mokannut antamalla luottokelvottomalle lainaa, älä nyt mokaa enää lisää. Vanhemmat ei vastaa tyttärensä lainoista eikä kenelläkään ole asiaa sellaisea mennä vaatimaan.  

[/quote]

Totta. Uhata silti aion, jospa se tehoaisi vaikka enpä usko että mikään tehoaa jos ei nyt itse maksa niitä. En vaan pysty hyväksymään enkä ymmärtämään mikä saa ihmisen käyttäytymään noin! :( Ap

Vierailija
22/31 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla. Ota opiksi. Älä lainaa ikinä enää kenellekään. Ja ole onnellinen, ettei kyse ole tuon suuremmasta summasta.

Been there, done that. Oli isommasta summasta kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 09:17"]Kerro sen vanhemmille. Se on monella jo sellainen uhka kasvojen menetyksestä, että tulee tarve maksaa. Usko tai älä. [/quote] No ei mitään vanhempien asiaan sekoittamista

[/quote]

Miksei? Jos kaikki muut keinot on jo käytetty? Jollainhan tollanen ihminen täytyy saada kuriin ja ottaa vastuu omista tekemisistään! En voi sietää epäoikeudenmukaisuutta ja teen kyllä kaikkeni että saan omani takaisin koska niin on SOVITTU. Ap
[/quote]
No se velka ei ole vanhempien. Alaikäisellekö olet lainannut? Missä velkakirja???

Vierailija
24/31 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdat sen 23 ja muistat opetuksen lainaamisesta. Lisäksi katkaiset välisi tuttuun kokonaan. Näin helppoa.

Vierailija
25/31 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:02"]

Unohdat sen 23 ja muistat opetuksen lainaamisesta. Lisäksi katkaiset välisi tuttuun kokonaan. Näin helppoa.

[/quote]

Ja tuttuni pääsee kuin koira veräjästä? Ehei. Kyseessä on vielä muutenkin sellainen ihminen, joka käyttäytyy ihan miten itse haluaa eikä ota koskaan vastuuta tekemisistään. Toi on viimenen asia mihin suostun että annan vaan olla. Ap

Vierailija
26/31 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:02"]

[/quote]

Ja tuttuni pääsee kuin koira veräjästä? Ehei. Kyseessä on vielä muutenkin sellainen ihminen, joka käyttäytyy ihan miten itse haluaa eikä ota koskaan vastuuta tekemisistään. Toi on viimenen asia mihin suostun että annan vaan olla. Ap

[/quote]Jos katkaiset välit, ja kerrot vielä miksi, niin se on se seuraus jonka ystäväsi kokee, ei siis pääse kuin koira veräjästä.

Ainahan voit pyytää apuun velanhakureissulle jonkun mukapelottavan näköisen tai auktoriteettia omaavan kaverin tai kaverinkaverin.

Vierailija
27/31 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti häpeää ettei ole maksanut, eikä siksi vastaa sulle. Onko 23e sulle todella sen arvoinen, että katkaiset välit kokonaan? Kysyn tätä siis kaikella hyvällä. Onko tuttavasi pienituloinen? Itse en sotkisi henkilön vanhempia tai muutakaan sukua asiaan, yrittäisin selvittää vielä ko. henkilön kanssa. Mulla jäi kerran pieni velka roikkumaan, siis olin sen velkaa kaverille, enkä millään kehdannut sanoa että elin käytännössä kaurapuurolla jonkin aikaa, kun rahaa ei tullut mistään ja todellakin hävetti se pieni velka! Kun ei ollut yhtään mitään mistä edes maksaa. Maksoin kyllä heti kun sain rahaa. 

Vierailija
28/31 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:16"]

Todennäköisesti häpeää ettei ole maksanut, eikä siksi vastaa sulle. Onko 23e sulle todella sen arvoinen, että katkaiset välit kokonaan? Kysyn tätä siis kaikella hyvällä. Onko tuttavasi pienituloinen? Itse en sotkisi henkilön vanhempia tai muutakaan sukua asiaan, yrittäisin selvittää vielä ko. henkilön kanssa. Mulla jäi kerran pieni velka roikkumaan, siis olin sen velkaa kaverille, enkä millään kehdannut sanoa että elin käytännössä kaurapuurolla jonkin aikaa, kun rahaa ei tullut mistään ja todellakin hävetti se pieni velka! Kun ei ollut yhtään mitään mistä edes maksaa. Maksoin kyllä heti kun sain rahaa. 

[/quote]

Voi olla paljon mahdollista että häpeää. Miksei sitten voi sanoa suoraan, tai maksaa pikkuhiljaa takaisin. Kunnoittaa edes sen vertaa, että selittäisi miten asia on. Se, että jättää vastaamatta viesteihin/puheluihin ja jatkaa kuukausitolkulla valehtelua ainoastaan pahentaa asiaa. Mutta kun väittää että ei 5 kk aikana ole ollut varaa? On kuitenkin varaa ostaa ruokaa, ostella vaatteita ym eikä kuitenkaan joudu kadulla asumaan, niin tuleehan sitä rahaa! 5 euroa kuussa lainan takaisinmaksuun ei pitäisi olla liikaa pyydetty. Jättäisi yhen mäkkireissun tekemättä. Ja kyllä, olen todellakin valmis laittamaan välit poikki tämän takia. Ei mua kohdella tällät tavalla. Ei tulis mieleenkään valehdella ja käyttäytyä KETÄÄN kohtaan noin. Ap

Vierailija
29/31 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laita nyt sitten vaikka heti ystävälle ehdotus velanmaksusuunnitelmasta, että sulle on ok jos hän maksaa sen osissa 5€/kk alaken seuraavasta ystäväsi tulopäivästä.

Vierailija
30/31 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*alkaen

Vierailija
31/31 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei kannata lainata kenellekään rahaa! Ei niitä saa takaisin.

Mun mies lainas parhaalle kaverilleen neljä vuotta sitten ja vielä on 200€ maksamatta. Muistutukset, pyynnöt ei auta. Yhteydenpito loppu samantien kun velasta tuli puhe. Ja kyse on lapsuudenystävästä. Noin halpaa on joillekin vuosikymmenien ystävyys :( Jos ei pysty luottamaan, niin ei sellaisella ihmisellä ole mitään arvoa. 

Mun neuvo ap:lle on, että unohda rahat ja kerrot kaikille yhteisille tutuille, miksi et halua tietää mitään kyseisestä henkilöstä. Näin muutkin osaa varoa ja olla luottamatta kyseiseen tyyppiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi