Pestäänkö kestovaipat muun pyykin kanssa?
Käyttö meillä vielä alussa. Siis huuhtelen tietysti ensin. Ja jotenkin onnistun pyydystämään paskat aina kertakäyttövaippaan. (Käytän niitökin esim kun menen kaupungille tai kylään, ei tartte sieltä sitten kannella likaista mukana)
Meillä ei pesukonetta pienessä kylppärissä, vaan hyvä toimiva pyykkitupa suurine koneineen ja tuntuisi hullulta pestä niitä muutamia vaippoja yksinään. Eli olen laittanu sinne 60 o pyykkiin muun pyykin kanssa (esipesuohjelma) ja sillä mennyt. Ja hyvin mennyt. Vai?
Kommentit (7)
Juu voi pestä kaikki samassa. Välillä kannattaa laittaa vaipat 90 asteen pesuun. Iloa kestoiluun!
Ahaa, joo, hyvä idea. Laitetaanko ne housuosat myös 90 o?
Meilläkin vauva tykkää niistä:) kannattaa pestä 90c, voi pestä samassa, itse pesin erikseen mutten usko että on haittaa pestä muun pyykin seassa
Pääsääntöisesti kaiken voi pestä 90 asteessa. Itse pesen siinä imut noin kerran kuussa ja kuoret/taskut joka toinen kuukausi... muuten tietty kuudessakympissä.
Mä voin antaa omat pesuneuvoni, kestovaippojen pesua takana nyt neljä vuotta. Nimittäin kun vauva tuosta hieman kasvaa, vaipoissa voi ilmetä hajuongelmaa.
Mun mielestä kaikkein tärkein juttu on, että vaipat huuhdotaan ennen pesua. Mä huuhtelin aluksi käsin, kun ensimmäisen lapsi kakkasi lähes jokaiseen vaippaan. Sitten kun alkoi tulla enemmän pissavaippoja ja kakkaa vain muutaman kerran päivässä, tein niin, että kakkavaipat huuhtelin tietenkin kakasta käsin, mutta tein vaipolle koneellisen kylmän huuhtelun ennen varsinaista pesua. Mun kokemuksen mukaan vaippoihin pinttyy sellainen pissan haju, jos tuota koneellista huuhtelua ei tee. Kuuma ohjelma ikään kuin polttaa sen kusen kiinni vaippaan.
Toinen juttu on se, että varsinkin kun vauva kasvaa, vaipat kannattaa pestä suunnilleen kerran kuussa 90 asteessa. Vaipat kyllä kestävät sen hyvin! Tämä raikastaa myös vaippoja. (Ja nyt huomasin, että tätä oli muutkin sanoneet!)
Tahroihin kannattaa käyttää sappisaippuaa. Maitokakkavaiheessa ei välttämättä kannata askarrella, jos vauva kakkaa tosi paljon, tahrat kyllä haalistuvat pikkuhiljaa (tosin sä sanoit, että teillä ei kakkavaippoja kauheasti tule). Mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun vauva alkaa syödä kiinteitä, kannattaa ottaa sappisaippua käyttöön. Vaipat on silloin paljon raikkaammaan oloisia.
Varsinaiseen kysymykseen vastaus: mä kyllä pesen muuta pyykkiä vaippojen kanssa. Vaatteita, pyyhkeitä ja lakanoita, mutta keittiörättejä ja astiapyyhkeitä en pese.
Huomaan muuten, että vauva jotenkin tykkää niistä. On hymyileväinen, nukkuu hyvin yms. Onhan se matsku kiva ja pehmoinen ihoa vasten. (ImseVimse). Ap.