Työttömille lisää pakollisia haastetteluja
https://yle.fi/uutiset/3-12353302
Työttömille luvassa ennennäkemättömän runsasta yhteydenpitoa, työnhakijat epäilevät uutta mallia – ”Tarjolla surkeita paikkoja orjapalkalla”
Vapun jälkeen yhteydenotot työttömiin vilkastuvat ennennäkemättömällä tavalla.
Hallitus tuo työnvälitykseen uuden mallin, joka velvoittaa useimpia työttömiä viikottaiseen työnhakuun. Virkailijat myös haastattelevat työnhakijoita jatkossa jopa 2,3 miljoonaa kertaa vuodessa.
– Meillähän on tällä hetkellä valtava kohtaanto-ongelma ja työvoimapula, ja tämä pohjoismainen työvoimapalvelumalli jos mikä osuu nyt oikeaan kohtaan, kehui työministeri Tuula Haatainen (sd.) mallia eduskunnassa joulukuussa.
Mistä on kyse?
Työllisyyspalvelut uudistuvat toukokuun alussa niin, että työnhakijalle tulee nykyistä enemmän tapaamisia ja uusi työnhakuvelvollisuus.
Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana hakijalla on työnhakukeskusteluja keskimäärin kahden viikon välein. Tämän jälkeen puolen vuoden välein on kuukauden jakso, johon sisältyy ainakin kaksi keskustelua. Tästä voi poiketa, mikäli hakijalla on esimerkiksi yli kuukauden kestävä tuettu työ tai työvoimakoulutus.
Työtön velvoitetaan hakemaan pääsääntöisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa. Mikäli hän laiminlyö velvoitteitaan, työttömyysetuus voi jäädä määräajaksi saamatta.
Hallitus haluaa, että uudistuksessa haastattelujen laatua parannetaan ja ne tapahtuvat useammin paikan päällä. Samalla niiden määrä tuplaantuu nykyisestä.
Tätä varten työllisyyspalveluihin palkataan 1 200 virkailijaa lisää. Siitä huolimatta virkailijoiden työmäärä uhkaa paisua entisestään.
Esimerkiksi kesäksi työttömäksi jäävä opettaja on määrä haastatella kahden viikon välein, vaikka hänellä olisi taas työ tiedossa syksyksi. Myös vastavalmistunut nuori, joka jää odottamaan opiskelupaikkaa haastateltaisiin kesän aikana seitsemän kertaa.
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Tuo siis koskee kaikkia työttömiä myös m**hanmuuttajataustaisia?
Tuskinpa koskee. Eihän edellinenkään aktiivimalli heitä koskenut, mikä on kyllä aivan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on porkkanana se että jos työtön ei tule haastatteluun hänen tukien maksu loppuu siihen paikkaan
Näin työtön saadaan osallistumaan ahkerammin
Tuo on keppi, ei porkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on sopiva aika hakea työkkäriin töihin. Osaan puhua ja kirjoittaa. Se riittänee pätevyydeksi. Työkkärissä on meinaan ollut vähintäänkin erikoista porukkaa aina töissä. Kerrankin oli työkkärinvirkailija, joka kuvitteli, että assistentti on joku ammatti. Tyyppi joka oli ollut valokuvausassistenttina pakotettiin hakemaan maahanmuuttokeskukseen töihin assistentiksi, koska "assistentti kuin assistentti, sama työ". Jne.
Minulla on ollut tämäntyyppinen kokemus myös. Sekoitettiin keskenään nimikkeet (lehden) toimittaja ja tavarantoimittaja. Oli aika hämmentävä kokemus, mutta onneksi ei ollut kyseessä pakkohaku, vaan työkkärin virkailijan vain printtaili työnimikkeiden perusteella, eikä niihin ollut pakko hakea. Toimittaja kuin toimittaja! :D
Ikävimpiä ovat ne, joissa esim. matikan opettaja pakotetaan hakemaan ruotsinopettajan työtä sillä ajatuksella, että opettaja opettaa, ja ainahan sen opetettavan sisällön voi ennen työpäivää harjoitella. Omalla alalla ei kehtaisi tehdä älyttömiä hakemuksia, joilla pahimmillaan pilaa oman maineensa, mutta karenssiakaan ei haluaisi ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova on päättäjillä usko että haastatteluilla tulee lisää työpaikkoja. Tuleehan niitä sen verran kun työkkäriin palkataan lisää tätejä.
Moni käyttää virkailijoita terapeutteina ja on aikaa puhua työkokeilujen epäkohdista.
Kiitos vinkistä.
Saahan sitä terapiaa tuollakin tavalla.
Niin oliko se niin, että 2 viikon välein soittelevat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just juttelin tuttavani kanssa, joka on "työkkärin täti". Hän kertoi, että siellä he porukalla palavereissä ihmettelevät, kuinka tämä uusi systeemi käytännössä toteutetaan. Ovat siis todenneet, että nämä työttömien kurmuutuslakeja laativat tyypit eivät tiedä työttömyydestä eikä TE-toimiston arjesta yhtään mitään.
Mitäs tämä nykyinen käytäntö on? Meidän työssäköyvien kuppaamista.
Jep, ei ole oikein että työttömät hyllyttävät valtion maksamalla työttömyyskorvauksella tavaroita kaupoissa ja kauppiaat repivät voitot itselleen
No, minä tein puolestani 3kk työharjoittelua julkisella ja petasin sillä työkokemusta itselleni. Vuoden ajan olin apulaisena vailla palkkaa, siviilipalveluksessa, jolla petasin lisää työkokemusta. Kun valmistuin, katsottiin, että minullahan on kokemusta ja sain työpaikan. Elämä on valintoja, voi valittaa tai voi tehdä asioiden eteen jotain.
Minä olin myös ammattikorkeakoulussa 6 kuukautta työharjoittelussa. Sen jälkeen olen ollut 3 kertaa palkkatuella sekä työkokeilussa ja kuntouttavassa työtoiminnassa ja saanut 2 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on porkkanana se että jos työtön ei tule haastatteluun hänen tukien maksu loppuu siihen paikkaan
Eikös työttömän pääasiallinen tarkoitus olisi päästä töihin? Tämmöisistä kommenteista kun tulee mieleen että joku ennemminkin nauttii ajatuksesta että työlllistyminen ei olisi se päätavoite vaan se että saadaan kaikkea huuhaapuuhaa jossa uhkana on työttömyysetuuksien katkaisu.
Säännölliset haastattelut kun en usko että merkittävästi lisäävät työllisyyttä. Niitä asioita kun ei niissä keskusteluissa tulla ratkaisemaan.
Tämähän on hyvä !
Tällä nuo vallassa olevat kommunistit vahvistavat omat vaalitappionsa tulevissa eduskuntavaaleissa joihin ei ole enää niin pitkä aika, ja se heidän romahduksensa tulee olemaan kunnollinen.
Jotain hyvääkin tässä siis on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just juttelin tuttavani kanssa, joka on "työkkärin täti". Hän kertoi, että siellä he porukalla palavereissä ihmettelevät, kuinka tämä uusi systeemi käytännössä toteutetaan. Ovat siis todenneet, että nämä työttömien kurmuutuslakeja laativat tyypit eivät tiedä työttömyydestä eikä TE-toimiston arjesta yhtään mitään.
Jep, ei ole oikein että työttömät hyllyttävät valtion maksamalla työttömyyskorvauksella tavaroita kaupoissa ja kauppiaat repivät voitot itselleen
No, minä tein puolestani 3kk työharjoittelua julkisella ja petasin sillä työkokemusta itselleni. Vuoden ajan olin apulaisena vailla palkkaa, siviilipalveluksessa, jolla petasin lisää työkokemusta. Kun valmistuin, katsottiin, että minullahan on kokemusta ja sain työpaikan. Elämä on valintoja, voi valittaa tai voi tehdä asioiden eteen jotain.
Minä olin myös ammattikorkeakoulussa 6 kuukautta työharjoittelussa. Sen jälkeen olen ollut 3 kertaa palkkatuella sekä työkokeilussa ja kuntouttavassa työtoiminnassa ja saanut 2 lasta.
Olisi hyvä, jos työkkärin virkailijat oikeasti hommaisivat minulle työpaikan eikä se olisi pelkkää haastattelua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova on päättäjillä usko että haastatteluilla tulee lisää työpaikkoja. Tuleehan niitä sen verran kun työkkäriin palkataan lisää tätejä.
1200 lisää ensi alkuun. Ylellä luki. Onhan tuo jo huomattava työllisyysvaikutus.
Kaikki niiden palkat maksetaan kuntien ja valtion rahoista. Halvemmaksi tulisi kun työttömiä ei turhaan kepitettäisi. Kyllä niitä töitä haetaan ilman kuulustelujakin.
Tämä uusi työnhakumalli on niin vakuuttava että uskon että sen myötä työttömyys katoaa Suomesta kokonaan. Tämä malli on suoranaista nerokkuutta. Ihme ettei kukaan keksinyt sitä aiemmin.
Voi joutua virkailijat aika koville, kun työttömät on vihaisia, kun heille ei järjestetä työpaikkaa. Lisäksi tullaan puhumaan palkkatukityön epäkohdista.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hyvä !
Tällä nuo vallassa olevat kommunistit vahvistavat omat vaalitappionsa tulevissa eduskuntavaaleissa joihin ei ole enää niin pitkä aika, ja se heidän romahduksensa tulee olemaan kunnollinen.
Jotain hyvääkin tässä siis on.
Oppositiosta löytyy huonompia vaihtoehtoja. Jos nyt oikein muistan niin kommunistit ovat viimeksi olleet eduskunnassa kasarilla. Kyllä tympii taas vaaleissa koittaa päättää mikä olisi vähiten huono puolue. Vihreillä on sentään ehdottaa yksi järkevä todellinen uudistus. Ehkä pitää vaihteluksi äänestää niitä. Huonosti tulee menemään kuitenkin niin lailliselle lohdukkeelle olisi käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös työttömän pääasiallinen tarkoitus olisi päästä töihin? Tämmöisistä kommenteista kun tulee mieleen että joku ennemminkin nauttii ajatuksesta että työlllistyminen ei olisi se päätavoite vaan se että saadaan kaikkea huuhaapuuhaa jossa uhkana on työttömyysetuuksien katkaisu.
Säännölliset haastattelut kun en usko että merkittävästi lisäävät työllisyyttä. Niitä asioita kun ei niissä keskusteluissa tulla ratkaisemaan.
Työllisyystoimien tarkoitus on pitää työttömät nöyrinä, kiireisinä ja hieman varuillaan. Eipähän jää energiaa mihinkään radikalisoitumiseen.
Moni työtön on aika katkera siitä että töitä ei ole, eikä yleinen asenne työttömiä kohtaan vähennä sitä katkeruutta. Päättäjät pyrkivät vain pitämään tämän porukan hallinnassaan järjettömiä "työllisyystoimilla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä, jos työkkärin virkailijat oikeasti hommaisivat minulle työpaikan eikä se olisi pelkkää haastattelua
Työkokeilupaikan voit saada. Sitä saattavat oikein tyrkyttää. Ihan oikea työpaikka mistä maksetaan palkkaa niin saa sitä haaveilla. Ihmisellä on hyvä olla unelmia.
Vierailija kirjoitti:
Entäs miten käy niiden tuhansien työtä tekevien mutta osan vuodesta työttömäksi päätyvien kausityöntekijöiden ja osa-aikaisten? Kaikista ammateista löytyy heitä jotka ovat talvi-tai kesäkauden tärkeissä töissä mutta sen jälkeen on työttömyysjakso kun työnantaja ei tarjoa osaa vuotta korvaavaa työtehtävää.
Tästä selvinnee vanhalla tyylillä olemalla rehellisesti pari pykälää tyhmempää esittävä työnhaussa kuin on jotta jää mitalisijalta kiintiöhaku-töissä.
ottamatta muuten kantaa uuteen malliin, niin miksi ihmeessä kausityöläisten pitäisi saada vetää osa vuodesta lonkkaa verorahoilla, eivätkä voisi tehdä jotain muuta työtä (johon kykenevät) osan ajasta?
Vierailija kirjoitti:
Voi joutua virkailijat aika koville, kun työttömät on vihaisia, kun heille ei järjestetä työpaikkaa. Lisäksi tullaan puhumaan palkkatukityön epäkohdista.
Miksi esim. palkkatuella olevan pitää opetella kaikki samat hommat kuin vakituiset, jos ei kerran saa jatkaa, kun palkkatuki loppuu.
Ja miksei pääsee samaan työpaikkaan takaisin, miksi pitää aina mennä eri työpaikkaan palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilupaikan voit saada. Sitä saattavat oikein tyrkyttää. Ihan oikea työpaikka mistä maksetaan palkkaa niin saa sitä haaveilla. Ihmisellä on hyvä olla unelmia.
Olin jo sairaalassa työkokeilussa. Sain tunnukset lifecareen. Näin tätini kuolinpaperit, ne oli sihteerin pöydällä, luin ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin jo sairaalassa työkokeilussa. Sain tunnukset lifecareen. Näin tätini kuolinpaperit, ne oli sihteerin pöydällä, luin ne.
Oli hyvä, että näin nuo paperit, koska serkku oli tehnyt valituksen hoitovirheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs miten käy niiden tuhansien työtä tekevien mutta osan vuodesta työttömäksi päätyvien kausityöntekijöiden ja osa-aikaisten? Kaikista ammateista löytyy heitä jotka ovat talvi-tai kesäkauden tärkeissä töissä mutta sen jälkeen on työttömyysjakso kun työnantaja ei tarjoa osaa vuotta korvaavaa työtehtävää.
Tästä selvinnee vanhalla tyylillä olemalla rehellisesti pari pykälää tyhmempää esittävä työnhaussa kuin on jotta jää mitalisijalta kiintiöhaku-töissä.
ottamatta muuten kantaa uuteen malliin, niin miksi ihmeessä kausityöläisten pitäisi saada vetää osa vuodesta lonkkaa verorahoilla, eivätkä voisi tehdä jotain muuta työtä (johon kykenevät) osan ajasta?
Miksi vakituisessa työsuhteessa olevan pitää saada vetää lonkkaa osa työvuodesta. Työnantajalta vaaditaan vielä palkan maksua ja lomarahojen maksua siltä ajalta kun työntekijät vetävät lonkkaa. Eivätkö he voisi tehdä jotain muuta työtä osan ajasta?
Minulla on ollut tämäntyyppinen kokemus myös. Sekoitettiin keskenään nimikkeet (lehden) toimittaja ja tavarantoimittaja. Oli aika hämmentävä kokemus, mutta onneksi ei ollut kyseessä pakkohaku, vaan työkkärin virkailijan vain printtaili työnimikkeiden perusteella, eikä niihin ollut pakko hakea. Toimittaja kuin toimittaja! :D