Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tiehyttukos rinnasta auki?

Vierailija
03.09.2015 |

Mulla tuli pari iltaa sitten tiehyttukos ja rinta oli todella kipeä. Pumppaamalla en saanut maitoa tulemaan kuin hyvin vähän normaaliin verrattuna. Seuraavana aamuna sain rinnan aika hyvin tyhjennettyä, mutta tämän jälkeen rinnassa heti nännin takana on ollut iso maitopatti joka ei lähde pois. Imetys ei onnistu (halkio), joten pumppaus on ainut vaihtoehto. Olen hautonut rintaa lämpimällä kauratyynyllä, ollut lämpimässä suihkussa/saunassa, hieronut ja puristellut rintaa ja pumpannut tavallista tiheämmin. Kuumetta ei ole ja rinta on hieman punainen ja hieman kipeäkin välillä, kun olen niin usein pumppaillut ym. Ei kellään olisi mitään vinkkiä mitä voisin vielä kokeilla? Kaalinlehtiäkin eilen ostin, mutta en kyllä huomannut, että niistä olisi mitään hyötyä.

Ajattelin huomenne soitella lääkäriin, jos tämä tilanne ei tästä edisty. Antavatkohan edes aikaa, kun kuumetta ei ole? Alan olemaan jo epätoivoinen :(

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pumpannut nyt kipeänä käsin vai pumpulla? Mulla ei tullut pumpulla oikein maito ikinä, ja imetystä lopetellessa lapsen ollessa jo vuoden, tuli tiehyttukos, melkein rintatulehdus. Painoin suoraa sen kipeän tiehyen päältä nänniä kohti aika napakastikin, jolloin pahkurasta löytyi sopiva kohta, ja maito alkoi siitä tyhjentyä pois. Lämpimässä suihkussa varsinkin oli hyvä painella niitä pahkuroita tyhjiksi, mutta mitä useammin tyhjentelee, niin sen parempi. Olisiko pari-kolme päivää mennyt, että helpottui. Jääkaappikylmät kaalinlehdet, joihin kannattaa pistellä pikku reikiä, helpotti mulla, mutta toki yksilöllistä. Lääkärissä todennäköisesti käskevät vaan lopettaa pumppaamisen, monillakaan lääkäreillä ei ole tietoa kovin paljoa imetysasioista :/ Koska sulla ei kuumetta ole, niin yrittäisin vielä kotikonstein. Oletko facebookissa? Saisit varmastikin apua imetyksen tuki ry:n ryhmästä, kyllähän pumppaaminenkin on imetystä.

Vierailija
2/7 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä nännin päässä, joko ihan maitotiehyen pinnalla tai ihan siinä sisällä (näkyy pumpatessa) voi olla ns.maitokokkare. Jos saat sen pois, nuin maito alkaa valumaan tukkeutuneesta tiehyestä. Kokeile etsiä sitä vaikka suihkussa ja ottaa pois esim.puhtaalla froteepyyhkeellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli usein tuollaidia tukoksia. Nännistä meni tiehyt tukkoon. Näkyi sellaisena valkoisena nännissä. Joskus tökkäsin ayki nuppineulalla. Joskus sain suihkussa sormin ronkittua auki. Kaikkein parhaiten lähti kun mies imi auki. Aikuisella on imuvoimaa.

Vierailija
4/7 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:00"]

Oletko pumpannut nyt kipeänä käsin vai pumpulla? Mulla ei tullut pumpulla oikein maito ikinä, ja imetystä lopetellessa lapsen ollessa jo vuoden, tuli tiehyttukos, melkein rintatulehdus. Painoin suoraa sen kipeän tiehyen päältä nänniä kohti aika napakastikin, jolloin pahkurasta löytyi sopiva kohta, ja maito alkoi siitä tyhjentyä pois. Lämpimässä suihkussa varsinkin oli hyvä painella niitä pahkuroita tyhjiksi, mutta mitä useammin tyhjentelee, niin sen parempi. Olisiko pari-kolme päivää mennyt, että helpottui. Jääkaappikylmät kaalinlehdet, joihin kannattaa pistellä pikku reikiä, helpotti mulla, mutta toki yksilöllistä. Lääkärissä todennäköisesti käskevät vaan lopettaa pumppaamisen, monillakaan lääkäreillä ei ole tietoa kovin paljoa imetysasioista :/ Koska sulla ei kuumetta ole, niin yrittäisin vielä kotikonstein. Oletko facebookissa? Saisit varmastikin apua imetyksen tuki ry:n ryhmästä, kyllähän pumppaaminenkin on imetystä.

[/quote]

Olen pumpannut pumpulla, kun käsin en tahdo saada maitoa rinnoista tulemaan ollenkaan. Tuota facebookkia en ole ajatellutkaan. Pitääpä kurkata löytyykö sieltä jokin ryhmä asiaan liittyen. En todellakaan halua lopettaa rintamaidon pumppausta. Jo se, että imetys ei onnistunut oli minulle iso pala sulateltavaksi. Haluan, että lapseni saa edes vähän äidinmaitoa korvikkeen lisäksi ja tähän asti se on onnistunut hyvin. Kun nyt vain saisi tuon rinnan kuntoon :( Pitää vielä yrittää jotenkin saada tuo patti tuolta purkautumaan. Tuo patin painelu vaan käy kipeää, jos sitä vähänkin napakammin yrittää :(

Ap

Vierailija
5/7 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia noista parista vinkistä. Pitää yrittää tutkia tuota nännin päätä. Luulen, että meillä mies ei suostu imemään, vaikka miten pyytäisi :D

Ap

Vierailija
6/7 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieronta ja imetys tukoksen puolelta niin toimisko pumppaus eri asennossa?

Vierailija
7/7 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap todella hienoa että haluat ja jaksat lypsää! Tosiaan kokeile käännellä pumppua vähän eri suuntiin, josko rinta tyhjenisi tukkeutuneen tiehyen seudultakin tehokkaammin. Käsin lypsämistä minäkään en ensin hoksannut, mutta siinä on erilainen tekniikka kuin pumpussa. Nänniä lypsämällä maito ei irtoa, vaan pitää ikäänkuin liu'utella joka suunnalta rintaa, ja nännipihaan tullessa tasaisesti litistää maito ulos, vähän kuin puristaisi tuubista viimeisiä pisaroita. Tsemppauksia oikein paljon! :)