Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kivun hoitoa masennuslääkkeillä

Vierailija
03.09.2015 |

Heipat kaikki joilla joskus ollut tai on just nyt lääkityksiä päällä. Mulle mietitään kroonistuneen kivun hoitoon lääkitystä. On tullut puheeksi mm Triptyl, Cymbalta ja Noritrenia. vaikeasta tilanteesta ja ajoittaisesta vitutuksesta ja toivottomuuden hetkistä huolimatta en koe olevani masentunut. Hyvä lähes kivuttomat paivät ovatkin todella hyviä päiviä. Seksuaalinen halu on tallella.

Jos nyt alkaisin napsimaan jotain masennuslääkettä vaikka en ole masentunut niin mitenkäy sitten kun joskus koitetaan lääkitystä purkaa?

Toinen kysymys: miten olette kokeneet parisuhteessa seksuaalisuuden kun lääkitys päällä- eli onko ukko laitettu pässin karsinaan ja onko ollut ongelmi?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:31"]

Heipat kaikki joilla joskus ollut tai on just nyt lääkityksiä päällä. Mulle mietitään kroonistuneen kivun hoitoon lääkitystä. On tullut puheeksi mm Triptyl, Cymbalta ja Noritrenia. vaikeasta tilanteesta ja ajoittaisesta vitutuksesta ja toivottomuuden hetkistä huolimatta en koe olevani masentunut. Hyvä lähes kivuttomat paivät ovatkin todella hyviä päiviä. Seksuaalinen halu on tallella.

Jos nyt alkaisin napsimaan jotain masennuslääkettä vaikka en ole masentunut niin mitenkäy sitten kun joskus koitetaan lääkitystä purkaa?

Toinen kysymys: miten olette kokeneet parisuhteessa seksuaalisuuden kun lääkitys päällä- eli onko ukko laitettu pässin karsinaan ja onko ollut ongelmi?

[/quote]

*ongelmia

Vierailija
2/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hop

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hetki sit sama tilanne, kun ortopedi määräsi hermosärkyyn triptyliä 10mg.En kuitenkaan ole masentunut ja sosiaalisestikin hyvin valmis ihminen Niin pieni annos ei auttanut kipuun, 30mg puolestaan auttoi kipuun, mutta vaikutti parissa viikossa pääkoppaan. Menin puoliksi autopilotille sosiaalisissa tilanteissa. Tuli muunmuassa helpommin sanottua asioita ennenkuin mietittyä, muutenkin fiilis oli kokoajan hiukan kuutamolla. Vaikutukset loppuivat muutamassa päivässä lääkkeenkäytön lopetuksen jälkeen.

Vierailija
4/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoksethan eivät ole samoja, kuin masennusta hoidettaessa joten haittavaikutuksista ei tiedä kuin kokeilemalla. Lääkitys on helppo purkaa vielä alle 1/2 vuoden käytöllä (jossa ajassa tehonkin jo näke, ts. nopeamminkin, ellei ole paljon annossäätöjä, jotka vievät sen ajan.) Ja muutenkin on ihan purettavissa, itse olen irrottautunut SSRI-lääkkeestä ja hittaasti toimien se onnistui ihan ok.

Vierailija
5/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:29"]

Annoksethan eivät ole samoja, kuin masennusta hoidettaessa joten haittavaikutuksista ei tiedä kuin kokeilemalla. Lääkitys on helppo purkaa vielä alle 1/2 vuoden käytöllä (jossa ajassa tehonkin jo näke, ts. nopeamminkin, ellei ole paljon annossäätöjä, jotka vievät sen ajan.) Ja muutenkin on ihan purettavissa, itse olen irrottautunut SSRI-lääkkeestä ja hittaasti toimien se onnistui ihan ok.

[/quote]

Ja siis mulla se oli isommalla annoksella koska oli masennikseen ja muutamia vuosia.

Vierailija
6/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin sitä että jos sulla ei ole masista ja syöt masennuslääkettä vaikkapa pari vuotta niin sitten kun sen koittaa jättää niin iskeekö masennus? Onko aivojen kemia niin muuttunut että se vaatii lisälääkitystä vai onko siinä vaan kyse ohimenevästä lopetusoireesta?

ap

Vierailija
7/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne annokset, joilla kipua hoidetaan, vaikuta päähän juuri mitenkään - paitsi siten, että kipu poistuu ja se kyllä vaikuttaa päähänkin. Masennuslääkannokset ovat kymmenkertaisia.

Masennuslääkeannoksilla noilla lääkkeillä kyllä pääsee siihen, että ongelmia tulee kun lopettaa. Kipulääkeannosilla ei juurikaan. Mä käytin triptyliä unilääkkeenä (10-20mg) noin kolmisen kuukautta. Sitten lopetin, kun en enää tarvinnut. Mitään ongelmia ei tässä ajassa syntynyt. Pari vuotta on toki pitempi aika - mutta toisaalta onko sulla joku syy olettaa, että parin vuoden päästä sun krooniset kivut ei enää tarvitsekaan lääkitystä? Paranetko?

Vierailija
8/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lääkäriltä mekanismeista, mutta en ole ainakaan itse koskaan kuullut, että ihmiset masentuisivat lopetettuaan kivun hoitoon tarkoitetun masennuslääkityksen (tai masennukseenkaan tarkoitetun.)

Vierailija
9/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli Triptyl käytössä ensin 6kk annoksella 25mg ja toiset 6kk 50mg (migreeniin estolääkkeeksi). Vähemmän oli kipuja, mutta siihen mihin koko lääke alunperin määrättiin ei auttanut. Olisi pitänyt koettaa vielä isompaa annosta lääkärin mielestä (100mg). Juu, ei kiitos. Annostuksella 50mg/päivä suu oli kuiva kuin saharan autiomaa, bibolaarihäiriöni (nopeasyklinen/sekamuotoinen sellainen) oireili jatkuvalla syötöllä, lisäksi olin viimeisten käyttökuukausien aikana niin helvetin ahdistunut, että hyvä kun kodistani pääsin ulos! :D Harkitsin vakavasti hirttäytymistä :D

Lopetin ensin seinään koko lääkityksen, kun ajattelin että kyllä pystyy :D No EI pysty! Mm. oksentelin, kylmiä hikoilukohtauksia, en pystynyt nukkumaan, vapisin ja pyörtyilin. Viikon kestin tuota helvettiä ja aloitin koko lääkkeen uudestaan annoksella 25mg ja siitä vähentelin n. kuukaudenpäivät. Lopettakaa kaikki pällilääkkeet varovasti ajan kanssa ;) Ei tartte oksennella sitten :P

Ei iskenyt masennus lääkkeen lopetuksen jälkeen, mutta migreeni kroonistui. Siihen on nyt sitten paremmat lääkkeet, samaten kuin bipooni. Loppui kerrasta hypomaaniset jaksot Deprakinella, kiitos neurologini! Kiitos :) 

Vierailija
10/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kroonisen kivun hoitoa ei Suomessa osata. Masennuslääkkeilläon sivuvaikutukset jotka tulevat heti ensimmäisen pillerin nielaisun jälkeen. Kun niitä todennäköisesti joutuu seuraavat vuodet syömään, niin ollaan sitten tilanteessaettä vieroitus on ainoa vaihtoehto päästä lääkkeistä eroon.

Jos ap paikkakunnallasi on mahdollisuus saada korva-akupunktiohoitoa, niin suosittelen hakeutumista hoitoa kokeilemaan. Auttaa krooniseen kipuun paremmin kuin mikään markkinoilla oleva lääkekeksintö, auttaa unettomuuteen ja parantaa elämän laatua. Googlesta lisätietoa, hakusana: korva-akupunktio

Onnea matkaan ja parempaa vointia, kokonaan kipujasi ei ehkä millään saada pois, joillakin ihmisillä kivut ovat osa elämää niin kuin minulla,voinpa sanoa että tässä seison enkä muutakaan voi.

Vierailija
11/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:44"]

Ei ne annokset, joilla kipua hoidetaan, vaikuta päähän juuri mitenkään - paitsi siten, että kipu poistuu ja se kyllä vaikuttaa päähänkin. Masennuslääkannokset ovat kymmenkertaisia.

Masennuslääkeannoksilla noilla lääkkeillä kyllä pääsee siihen, että ongelmia tulee kun lopettaa. Kipulääkeannosilla ei juurikaan. Mä käytin triptyliä unilääkkeenä (10-20mg) noin kolmisen kuukautta. Sitten lopetin, kun en enää tarvinnut. Mitään ongelmia ei tässä ajassa syntynyt. Pari vuotta on toki pitempi aika - mutta toisaalta onko sulla joku syy olettaa, että parin vuoden päästä sun krooniset kivut ei enää tarvitsekaan lääkitystä? Paranetko?

[/quote]

"Paranemista tapahtuu jopa kaksi vuotta"

Eli on mahdollisuuksia parantua kivuista ainakin osittain ja se että pystyisi liikkumaan ja harjoittamaan lihaksia parantaisi nopeammin.Nyt kivun vuoksi ei paljoa pysty tekemään.

ap

Vierailija
12/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:44"]

[/quote]

"Paranemista tapahtuu jopa kaksi vuotta"

Eli on mahdollisuuksia parantua kivuista ainakin osittain ja se että pystyisi liikkumaan ja harjoittamaan lihaksia parantaisi nopeammin.Nyt kivun vuoksi ei paljoa pysty tekemään.

ap

[/quote]

Elikkä nyt toipumassa viimeisimmästä leikkauksesta. Magneetin mukaan ei pitäisi olla kipuja aiheuttavia asioita enää :)

ap

Vierailija
13/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä kaikki ei toimi jokaisella. Eli itsellä ei toiminut mikään mielialalääke eikä epilepsialääkitys tms. Nyt opiaatteja, jotka eivät nekään auta riittävästi ja saan kuulla olevani narkkari aina lääkitystä uusittaessa. Kivut ovat erittäin vaikeita, kroonisia. Terveyskeskus ei auta, kipuklinikalle ei oteta... Hyvää päivää vaan.

Toivottavasti aloittajalla toimii, kokeilla pitää n. 10 eri lääkettä, eli jaksamista siihen ruljanssiin!

t. Nimim. Katkeruus on ainoa ilo, unta en ole saanut kahteen vuoteen

Vierailija
14/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptyl on auttanut minulla ja annoshan on ihan häviävän pieni verrattuna siihen annoskokoon mitä käytetään masennuksen hoitoon. Olen parikin kertaa lopettanut lääkityksen, mm. raskauden takia, ja eron kyllä huomaa. Lääkkeellä kipukynnykseni on korkeampi ja mikä tärkeämpää: yöuni on ehjää ja syvää. Lisäksi tarvitsin fysioterapeutin apua, käytössä on TENS-laite ja olen etsinyt minulle sopivat liikuntamuodot. Triptyl on silti aika tärkeä osa hoitotasapainoa.

Vierailija
15/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:35"]Mietin sitä että jos sulla ei ole masista ja syöt masennuslääkettä vaikkapa pari vuotta niin sitten kun sen koittaa jättää niin iskeekö masennus? Onko aivojen kemia niin muuttunut että se vaatii lisälääkitystä vai onko siinä vaan kyse ohimenevästä lopetusoireesta?

ap
[/quote]

Ei iske depis. Ne annokset ovat kipukynnyksen nostoon todella alhaisia.

Vierailija
16/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain triptyliä 25mg hermosärkyyn. Lääkäri selitti, että tavallisella ihmisellä nostaa vain kipukynnystä ja unettaa (helpottaa nukahtamista). Masentuneen aivoissa ja eri annostuksella toimii eri tavalla. Lopetin lääkkeen kerrasta kolmen viikon kokeilun jälkeen, ei tullut mitään oireita.

Vierailija
17/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen 14 sun tilannetta.

Mulla ei noin paha ja mulla on sellainen optio tässä että os kivut eivät hellitä niin että pystyn käymään töissä ja ilman että lääkkeet vievät lopun työkyvyn niin sitten aloitan helvetinmoisen saikutusruljalnssin että eläke myönnetään. Koska kotona on kuitenkin helpompi kuin töissä ja pystyy nukkumaan ja lepäämään silloin kun haluaa.Ei tartte ressata aikaisista nousuista yms.

ap

toki sekin on nykyään joillakin mahdotonta, esim tädilläni jolla on hoidettu kilpparisyöpä, isot selkäkivut,vaikea asentohuimaus yms ja ikää lähelle 60 niin eipä ole eläkettä myönnetty, on kuulemma työkykyinen.

Vierailija
18/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasta olisi teidän mielestä viisaampaa aloittaa kokeilu- Triptylistä vai Gabrionista?

Meneekö Gabapentinillä nuppi sekaisin? Nyt on siihen resepti pitäisi alkaa kokeilla.

Olen joskus kokeillut Triptyliä 10mg iltaisin ja mulla pää reagoi siihen niin että en saanut nukuttua vaan olo oli kuin olisi humalla ja pannullisen kahvia juoneena mennyt sänkyyn. 9 tuntia kesti että alkoi normaalisti uni syveneen. Kokeilin 4 päivää sitten lopetin.Olisiko joku isompi annos ollut parempi vai pahempi?

ap

Vierailija
19/21 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hop

Vierailija
20/21 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä nimenomaan hoidetaan kipua,kipukynnys nousee näillä mielialalääkkeillä,joillakin.Kai lääkäri kertoi tämän?
Usein pitkällinen kipu myös masentaa,silloin lääkäri ottaa kantaa siihen,mutta ei ole tarkoitus"salaa"syöttää depis lääkettä.
Laajalti ovat käytössä,samoin epilepsia lääkkeet.Joillekin sopivat hyvin,joillekin,kuten itse,ei lainkaan.
Lyrica oli jotain kamalaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme