Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitää viidesluokkalaisen olla kuinka itsenäinen?

Vierailija
03.09.2015 |

Toinen huoltaja on sitä mieltä että lapsen pitäisi itsenäisesti huolehtia läksyt koulukirjat ja kaikki. Eikö vanhemman pidä tarkastaa? Lapsi kulkee pitkän matkan takia toisen vanhemman luokse lentäen. Lähivanhempi on sitä mieltä että kun asuvat melko lähellä lentokenttää, bussimatkan päässä, lapsen pitäisi hänen mielestä itse yksin bussilla mennä lentokentälle ja sieltä koneeseen ilman vanhemman saattamana. Voiko tämän ikäiseltä vaatia tätä ja itsenäisesti pakata reppu ja mukaantulevat tavarat?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö tuon ikäinen edes lennolle ilman saattajaa?

Vierailija
2/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaisin asiallisia mielipiteitä muilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

finnairin sivuilta:

Yksin matkustaville alaikäisille (Unaccompanied Minor, UM) voi ostaa lentoliput joko asiakaspalvelustamme tai matkatoimistosta – valitettavasti lippuja ei tällä hetkellä ole mahdollista ostaa verkkosivuiltamme. Saattajapalvelu on ilmainen, mutta sitä ei ole saatavilla kaikille lipputyypeille

5–11-vuotiaat lapset voivat matkustaa ilman UM-palvelua

kotimaanlennoilla vähintään 12-vuotiaan perheenjäsenen, tai huoltajan järjestämän vähintään 16-vuotiaan perheeseen kuulumattoman saattajan seurassa.
ulkomaanlennoilla vähintään 16-vuotiaan perheenjäsenen, tai huoltajan järjestämän vähintään 18-vuotiaan perheeseen kuulumattoman saattajan seurassa.

Vierailija
4/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään tarkoittanut että vanhempi tulisi koneeseen mukaan, mutta saattaisi kentälle.

Vierailija
5/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei 10-11-vuotias pääse lennolle ilman saattajaa, pitää olla tuo saattajapalvelu. 

Vierailija
6/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta täytäähän jonkun tuoda se lapsi sen saattajapalvelun huomaan?

Vierailija
7/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 12 vuotiaalta voi odottaa itsenäisesti menoa kentälle ja koneeseen?

Vierailija
8/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:22"]

Eli 12 vuotiaalta voi odottaa itsenäisesti menoa kentälle ja koneeseen?

[/quote]

No se on mahdollista mutta tietysi vanhemman päätettävissä onko ko. 12v riittävän kypsä.

Vierailija
9/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites muiden 12 vuotiaat

Vierailija
10/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän voisi jo ajaa ajokortinkin.

Vierailija
11/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikenlaistahan voi vaatia ja varmaan lapsi suoriutuu. Mutta kai se olisi kiva, jos ainakin alkuun joku kulkisi mukana... Meillä paljon pienemmätkin lensi itsekseen isänsä luokse, mutta vein kyllä kentälle tietenkin.

Vierailija
12/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltaja tarkoitti että lapsi itse kotoa lähtisi bussilla ja menisi kentälle. Mitä jos myöhästyy bussista lentoliput jäävät. Tuonikäiseen ei voi täysin luottaa. Jääkö tapaaminen sitten väliin, tai jos unohtaa passin.

Vierailija
13/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole päästänyt 12 v yksin. On se aika pieni. Mutta mitään ei liene tehtävissä jos toinen huoltaja on sitä mieltä että pärjää, koska mitään laitonta tms tuossa ei ole.

Vierailija
14/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:09"]

Toinen huoltaja on sitä mieltä että lapsen pitäisi itsenäisesti huolehtia läksyt koulukirjat ja kaikki. Eikö vanhemman pidä tarkastaa? Lapsi kulkee pitkän matkan takia toisen vanhemman luokse lentäen. Lähivanhempi on sitä mieltä että kun asuvat melko lähellä lentokenttää, bussimatkan päässä, lapsen pitäisi hänen mielestä itse yksin bussilla mennä lentokentälle ja sieltä koneeseen ilman vanhemman saattamana. Voiko tämän ikäiseltä vaatia tätä ja itsenäisesti pakata reppu ja mukaantulevat tavarat?

[/quote]

No todellakin pitää 5. luokalla jo osata huolehtia koulukirjat ja läksyt. 

Lentokentälle pitää saattaa. Mukaan pakattavien tavaroiden kanssa kannattaa vähän auttaa. Esim. tarkistaa, että uikkarit on mukana jos on suunniteltu uimaan menoa tms. Tulee vaan kalliiksi ostaa uusia unohduksen takia. Sopii myös katsoa, että on sääennuste huomioitu vaatteita pakatessa.

Vierailija
15/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu mielestäni lapsen persoonasta ja miten hän itse haluaa? Jos hän on selviytyjä tyyppi ja haluaa mennä yksin, niin ok. Jos taas arempi ja kaipaa tukea, niin tuon ikäisen pitää sitä saada.

Kaikki on suhteellista. Minä esim. halusin 12-15-vuotiaana tehdä kaiken itse... mutta 20-vuotiaana oli taas oikein kiva kun äiti tuli vaikka lentokentältä hakemaan pitkän reissun jälkeen. Oli ihanan rakastettu ja välitetty olo. Kyllä meillä mies on saattanut 60-v vanhempansa kentälle, ja sukulaiset ovat tuoneet meidän koko perheen... se on vaan kivaa, pärjää tai ei.

En ymmärrä miksei lähivanhempi haluaisi kuljettaa kentälle, onko hänellä niin ylitsepääsemättömiä esteitä sen suhteen? Viettääkö muuten lapsen kanssa aikaansa ja on läsnä lapsen elämässä? !2-v tarvitsee perheen läheisyyttä, kuten myös sitä nuorempi ja sitä vanhemmat ihmiset!

Vierailija
16/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muiden 5 luokkalaisilta ikinä unohdu kirjat kouluun. Tai illalla kysytte onko läksyt tehty ja kirjat repussa?

Vierailija
17/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon lapsesta. Joku pärjäisi hyvin ilman saattajaa ja huolehtimista, keskiverto tarvitsee saattajan ja jonkin verran huolehtimista, jokin vieressä pitää olla koko ajan jotta asiat sujuisivat.

Meillä 12v kuopus tarvitsee valvontaa läksyissä, eikä suostuisi yksin menemään kentälle.

Itse olen aika pienestä joutunut toimimaan itsenäisesti, pärjännyt hyvin, mutta en halua samaa omille lapsilleni.

Vierailija
18/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:09"]

[/quote]

No todellakin pitää 5. luokalla jo osata huolehtia koulukirjat ja läksyt. 

Lentokentälle pitää saattaa. Mukaan pakattavien tavaroiden kanssa kannattaa vähän auttaa. Esim. tarkistaa, että uikkarit on mukana jos on suunniteltu uimaan menoa tms. Tulee vaan kalliiksi ostaa uusia unohduksen takia. Sopii myös katsoa, että on sääennuste huomioitu vaatteita pakatessa.

[/quote]

Eiköhän sillä ole vaatteita myös siellä toisessa kodissaan. Vai luuletko että sinne raahataan matkalaukussa kaikki tarvittava joka toinen viikko erikseen?

Vierailija
19/20 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieni kulkemaan yksin.

Vierailija
20/20 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 12v, menossa syksyllä 6lk ja teen kaiken itsenäisesti ja koen, että pärjäisin omillanikin jos vain saisi työn:), mutta en ole ikinä mennyt lentokoneella mihinkään niin luultavasti en edes suostuisi menemään ekoja kertoja ilman saattajaa saatikaan sitten edes yksin koneeseen/lennolle. Sen verran ujo kumminkin olen. Sama ylipäätään yksin matkustamisen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi