Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako adhd ajotapaan?

Vierailija
22.03.2022 |

Kellään kokemusta? Jos kertoo ettei huomaa kaikkea niin miten vaikuttaa kortin säilymiseen?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin säilyy kortti, muutaman sakon olen nopeusvalvontatolpasta saanut vuosien aikana, kun en ole kiinnittänyt huomiota aluerajoitukseen uudessa paikkaa ajettaessa tai olen ajanut vain liikenteen mukana.  Keskustassa ajaminen vaatii tosi paljon keskittymistä, enkä esimerkiksi keskustele paljoakaan, jos pitää varoa ruuhkassa muita autoja ja kävelijöitä yms.

Vierailija
2/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään aika tarkkaa kortin myöntämisessä. "Jos sinulla on joskus todettu ADHD, ajoterveysedellytykset eivät täyty. Et voi siis antaa omavakuutusta. Ajokorttiluvan hakemiseksi tarvitset kokonaisvaltaisen ajoterveysarvion ja lääkärinlausunnon ajokyvystä lomakkeella F122. Erikoisalan lääkärinlausunto F127 ei riitä ajokorttiluvan hakemiseksi, eikä sitä yleensä tarvitakaan."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari adhd-ajajaa ja eivät aina huomaa esim. punaisia valoja. Apukuski joutuu olemaan valppaana.

Vierailija
4/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on saanut kortin vuosikymmeniä sitten? Ennen tuota adhd diagnoosia?

Vierailija
5/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään aika tarkkaa kortin myöntämisessä. "Jos sinulla on joskus todettu ADHD, ajoterveysedellytykset eivät täyty. Et voi siis antaa omavakuutusta. Ajokorttiluvan hakemiseksi tarvitset kokonaisvaltaisen ajoterveysarvion ja lääkärinlausunnon ajokyvystä lomakkeella F122. Erikoisalan lääkärinlausunto F127 ei riitä ajokorttiluvan hakemiseksi, eikä sitä yleensä tarvitakaan."

"ADHD on harvoin este ajokortin saamiselle."

https://adhdtutuksi.fi/adhd-ajoterveys-ja-ajokortti/

Vierailija
6/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ADHD on harvoin este ajokortin saamiselle."

https://adhdtutuksi.fi/adhd-ajoterveys-ja-ajokortti/

Joo, mutta ylimääräisen vaivan ja rahanmenoa näemmä nykyään aiheuttaa vs sellaiseen ajokortin hakijaan, jolla adhd:tä ei ole.

Yli 80 € maksoi ajokorttilääkärintodustus viimeksi

Vierailija
7/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako aikuisena saatu adhd diagnoosi jo olemassaolevaan ajokorttiin? Ap

Vierailija
8/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta.

Vierailija
9/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos kokee ettei huomaa ihan kaikkea? Pitää olla apukuski mukana aina?

Vierailija
10/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla apukuskia mukana. Mietis nyt vähän... Missä sellaista voidaan velvoittaa, millaisella merkillä se merkitään ajokorttiin? Lääkitys tietysti kondikseen, jos sitä tarvitsee ja jos ei, niin katsoo, että hyppää rattiin vain virkeänä ja tsemppaa, kun pitää olla eritysen tarkka. Ei adhd tarvitse apuria esim vihannesten pilkkomiseenkaan tai pyörällä ajoon..

Vierailija
11/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos kokee ettei huomaa ihan kaikkea? Pitää olla apukuski mukana aina?

Mulla käytännössä on ollut näin :( eli vähiin on ajelut jäänytkin kun en tiennyt häiriöstäni. Melki sama olisi ollut jättää koko kortti ajamatta jos olisin tiennyt ettei tule onnistumaan… isoja tarkkaamattomuus virheitä ihan vaihteiden ja nopeuden ym. kanssa.

Vierailija
12/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ajaminen on yleensä terapeuttista ja rauhoittavaa, kunhan ei nyt missään Rooman keskustassa tarvitse ajaa. Minulla on ADD-painotteinen ADHD.

Vierailija
13/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/18 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla add myös ja jos joku mukana kyydissä niin pyydän lähinnä ettei häiritse liikaa ajon aikana.

Vierailija
15/18 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoterveyden arviointiohjeet terveydenhuollon ammattilaisille

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Ajoterveys…

Vierailija
16/18 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että mulla on ADD. Vaikuttaa ajotapaan etten jaksa muiden perässä junnata vaan ohitan jos huomaan tilaisuuden. Ajan melko pitkää työmatkaa tutulla reitillä ja osaan hyvin ohituspaikat. Keskimääräistä helpommin ohitan, mutta en kuitenkaan mitään itsemurhaohituksia. Jos joudun letkaan en ala ohittelemaan.

Vierailija
17/18 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos turvallinen ajaminen ei tarkkaamattomuuden vuoksi onnistu, on syytä ihan oma-aloitteisesti luopua autoilusta.

Vierailija
18/18 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että mulla on ADD. Vaikuttaa ajotapaan etten jaksa muiden perässä junnata vaan ohitan jos huomaan tilaisuuden. Ajan melko pitkää työmatkaa tutulla reitillä ja osaan hyvin ohituspaikat. Keskimääräistä helpommin ohitan, mutta en kuitenkaan mitään itsemurhaohituksia. Jos joudun letkaan en ala ohittelemaan.

Ei ADD vaan AUDISMI.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä