Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako ostaa lentoliput niin että meno eri paikkaan

Vierailija
21.03.2022 |

kuin paluu? Finnairilta ei tällä hetkellä pysty ostamaan 'useita kohteita' esim meno hki-kööpenhamina ja paluu pariisi-hki.
Lähinnä pelottaa jos meno peruuntuu niin se matka on sitten siinä.

Kiinnostaisi myös tietää, harrastaako ihmiset tällaisia lentoja. Tarkoitus siis mennä interrailille.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tsekata aikomansa lennon lentohistoria viime kuukausien ajalta. Monet lentoyhtiöt myyvät lippuja lennoille, vaikka tietävät todennäköisimmin joutuvansa sen perumaan. Tätä on tapahtunut paljon siitä lähtien, kun korona alkoi. Tiettyjä lentoja pääsääntöisesti lennetään ja muut sitten joko perutaan tai ehkä ei.

Jos on menossa vaan viikoksi, niin onhan tuossa vaarana mennä kaikki pieleen. Mä oon yleensä vähän kauemmin ja täten ei haittaa. Kerran vuosia sitten Ryanair lopetti Liverpooliin lentämisen Suomesta ja varasin sitten Finnairin lennon Manchesteriin. Kerran SAS perui lennon, mutta tarjosi lentoa seuraavalle päivälle. Pienet muutokset ei haittaa.

Mistä katsotaan lentohistoria?

Vierailija
22/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niitä lentoja enää peruutella, kun koronarajoitteet on jo joka EU-maasta lähes poistuneet. Ja sulle tarjotaan kyllä lentoa tilalle jos niin käy. Menet sitten vaikka päivää aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia, meillä kesäksi jo 4x menoliput.

Vierailija
24/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, en todellakaan varaa hotelleja etukäteen tuollaiselle reissulle. Tai pelkästään sellaisia, jotka saa perua veloituksetta vielä edellisenäkin päivänä. Junat samoin.

Vierailija
25/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia, meillä kesäksi jo 4x menoliput.

Ok. Onko flex-liput?

Vierailija
26/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lentoyhtiö peruu lennon, on se velvollinen järjestämään uuden lennon ensi tilassa, vaikka sitten eri yhtiöltä. Ja korvaamaan mahdolliset aiheutuneet lisäkulut, kuten hotelliyöpyminen, ruokailut jne. Eikä missään tapauksessa matkustaja itse joudu maksamaan lisää uudesta lennosta, kun peruutus tulee lentoyhtiön taholta. Pelkästään useamman tunnin myöhästyminen (matkan pituudesta riippuen) antaa oikeuden useamman satasen korvaukseen.

Vierailija
27/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juu, en todellakaan varaa hotelleja etukäteen tuollaiselle reissulle. Tai pelkästään sellaisia, jotka saa perua veloituksetta vielä edellisenäkin päivänä. Junat samoin.

Siinä kuitenkin säästää jos ostaa hotellit etukäteen.

Vierailija
28/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä lentoja enää peruutella, kun koronarajoitteet on jo joka EU-maasta lähes poistuneet. Ja sulle tarjotaan kyllä lentoa tilalle jos niin käy. Menet sitten vaikka päivää aikaisemmin.

Minulla on ainakin neljän Tukholman reissun lennot on peruttu enkä mitään uusia lentoja saanut. Olen saanut vaan rahat takaisin.

Vierailija
29/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tsekata aikomansa lennon lentohistoria viime kuukausien ajalta. Monet lentoyhtiöt myyvät lippuja lennoille, vaikka tietävät todennäköisimmin joutuvansa sen perumaan. Tätä on tapahtunut paljon siitä lähtien, kun korona alkoi. Tiettyjä lentoja pääsääntöisesti lennetään ja muut sitten joko perutaan tai ehkä ei.

Jos on menossa vaan viikoksi, niin onhan tuossa vaarana mennä kaikki pieleen. Mä oon yleensä vähän kauemmin ja täten ei haittaa. Kerran vuosia sitten Ryanair lopetti Liverpooliin lentämisen Suomesta ja varasin sitten Finnairin lennon Manchesteriin. Kerran SAS perui lennon, mutta tarjosi lentoa seuraavalle päivälle. Pienet muutokset ei haittaa.

Ap:llä on tarkoitus kiertää Eurooppaa 2,5 vk (Tanska, Saksa, Ranska, Sveitsi) ja ostan kaikki hotellit (2400 e) etukäteen ja junaliput (400 e) joten pelkään että jos menolento peruuntuu niin koko matka tyssää siihen että lentoyhtiö peruu lennon pari pää aikaisemmin jolloin joudun ostamaan uuden menolennon joka maksaa sitten jotain tuhat euroa. Pelkän menolennonhan saa esim Köpikseen 50 eurolla kun sen ostaa esim huomenna.

Lentoyhtiö voi perua tai siirtää lentoa viimeistään 14 pv ennen lähtöä ilman korvausta. Todellisuudessa sinut uudelleen reititettäisiin Köpikseen ja voisit hakea korvausta jos matkasuunnitelmasi muuttuisi ja myöhästyisit alkuperäisestä aikataulustasi yli 4 tuntia. Pelkosi on täysin perusteeton.

Vierailija
30/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ainakin neljän Tukholman reissun lennot on peruttu enkä mitään uusia lentoja saanut. Olen saanut vaan rahat takaisin.

Se on vaihtoehto. Ellet halua vastaanottaa uutta lentoa esim. aika ei sovi suunnitelmiisi, saat rahat takaisin.

Vierailija
31/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaihtoehto. Ellet halua vastaanottaa uutta lentoa esim. aika ei sovi suunnitelmiisi, saat rahat takaisin.

Ei economy lipuista ainakaan tarjota mitään uutta lentoa.

Vierailija
32/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:llä on tarkoitus kiertää Eurooppaa 2,5 vk (Tanska, Saksa, Ranska, Sveitsi) ja ostan kaikki hotellit (2400 e) etukäteen ja junaliput (400 e) joten pelkään että jos menolento peruuntuu niin koko matka tyssää siihen että lentoyhtiö peruu lennon pari pää aikaisemmin jolloin joudun ostamaan uuden menolennon joka maksaa sitten jotain tuhat euroa. Pelkän menolennonhan saa esim Köpikseen 50 eurolla kun sen ostaa esim huomenna.

Kai sulla on hotellit varattuna peruutusoikeudella?

Vierailija
33/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä kannata stressata, vaikka peruuntuvista/muuttuvista lennoista kyllä on tällä hetkellä jatkuvaa harmia. Joko ostat sen menon flexinä, tai sitten vaihdat toiseen lentoon jos alkuperäinen peruuntuu. Yleensä lentoyhtiö tarjoaa lentoa joko samana tai +-1 vrk. Jos ei löydy vapaata lentoa, käytä toista yhtiötä - vaikka tulisi tappiota, niin kannattaa silti, että pääsee reissuun. Yleensä uusi lento kyllä löytyy.

Ei mulle ole mitään uusia lentoja annettu vaan ne on peruttu.

Mikä lentoyhtiö? Koronan alun peruutuksista mä ainakin sain rahat takaisin isoilta yhtiöiltä.

Vierailija
34/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei economy lipuista ainakaan tarjota mitään uutta lentoa.

Älä nyt vänkää vastaan asiasta, josta selvästikään et mitään tiedä. Kyllä se nyt vaan on niin, että jos lentoyhtiö peruu lentosi, on se velvollinen reitittämään sinut uudelleen.

Minulla esim. oli lento varattuna eräälle perjantai-aamupäivälle pisteestä A pisteeseen B. Sitten lentoyhtiö ilmoitti, että lennon aikataulu on muuttunut ja lento lähteekin vasta myöhään illalla. No sehän ei minulle sopinut, koska en halunnut olla perillä aamuyöllä. Soitin lentoyhtiöön ja pyysin siirtämään minut seuraavan päivän lennolle, joka edelleenkin oli aamupäivälento. Näin tekivät ilman mitään lisäkustannuksia.

Se on sitten ihan oma mokasi, jos et ole mitään vaatinut vaan kohauttanut olkiasi ja todennut, että näin kävi.

Olen useasti ollut hyväksymättä lentoihin tehtyjä muutoksia, jos ne ovat olleet useita tunteja. Tällöin lennon voi myös perua ilman kustannuksia vaikka olisi economy-lippu, koska kyse on tällöin lentoyhtiön ”virheestä”. Näin ainakin reittilennoilla, pakettimatkoilla ja chartereilla saattaa olla ihan eri säännöt, niihin en ole perehtynyt, koska en niitä käytä.

Vierailija
35/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis lentämässä Kööpenhaminaan. Sinne lennetään Vantaalta kolme kertaa päivässä. Lisäksi reititysvaihtoehtona Tukholman kautta. Lennon peruuntumisella olisi varsin olematon vaikutus matkasuunnitelmiisi.

Vierailija
36/37 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta:

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/matkustaminen-ja-majoitukset/lentoma…

"Jos lentoyhtiö peruu lentosi, olet oikeutettu lipun hinnan palautukseen tai uudelleen reititykseen sekä huolenpitoon."

Kiinnitin huomiota sanaan TAI.

Vierailija
37/37 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta:

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/matkustaminen-ja-majoitukset/lentoma…

"Jos lentoyhtiö peruu lentosi, olet oikeutettu lipun hinnan palautukseen tai uudelleen reititykseen sekä huolenpitoon."

Kiinnitin huomiota sanaan TAI.

Voi valita haluaako uuden lennon vai haluaako rahat takaisin. Ei tietenkään saa molempia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän