Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden aiheuttama painonnousu ahdistaa

Vierailija
02.09.2015 |

Olen 20v ja tein juuri positiivisen raskaustestin. Tiedän pitäväni lapsen opiskeluista huolimatta. Eniten tällä hetkellä ahdistaa painonnousu. En haluaisi lihota yhtään, sillä olen viime vuonna onnistunut laihduttamaan 10kg. Nyt 164cm/41kg. Raskauskilot ovat välttämättömät lapsen hyvinvoinnin kannalta mutta en yksinkertaisesti pysty sietämään ajatusta vartaloni pilaamisesta, kun olen tehnyt sen eteen niin paljon töitä. Lapsi pitää kuitenkin laittaa itseni edelle, tiedän. Paljonko niitä raskauskiloja kertyy ja kuinka nopeasti niistä pääsee eroon?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa laiha. Mulla nousi paino 18 kg ja pari viikkoa synnytyksestä oli ilman treenejä ja laihdutusta enää 3 kg jäljellä. Olin suunnilleen sinun ikäinen.

Vierailija
2/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko kiloja kertyy? Esimerkiksi 0-30 kg, sillä painonnousu on yksilöllistä. Normaalikokoisen ihmisen "painonnousu" raskausaikana on useampi kilo, mutta se ei ole läskiä vaan kohdun, vauvan, lapsiveden, veren, istukan ja rintojen koon kasvamisen aiheuttavaa painon muutosta. Jos lähtöpainosi eli BMI on matala, saa painoa tulla esim. 10 kg ja olet ihan normaalilla alueella.

Paino saattaa jäädä enimmäkseen laitokselle, tai sitten lähtöpainoon palaamiseen voi mennä vuosi tai sitten painosi jää korkeammaksi. Ei sitä voi tietää, sekin on yksilöllistä. Riippuu myös esim. kunnostasi, ruokailutottumuksistasi, imetyksestä, mielialastasi ja liikuntatottumuksistasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lähtee helposti imettäessä kun pikkaisen nipistää kalorimääriä. Itselleni tuli 14 kg, mutta 10 viikkoa raskauden jälkeen olikin lähtenyt jo 20 kg. Laihduin loppujen lopuksi yli 10 kg alle raskautta edeltäneen lähtöpainon (yht. -25 kg) vähän syömistä tarkkailemalla ja kaloreita laskemalla, vaikka olin normaalipainoinen ennen raskauttakin.

Syöt vaan terveellisesti ja treenailet hillitysti niin vauva saa parhaan mahdollisen alun eikä kropallesi tapahdu vahinkoa. Nyt pitää laittaa omat tarpeet sivuun.

Vierailija
4/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet onnistunut tulemaan raskaaksi tuolla painolla, tai painon puutteella?

Sinun pitäisi ymmärtää yksi perusasia: raskaudenaikainen painonnousu ei ole lihomista. Ahdistustasi voi helpottaa kaksi asiaa. Ensinnäkin voisit hyväksyä itsesi juuri sellaisena kuin olet ja unohtaa laihuusihanne. Toiseksi voisit ottaa selvää, mistä raskaudenaikainen painonnousu muodostuu. Tässä pääkohdat: 1. kasvava vauva 2. suureneva kohtu 3. nesteen kertyminen ( verimäärän lisääntyminen ym asiaankuuluva) 4. istukan ja lapsiveden paino.

Vierailija
5/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet hoikka, painoa saisi kertyä hiukan reilumminkin. Itse olen normaalipainoinen, raskauden aikana painoa kertyi 13kg ja painon pudottaminen tapahtui aivan luonnostaan.

Jos olet jojoillut paljon painosi kanssa, saattaa kiloja tulla herkemmin. Syö terveellisesti, liiku vointisi mukaan ja vältä epäterveellistä mässyttämistä.

Vierailija
6/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi 20kg, en tarkkaillut syömisiä. Noin kk tai pari synnytyksestä olivat lähteneet itsekseen.

Vierailija
7/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsi noin 3,6kg
Lapsivesi n. 0,8kg
Rinnat n. 0,4kg
Neste kudoksissa n. 1,2kg
Istukka n. 0,6kg
Kohtu n. 1,0kg
Verimäärä n. 1,2kg
Rasvaa n. 3,5kg
Yhteensä n. 12,3kg

Keskimääräinen painonnousu on 10-16kg. Normaali painonnousu on 200-800g viikossa. Suurinta Rv 17-24."

Vierailija
8/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhua pelostasi neuvolassa. Jos syömishäiriösi jatkuu raskauden ajan, on vaarana, että lapsi ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita. Aliravitut lapset keräävät vimmaisesti ravintoa myöhemmin ja se saattaa johtaa taas lapsen ylipainoon myöhemmällä iällä.

Vierailija
9/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli n. 17kg

Vierailija
10/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:10"]

Kannattaa puhua pelostasi neuvolassa. Jos syömishäiriösi jatkuu raskauden ajan, on vaarana, että lapsi ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita. Aliravitut lapset keräävät vimmaisesti ravintoa myöhemmin ja se saattaa johtaa taas lapsen ylipainoon myöhemmällä iällä.

[/quote]

Ehdotan samaa. Sikiöaikainen ravinnonpuute altistaa lapsen myöhemmällä iällä mm. 2-tyypin diabetekselle. Todennäköisemmin on myös vauva-aikana itkuisuutta.

Nuo ajatukset ovat selvästi syömishäiriötyyppisiä. Raskausaikana ei yksinkertaisesti voi miettiä sitä painonnousua sillä kantilla, että se pitäisi pitää tietyissä lukemissa.

Vierailija
11/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nä olin ennen raskautta 172/59 ja painoa tuli 17 kg. Söin normaalisti ja painoa kertyi. Kaikki lähti noin kuudessa kuukaudessa. Älä huoli, varsinkin hoikille voi painoa tulla paljonkin, mutta ne lähtevät helposti pois :) mukavaa raskausaikaa!

Vierailija
12/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet alipainoinen. Kuuluukin tulla yli 16kg.

Vierailija
13/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli n.20kg vaikka söin suht normaalisti. 6kg jäi synnärille ja nyt puolen vuoden jälkeen on vielä 2,5kg jäljellä.Olin normaalipainoinen raskauden alkaessa. Joidenkin kroppa vaan imee kaiken vararavinnoksi ja pitää vielä tiukasti kiinni imetyksen aikana!:D oon synnytyksen jälkeen ollu miinuskaloreilla ja syöny muutenki tosi terveellisesti mut tuntuu melkeen mahdottomalta päästä eroon viimisistä kiloista..

Vierailija
14/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsin eroo raskauskiloist paris kuukaudes

Vierailija
15/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:57"]Paljonko kiloja kertyy? Esimerkiksi 0-30 kg, sillä painonnousu on yksilöllistä. Normaalikokoisen ihmisen "painonnousu" raskausaikana on useampi kilo, mutta se ei ole läskiä vaan kohdun, vauvan, lapsiveden, veren, istukan ja rintojen koon kasvamisen aiheuttavaa painon muutosta. Jos lähtöpainosi eli BMI on matala, saa painoa tulla esim. 10 kg ja olet ihan normaalilla alueella.

Paino saattaa jäädä enimmäkseen laitokselle, tai sitten lähtöpainoon palaamiseen voi mennä vuosi tai sitten painosi jää korkeammaksi. Ei sitä voi tietää, sekin on yksilöllistä. Riippuu myös esim. kunnostasi, ruokailutottumuksistasi, imetyksestä, mielialastasi ja liikuntatottumuksistasi.
[/quote]

Lähtöpaino on huomattavan alhainen

Vierailija
16/18 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet niin nuorikin että taatusti palaudut entisiin mittoihin aikanasi. Olin 168cm/57kg tullessani raskaaksi 1.kerran. En tarkkaillut painoa, mutta söin siihen aikaan hyvin terveellisesti ja painoa tuli vain 6,5kg.Lapsi painoi 3,6kg ja kilot karisivat itsekseen. Ei näillä asioilla kannata stressata, lapsi on tärkein. Ehdit kyllä treenata ja palautua mittoihisi kun on sen aika.

Vierailija
17/18 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

SE ON VITTU VAUVA, MIKÄ SUN SISÄLLÄS KASVAA. VOI VITTUN VITTU MITEN SÄ VOIT OLLA NOI HELVETI ITSEKÄS?!?!?!?!

Vierailija
18/18 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä voin käsittää ap:n ahdistuksen, vaikka ootkin ihan tosi hoikkanen ja varaa lisäkiloihin oliskin.

Mä oon nyt ihan viimeisilläni raskaana, la ensi viikolla. Mulla lähtömitat 157/41 (painoindeksi vähän alakanttiin ollut aina, vaikken syömishäiriöistä ole koskaan kärsinyt),viimeksi reilu viikko sitten neuvolassa painoa tullut raskausaikana yhteensä ~16 kg, on saattanut vielä noustakin. En omista omaa henkilövaakaa niin en tiedä varmaksi :D Mua kans vähän jännittää että miten paino putoaa synnytyksen jälkeen. En ole siis sen kummemmin tarkkaillut syömisiäni, mutta monipuolisesti olen koittanut syödä. Makeanhimo tosin ollut valtava... Peiliin olen luottanut eikä mulla toistaiseksi ole tullut övereitä turvotuksia ja lisääntynyt paino näkyy ainoastaan pallomahana, tisseissä ja hintsunverran reisissä.

Mulla itsellä kyllä varmasti on ollut helpotus se, ettei mulla sitä omaa henkilövaakaa ole. Ei ole tarvinnut kauhistella kasvavaa lukua mittarissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme