Miksi huono-osaiset tupakoivat?
Kaikista hölmöintä, mitä voi terveydelleen ja taloudelleen tehdä. Mihin se edes auttaa?
Kommentit (28)
Riippuvuuden karistaminen on sitä vaikeampaa, mitä enemmän muita stressinaiheita ihmisellä on - ja helpompaa, jos voi keskittää voimansa pelkästään siihen kun muuten menee hyvin. On aika epäreilua, että se on vaikeinta niille, joita siitä eniten kritisoidaan ja joille siitä eroon pääsemisestä olisi eniten hyötyä - mutta niin se kuitenkin on.
Meidän, jotka olemme sattuneet välttämään jonkun tietyn riippuvuuden, tai joilla menee hyvin ja riippuvuudesta eroon pääsy on siksi helpompaa, ei pitäisi lisätä epäreiluutta besserwisseröimällä muiden ihmisten vaikeuksia.
Negatiivisten asioiden ja riippuvuuksien kierre. Huono-osaisuus on noidankehä, joka ruokkii itseään. Taloudelliseen huono-osaisuuteen liittyy usein myös koulutuksen puute. Siihen lisäksi vielä kasa huonoja valitoja, huonoa ruokaa. Menee vielä terveyskin samalla. Ei ole motivaatiota kehittää itseään vaan ajanviete on helpompi ottaa tupruttelun parista.
Nykyään on kyllä selkeästi wt ihmisten touhuja.
En ole koskaan polttanut tupakkaa.t.ammattivalittaja
Siis huono-osaisuus on suoraan verrannollinen tupakointiin ym. riippuvuuksiin, niinkö? Entäs nämä miljonäärijulkkikset joilla "menee hyvin" ja silti heillä on kaikenlaisia vaikeuksia ja riippuvuuksia?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 07:27"]
Siis huono-osaisuus on suoraan verrannollinen tupakointiin ym. riippuvuuksiin, niinkö? Entäs nämä miljonäärijulkkikset joilla "menee hyvin" ja silti heillä on kaikenlaisia vaikeuksia ja riippuvuuksia?
[/quote]
Ovat olleet alun perin WT. Pää ei ole kestänyt niitä kaikkia muutoksia ja julkisuuden tuomaa painetta.
South parkin Butt out-jakso on erittäin hyvä katsaus aiheeseen. Suosittelen katsomaan vaikkei sarjasta muuten välittäisi.
Tupakointi tuntuu hyvältä, hermojen jännitystila laukeaa parien savujen jälkeen, ah mikä tunne. Se siis auttaa vi**tukseen jota varsinkin huono-osaisella riittää. Aika paljon polttaa se jolla menee 300e kuukaudessa!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 07:06"]Kaikista hölmöintä, mitä voi terveydelleen ja taloudelleen tehdä. Mihin se edes auttaa?
[/quote]
On se vaan niin, että tupakoivat ovat keskimäärin tyhmempiä ja huonosti koulutettuja. Poikkeuksia toki on paljon, mutta kyllä tupakointi on raksaduunareilla yleisempää kuin lääkäreillä.
Minä poltan tupakkaa, mutta viikossa mulla menee siihen rahaa 5,10€, eli kuukaudessa ei todellakaan mene 300 euroa. En ole persaukinen, asun suositulla omakotitaloalueella (ei ole talot kylki kyljessä kiinni toisissaan), omalla autolla ajelen jne. Päältä päin ei kukaan uskoisi, että olen tupakoitsija eli vähä-osainen ;-)
Sillä saa hetken omaa aikaa liukuhihnan tai rääkyvän kakaralauman varjossa. Ilman tupakointia ei voi mennä kerran tunnissa viideksi minuutiksi pihalle itsekseen tai kavereiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:04"]Tupakointi tuntuu hyvältä, hermojen jännitystila laukeaa parien savujen jälkeen, ah mikä tunne. Se siis auttaa vi**tukseen jota varsinkin huono-osaisella riittää. Aika paljon polttaa se jolla menee 300e kuukaudessa!
[/quote]
Tupakoitsija tavoittelee tupakan avulla sitä olotilaa, joka tupakoimattomalla on muutenkin. Tupakointi on siis pelkkää vieroitusoireiden lievitystä, tai siirtämistä.
Kuulemma ainoa nautinto mikä enää siinä vaiheessa on. En jaksa moralisoida ihmisiä, joilla on paljon rankempaa kuin itselläni. On niin helppo tehdä elämäntaparemontteja kun elämä hymyilee.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:04"]Tupakointi tuntuu hyvältä, hermojen jännitystila laukeaa parien savujen jälkeen, ah mikä tunne. Se siis auttaa vi**tukseen jota varsinkin huono-osaisella riittää. Aika paljon polttaa se jolla menee 300e kuukaudessa! [/quote] Tupakoitsija tavoittelee tupakan avulla sitä olotilaa, joka tupakoimattomalla on muutenkin. Tupakointi on siis pelkkää vieroitusoireiden lievitystä, tai siirtämistä.
[/quote]
Tässä se totuus oli. Tupakoinnin kerran aloitettuaan moni ajattelee tarvitsevansa tupakkaa. Siis fiksutkin ihmiset ihan todella 100% uskovat tarvitsevansa. Siksi siitä huomauttamisesta hermostutaan, koska "sä et vaan ymmärrä". Todellisuudessahan tupakointi esim. pahentaa juuri noita hermostuneisuuden fiiliksiä ajamalla elimistön vielä kauemmas normaalitilasta, tutkimuksissa on havaittu että tupakoimattomat ovat ne jotka ovat rauhallisempia jännittävissä tilanteissa. Tupakointi tuntuu hyvältä samalla tavalla kuin liian pienten kenkien pois ottaminen pitkän päivän jälkeen - helpotus, jonka kaipuuta ei olisi syntynyt ilman kenkien laittoa jalkaan tai riippuvuutta.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:04"]Tupakointi tuntuu hyvältä, hermojen jännitystila laukeaa parien savujen jälkeen, ah mikä tunne. Se siis auttaa vi**tukseen jota varsinkin huono-osaisella riittää. Aika paljon polttaa se jolla menee 300e kuukaudessa! [/quote] Tupakoitsija tavoittelee tupakan avulla sitä olotilaa, joka tupakoimattomalla on muutenkin. Tupakointi on siis pelkkää vieroitusoireiden lievitystä, tai siirtämistä.
[/quote]
Tässä se totuus oli. Tupakoinnin kerran aloitettuaan moni ajattelee tarvitsevansa tupakkaa. Siis fiksutkin ihmiset ihan todella 100% uskovat tarvitsevansa. Siksi siitä huomauttamisesta hermostutaan, koska "sä et vaan ymmärrä". Todellisuudessahan tupakointi esim. pahentaa juuri noita hermostuneisuuden fiiliksiä ajamalla elimistön vielä kauemmas normaalitilasta, tutkimuksissa on havaittu että tupakoimattomat ovat ne jotka ovat rauhallisempia jännittävissä tilanteissa. Tupakointi tuntuu hyvältä samalla tavalla kuin liian pienten kenkien pois ottaminen pitkän päivän jälkeen - helpotus, jonka kaipuuta ei olisi syntynyt ilman kenkien laittoa jalkaan tai riippuvuutta.
[/quote]Osittain näin mutta pelkkä nikotiini ei aiheuta sitä tunnetta, tupakka humahtaa mukavasti päässä samoin kuin alkoholi. Pelkkä vierotusoireiden loppuminen ei selitä sitä tunnetta. Olen muuten itse ollut pari vuotta polttamatta.
Tieteellinen fakta on, että heikommin koulutetut polttavat enemmän. Kuinka usein olette nähneet lääkärin tupakka huulessa? Esimerkiksi on suht yleistä nähdä vaikkapa kiinteistöhuollon ihmisiä tupakoimassa kesken työpäivän työasussaan, vaikka se on kiellettyä. Opistossa opiskellessani yli 50% ryhmäläisistä vietti tauon tupakoiden. Lukiossa tupakoitsijoita taisi olla vain pari ryhmässäni ja toinenkin heistä keskeytti ja vaihtoi ammattiopistoon. Puolisoni on opiskellut yliopistossa luonnontieteitä ja lääketiedettä. Olen kysynyt häneltä, että onko huomannut joukossa tupakoitsijoita. Ei ole. Varmasti isoissa ryhmissä heitäkin on, jotka polttavat, mutta tekevät sen jossain suht näkymättömissä. Keväällä suoritin erästä kurssia, jossa kymmenen ihmisen joukosta 7 oli menettänyt luottotietonsa. Juuri nämä seitsemän ihmistä myös tupakoivat, ja usein polttivatkin. Me kolme, joilla rahaa asiat olivat kunnossa pienistä tuloista huolimatta, emme polta.
Minä ainakin pidän tupakoinnista ja se ei tuhoa talouttani eikä ainakaan vielä terveyttäni. Pelkkiin työlounaisiin menee kuussa 140 euroa ja savukkeisiin 100 euroa. Toisaalta en juo juurikaan alkoholia, värjää hiuksiani, meikkaa tai osta ripsiä ja kynsiä joten tuo 1200 vuodessa tupakkaan on oikeuteni hemmotteluun.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:12"]Tieteellinen fakta on, että heikommin koulutetut polttavat enemmän. Kuinka usein olette nähneet lääkärin tupakka huulessa? Esimerkiksi on suht yleistä nähdä vaikkapa kiinteistöhuollon ihmisiä tupakoimassa kesken työpäivän työasussaan, vaikka se on kiellettyä. Opistossa opiskellessani yli 50% ryhmäläisistä vietti tauon tupakoiden. Lukiossa tupakoitsijoita taisi olla vain pari ryhmässäni ja toinenkin heistä keskeytti ja vaihtoi ammattiopistoon. Puolisoni on opiskellut yliopistossa luonnontieteitä ja lääketiedettä. Olen kysynyt häneltä, että onko huomannut joukossa tupakoitsijoita. Ei ole. Varmasti isoissa ryhmissä heitäkin on, jotka polttavat, mutta tekevät sen jossain suht näkymättömissä. Keväällä suoritin erästä kurssia, jossa kymmenen ihmisen joukosta 7 oli menettänyt luottotietonsa. Juuri nämä seitsemän ihmistä myös tupakoivat, ja usein polttivatkin. Me kolme, joilla rahaa asiat olivat kunnossa pienistä tuloista huolimatta, emme polta.
[/quote]
Olen näin sh:na nähnyt montakin lääkäriä tupakoimassa. Yleisempää kuin arvaattekaan.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:51"]
[/quote]
[/quote]Osittain näin mutta pelkkä nikotiini ei aiheuta sitä tunnetta, tupakka humahtaa mukavasti päässä samoin kuin alkoholi. Pelkkä vierotusoireiden loppuminen ei selitä sitä tunnetta. Olen muuten itse ollut pari vuotta polttamatta.
[/quote]
Se humahtaa mukavasti päähän ehkä aamun ensimmäisellä tupakalla, ei sen jälkeen enää. Mitä kauemmin ja enemmän polttaa, sitä vähemmän sitä tapahtuu. Hauskaa tässä on se että tuo humahtaminen (johon liittyy myös sydämen tykytys ja tärisevät kädet) on myrkytysoire. Olen ollut myös vuoden polttamatta. Minusta tuo aamutupakka oli se kamalin, koska siitä tuli huono olo.
Ne on huono-osaisia koska polttavat! Tai niin minä ainakin olin.
300e taivaan tuuliin. Kun lopetin niin kas kummaa kun olikin kaiken näköiseen kivaan varaa ;)