Mies haluaa syödä samaa ruokaa joka päivä
Mieheni haluaa syödä joka päivä ainoastaan salaattia, joka koostuu tomaatista, kurkusta, lehtisalaatista ja sipulista. Joskus mukana on oliiveja ja persiljaa. Salaatin hän maustaa tilkalla oliiviöljyä sekä runsaalla määrällä sitruunamehua.
Tällainen salaatti on toki hyvää, mutta mies siis haluaa sen olevan ateria, ei lisuke. Kun yritän ehdottaa sen oheen jotain proteiininlähdettä tai vaikka perunamuusia tai leipää, mies torjuu sellaiset ja sanoo niiden oksettavan häntä. Mies on sitä mieltä, että ne ovat epäterveellisiä.
Onko tällainen jotain ortoreksiaa vai mitä? Mikä tässä voisi olla taustalla?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies siis haluaa että minä syön samaa ruokaa ja jos en syö, hän arvostelee minun syömisiäni epäterveellisiksi. Vaikka söisin ihan perusruokaa. Olen normaalipainoinen.
Hän on ollut tällainen jo pidempään, mutta homma on kärjistynyt todella paljon viimeisessä parissa kuukaudessa.
Ap
Vaarallinen proteiinipuutos.
On solujen perusrakennusaine.
Kuulostaa kyllä enemmänkin joltain autismilta tai mielenterveysongelmalta. Terveellistä ruokaa on muutakin kuin salaatti, joka tehdään samoista aineksista aina.
Miehellä esiintyy myös sellaista, että hän väittää joidenkin ruoka-aineiden aiheuttavan hänelle vatsakipuja, vaikka hän olisi syönyt niitä aiemmin. Tällaisia ovat mm. sienet, ja vähän yllättäen myös esim. kukkakaali, jonka olen aina olettanut olevan suurin piirtein maailman miedoin vihannes, kun syötetäänhän sitä pikkuvauvoillekin ihan ensimmäisten ruoka-aineiden joukossa.
Perunat ovat hänestä suurinpiirtein paholaisen ruokaa. Jos suostuu jonkin proteiinipalan lautaselleen ottamaan, sen kanssa ei saa olla mitään lisukkeita, ei edes kastiketta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miehellä esiintyy myös sellaista, että hän väittää joidenkin ruoka-aineiden aiheuttavan hänelle vatsakipuja, vaikka hän olisi syönyt niitä aiemmin. Tällaisia ovat mm. sienet, ja vähän yllättäen myös esim. kukkakaali, jonka olen aina olettanut olevan suurin piirtein maailman miedoin vihannes, kun syötetäänhän sitä pikkuvauvoillekin ihan ensimmäisten ruoka-aineiden joukossa.
Perunat ovat hänestä suurinpiirtein paholaisen ruokaa. Jos suostuu jonkin proteiinipalan lautaselleen ottamaan, sen kanssa ei saa olla mitään lisukkeita, ei edes kastiketta.Ap
Kummallisen ikäviä kommentteja ihmisiltä. Mulla on itselläni ollut anoreksia nuorena ja ortoreksia aikuisena, jonka kanssa on vieläkin ongelmaa. Ei kuulosta mun korviin autismilta tms vaan ihan aika puhtaasti joltakin syömishäiriöltä. (En ala enempää häntä tuntemattani analysoimaan että mikä sh mahdollisesti kyseessä.) Perunat on mullakin "vaarallisten ruokien" listalla mitä en pysty syömään. Olen tosi pahoillani ap. Syömishäiriö aikuisella on puolisolle ihan kummallista ja kamalaa kun ei ole oikein monia keinoja sen avuksi.
Jos vain voit niin ehdota aikaa edes psykiatriselle sairaanhoitajalle (terapiaan tuskin suostuu ainakaan heti) tai sitten ravintoterapeutille menemistä yhdessä? Tuolla ruoalla ei keho pysy terveenä. Toki miehillä pidempään kuin naisilla, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat ovat hänestä suurinpiirtein paholaisen ruokaa. Jos suostuu jonkin proteiinipalan lautaselleen ottamaan, sen kanssa ei saa olla mitään lisukkeita, ei edes kastiketta.Ap
Kummallisen ikäviä kommentteja ihmisiltä. Mulla on itselläni ollut anoreksia nuorena ja ortoreksia aikuisena, jonka kanssa on vieläkin ongelmaa. Ei kuulosta mun korviin autismilta tms vaan ihan aika puhtaasti joltakin syömishäiriöltä. (En ala enempää häntä tuntemattani analysoimaan että mikä sh mahdollisesti kyseessä.) Perunat on mullakin "vaarallisten ruokien" listalla mitä en pysty syömään. Olen tosi pahoillani ap. Syömishäiriö aikuisella on puolisolle ihan kummallista ja kamalaa kun ei ole oikein monia keinoja sen avuksi.
Jos vain voit niin ehdota aikaa edes psykiatriselle sairaanhoitajalle (terapiaan tuskin suostuu ainakaan heti) tai sitten ravintoterapeutille menemistä yhdessä? Tuolla ruoalla ei keho pysy terveenä. Toki miehillä pidempään kuin naisilla, mutta silti.
Mikä siinä perunassa on vaarallista? Ihan siis silkasta mielenkiinnosta kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Mies siis haluaa että minä syön samaa ruokaa ja jos en syö, hän arvostelee minun syömisiäni epäterveellisiksi. Vaikka söisin ihan perusruokaa. Olen normaalipainoinen.
Hän on ollut tällainen jo pidempään, mutta homma on kärjistynyt todella paljon viimeisessä parissa kuukaudessa.
Ap
Ja mitä hän vastaa, kun toteat hänelle, että "Minun syömiseni eivät kuulu sinulle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä perunassa on vaarallista? Ihan siis silkasta mielenkiinnosta kysyn.
En tietenkään voi vastata tuon kyseisen henkilön puolesta, mutta perunahan on lähes pelkkää tärkkelystä, siis sokeria. Siinä ei ole juuri mitään ravinteita ja hyvin vähän kuitua. Ja koska se on lähes puhdasta tärkkelystä, siihen on helppo jäädä koukkuun (etenkin, jos siihen lisätään rasva).
eri
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole mistään trollista, vaan olen ymmälläni ja huolestunut, ja myös aika uupunut tähän tilanteeseen.
Ap
Joo, kyllä. Vaataisit edes eri tavalla tähän, mutta ei, aina samalla tavalla.....🙄
Onko kova paneen? Eikö kanit nimenomaan ole?
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen vatsa menee nykyään sekaisin ja kipeäksi kaikista kaaleista. Ennen tykkäsi syödä niitä mutta nykyään välttelee koska ne ei enää sovi. Kuten ei ruis, maito ja moni muukaan. Aina joskus mies ei malta vaan syö sopimattomia ruokia ja seurauksena maha kipeä, sekaisin ja väsynyt mies.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit kertonut, että mies vaatii joka päivä perunoita ja ruskeaa kastiketta, olisin uskonut sen, sillä meillä oli muuan sukulaismies, joka oli juuri tällainen. Kun hän sitten alkoi sairastella ja sisar, joka oli huolehtinut ruuanlaitosta, kuoli, oli hänen tilattava kotiin ruoka. Siitä se sitten alkoi kiukuttelu, kun tarjolla olikin joka päivä erilaista ruokaa eikä koskaan pelkkää perunaa ja soosia, johon hän oli tottunut lapsesta asti. Hän itse sekä sisarensa olivat todella nuukia. Salaattipuolta ei juuri ruokapöydässä näkynyt, mitä nyt joskus pari siivua suolakurkkua tai pieni lohko tomaattia. Kotipalvelun naiset olivat helisemässä tämän marisijan kanssa ja toisinaan uhkailivat, että eivät huolehdi hänen ruuistaan lainkaan.
Kuulostaa tutulta, mulla oli aikoinaan poikaystävä joka suostui syömään lämpiää ruokana ainoastaan paistettuja perunoita ja lenkkimakkaraa. Maustettuna Aromatilla. Muuten hän söi vaaleaa leipää, jossa oli päällä vain margariinia ja makkaraa (lauantaimakkaraa, gouteria tms, ei mitään kinkkua tai meetvurstia). Ei vihanneksia, ei hedelmiä, korkeintaan pitkopullaa kahvin kanssa. Mutta armeija opetti, siellä ei ollut varaa valita syömisiään.
Jos olisit kertonut, että mies vaatii joka päivä perunoita ja ruskeaa kastiketta, olisin uskonut sen, sillä meillä oli muuan sukulaismies, joka oli juuri tällainen. Kun hän sitten alkoi sairastella ja sisar, joka oli huolehtinut ruuanlaitosta, kuoli, oli hänen tilattava kotiin ruoka. Siitä se sitten alkoi kiukuttelu, kun tarjolla olikin joka päivä erilaista ruokaa eikä koskaan pelkkää perunaa ja soosia, johon hän oli tottunut lapsesta asti. Hän itse sekä sisarensa olivat todella nuukia. Salaattipuolta ei juuri ruokapöydässä näkynyt, mitä nyt joskus pari siivua suolakurkkua tai pieni lohko tomaattia. Kotipalvelun naiset olivat helisemässä tämän marisijan kanssa ja toisinaan uhkailivat, että eivät huolehdi hänen ruuistaan lainkaan.