Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvakuume, mutta migreeni pelottaa!

Vierailija
01.09.2015 |

Viime raskaudessa helvetillinen migreeni vaivasi raskausviikoilla 15-25, kohtaukset oli oikeesti niin pahoja että pelkäsin kuolevani! Tällä hetkellä migreeni pysyy kurissa estolääkityksellä ja täsmälääkkeillä, mutta jos alan yrittää raskautta, estolääkitys on lopetettava ja raskauden aikana täsmälääkkeitäkään ei saa ottaa eikä edes buranaa :/

Onko muilla migreenistä kärsivillä tietoa, onko olemassa mitään migreenin estolääkettä, jota saisi käyttää raskautta yrittäessä (lopettaisi sitten heti, kun testi näyttää plussaa)? Ja onko nykyään raskauden aikana sallittua ottaa mitään muuta lääkettä migreenikohtaukseen kuin parasetamolia (viime raskaudesta on 4 vuotta aikaa, ehkä säännöt on muuttuneet)?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. panacodia voi käyttää lääkrin luvalla. Minulla on edellisestä raskaudesta 5 vuotta aikaa ja nyt saan käyttää useampaa lääkettä, jotka ovat tällä välillä tulleet ihan normikäyttöön myös raskaana oleville. Sinuna varaisin ajan lekurille ja kävisin juttelemassa.

Vierailija
2/25 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:54"]

Esim. panacodia voi käyttää lääkrin luvalla. Minulla on edellisestä raskaudesta 5 vuotta aikaa ja nyt saan käyttää useampaa lääkettä, jotka ovat tällä välillä tulleet ihan normikäyttöön myös raskaana oleville. Sinuna varaisin ajan lekurille ja kävisin juttelemassa.

[/quote]

Tuo panacod oli sallittu myös viime raskaudessa jo silloin 4 vuotta sitten, mulla se ei kuitenkaan auttanut migreeniin. Panacodiahan ei oikeastaan suositella migreenin hoitoon, koska se usein vain pitkittää kohtauksia, ja mulla se aiheutti oksentelua. Mutta kiva kuulla, että muita mahdollisia lääkkeitä saattaisi olla! Pitää varmaan varata aika neurologille tms.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:54"]

[/quote]

Tuo panacod oli sallittu myös viime raskaudessa jo silloin 4 vuotta sitten, mulla se ei kuitenkaan auttanut migreeniin. Panacodiahan ei oikeastaan suositella migreenin hoitoon, koska se usein vain pitkittää kohtauksia, ja mulla se aiheutti oksentelua. Mutta kiva kuulla, että muita mahdollisia lääkkeitä saattaisi olla! Pitää varmaan varata aika neurologille tms.

ap

[/quote]

Sain myös Tramalia (?), mutta käykö se migreeniin jos on samalla tavalla opioidi kuin Panacod? Mutta käy ihmeessä lääkärillä juttelemassa.

Vierailija
4/25 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sun kannattaisi hetki ennen yrittämistä testata elää ilman estolääkettä sekä täsmälääkkeitä, tuolla pelkällä parasetamolilla? Tietäisit että pärjäisitkö raskauden ajan.

T. Migreenistä tietämätön

Vierailija
5/25 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/25 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:28"]

Eikö sun kannattaisi hetki ennen yrittämistä testata elää ilman estolääkettä sekä täsmälääkkeitä, tuolla pelkällä parasetamolilla? Tietäisit että pärjäisitkö raskauden ajan. T. Migreenistä tietämätön

[/quote]

Mä tiedän jo viime raskauden perusteella millasta se on - ihan helvettiä! Siksi ajattelin kysellä, onko muita lääkkeitä tullut sallituiksi raskauden ajan migreenin hoitoon, joista en ole tietoinen, että raskausaika ei olisi tällä kertaa samanlainen helvetti. Kun toisen lapsen kuitenkin haluaisin, jos vain uskaltaisin migreenin puolesta hankkiutua raskaaksi.

ap

Vierailija
7/25 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ainakin ottaa Buranaa migreeniin rv 30 asti.

Vierailija
8/25 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla mitään minkä olisit huomannut laukaisevan migreeniä?

Vierailija
9/25 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:58"]

Mä sain ainakin ottaa Buranaa migreeniin rv 30 asti.

[/quote]

Ihanko totta?? Pitää kysyä lääkäriltä vielä tästä.

ap

Vierailija
10/25 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 14:16"]

Onko sinulla mitään minkä olisit huomannut laukaisevan migreeniä?

[/quote]

Joo, mutta suurin osa on asioita joita ei voi välttää. Esimerkiksi (liian) hyvin nukuttu yö, auringonvalo, fyysinen ponnistelu (joo, en käy kuntosalilla... mut myös raskaiden tavaroiden nostelu voi laukaista). Ja välillä migreeni myös tulee vaan, vaikkei edes laukaisevaa tekijää ole.

ap

Vierailija
11/25 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut botox-pistoksia niskalihaksiin tms? Näitähän käytetään pahan migreenin hoitoon, ja vaikutus kestää 3-12kk.

Vierailija
12/25 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 14:44"]

Oletko kokeillut botox-pistoksia niskalihaksiin tms? Näitähän käytetään pahan migreenin hoitoon, ja vaikutus kestää 3-12kk.

[/quote]

Selvittelin asiaa, ja kyllä kiinnostaisi! Mutta hinta saattaa muodostua esteeksi...

ap

Vierailija
13/25 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, vielä kokemuksia?

Vierailija
14/25 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Hus:on termatologiseen palveluun, sieltä saa tietoa lääkkeistä raskauden ja imetyksen aikana. Ja Buranaa todella voi käyttää suurimman osan raskausajasta ja monia muitakin lääkkeitä. Lääkefirmat pesevät kätensä vastuusta, joten kielletään pakkausselosteessa suoraa käyttö raskauden ja imetyksen aikana. Suosittelen selvittämään asiaa niin kivuton raskaus migreenin osalta voidaan mahdollistaa.

Vierailija
15/25 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta onko kenelläkään hyvin toimivaa lääkitystä? Minulla kokeiltiin estolääkitystä (candemox, triptyl..), mutta ei ollut apua. Tänä vuonna olen kahdesti joutunut sairaalahoitoon migreenistä johtuvan hetkellisen näönmenetyksen takia ja nytkin olen kärsinyt migreenistä jo KAKSI viikkoa putkeen, välillä sattuu vähemmän ja välillä erittäin pahasti. Olen vuosien saatossa tottunut kipuun ja käyn töissä yms, koska kohtaus on tavallaan aina päällä. Buranalle, muille tavallisille kipulääkkeille ja panacodille on erittäin korkea toleranssi, eikä niistä ole mitään apua. 

Minulle tarjottiin yllämainittuja botox-pistoksia, mutta 3 pistosta = lähes 1000€ ja en haluaisi kehooni mitään hermostoa lamauttavaa myrkkyä, eikä opiskelijana ole varaa vaikka kela korvaakin osan. Käyn säännöllisesti hierojalla, joka lievittää siksi päiväksi pahinta oloa. Keinot alkavat olla loppu, monella yksityisellä neurologilla rampattu ja päänkuvissa käyty, mutta mistään ei ole apua ja toivo alkaa olla mennyttä :( Pelottaa myös ap:n huoli raskaudenaikaisesta migreenistä, kuinka pahaksi tämä voi vielä yltyä??

Vierailija
16/25 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa raskaudessa migreeniä koko raskausajan, tokassa raskaudessa ei kertaakaan :) . Molempien raskauksien jälkeen migreeni oli yövalvomisten vuoksi ihan järkyttävää, joten lääkärin määräyksestä lapset siirtyi pulloruokintaan ja itse estolääkitykselle, jota ei voinut käyttää imettäessä. Voisihan sullakin käydä tuuri, eikä migreeniä olisikaan raskausaikana.

Botox migreenin hoitona olen miettinyt myöskin. Itselläni on todella voimakkaat kohtaukset, hemipleginen migreeni, eli vasen puoli halvaantuu täysin. Olen menossa neurolle taas tämän pääni takia ja ajattelin kysyä, mitä mieltä ovat botoxista hoitona ja saako siihen kela-korvausta.

Tässä löytyi viestiketju Botoxista migreeninhoitona, en lukenut läpi, mut linkki kuitenkin :)
http://www.vauva.fi/keskustelu/3842971/ketju/sain_botoxia_migreeniin_onko_jollakin_kysyttavaa

Vierailija
17/25 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös ekan raskauden aikana ihan hirveitä kohtauksia paljon. Söin estolääkkeenä trileptalia todella pienellä annoksella epilepsiaan ja hemiplegiseen migreeniin, mitään kohtauslääkkeitä ei normaalistikaan ole.

Nyt toisessa raskaudessa on migreenin estolääkkeenä pieni annos beetasalpaajia, epilepsiaan en enää tarvitse lääkitystä. Tällä kertaa kohtauksia ei ole ollut normaalia enempää, eli n. 0-4/kk. 

Ehkä suurin ero on se, että ekalla kerralla olin töissä ja opiskelin, tokalla kotona esikoisen kanssa ja mieskin on työttömänä. Nyt elämä on helppoa, saan levätä, eli kohtauksia juuri tule. 

Vierailija
18/25 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, mulla migreenit väheni todella paljon kun lopetin maitotuotteiden käytön. Hormonaalinen migreeni ja reagoin ilmeisesti maidon hormoneihin. Oli jopa 6kk kokonaan ilman kohtauksia, sellaista ei ole tapahtunut ikinä!

-18

Vierailija
19/25 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:39"]

Soita Hus:on termatologiseen palveluun, sieltä saa tietoa lääkkeistä raskauden ja imetyksen aikana. Ja Buranaa todella voi käyttää suurimman osan raskausajasta ja monia muitakin lääkkeitä. Lääkefirmat pesevät kätensä vastuusta, joten kielletään pakkausselosteessa suoraa käyttö raskauden ja imetyksen aikana. Suosittelen selvittämään asiaa niin kivuton raskaus migreenin osalta voidaan mahdollistaa.

[/quote]

Kiitos tästä! Soitankin tuonne ja kysyn asiaa. Minkähän alan lääkäri tietäisi asiasta paremmin? Kun tarvitsen sitten raskausaikana myös lääkärin, joka suostuu niitä sallittuja lääkkeitä määräämään. Pelkään, että käy taas kuten viimeksi, kun neuvolalääkäri ei antanut lupaa mihinkään muuhun lääkkeeseen kuin parasetamoliin ja panacodiin, joka ei auttanut.

Vierailija
20/25 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 14:44"]

[/quote]

Selvittelin asiaa, ja kyllä kiinnostaisi! Mutta hinta saattaa muodostua esteeksi...

ap

[/quote]

Ehkä tämä olisi kuitenkin jotain, johon kannattaa satsata? Eihän ne esto- ja kohtauslääkkeetkään ilmaisia ole. Ja moni käyttää hedelmöityshoitoihin kymmeniä tuhansia, joten siinä rinnalla joku 1000e kustannus (josta saa vielä kelakorvaukset) kovin paljolta kuulosta. Ja tuolla saa jo varmaan noin vuoden hoitosarjan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan