Nyt kaikki vinkit, joiden avulla saa edes sen työhaastattelukutsun!
En ole nimittäin edes yhteenkään haastatteluun päässyt valmistumisen jälkeen, vaikka sellaiset 4 kuukautta olen aktiivisesti töitä hakenut ja mielestäni hakemukset on sekä sisällöltään, että muodoltaan hyvät niitä kun kuitenkin koulussa se koko kolme vuotta harjoiteltiin tekemään. Kokemusta mulla on vain 5x6 viikkoa koulun harjoitteluista.
Onko se työpaikalle hakemuksen perään soittaminen ja suosittelijat sitten ne mun kompastuskivet? En nimittäin ole soittanut, kun en edes tiedä, mitä pitäisi sanoa ja suosittelijoita on vain yksi vanhasta harjoittelupaikasta, koska toinen harjoittelupaikka meni konkurssiin ja yhden harjoittelun olen tehnyt vähän oman alani sivusta.
Kommentit (7)
Jos sulla ei ole työkokemusta, on haastatteluun oikeastaan mahdoton päästä. Mä suosittelen nyt että hankit harjoittelupaikan, työkokeilun millä nimellä näitä nyt onkaan, sellaisesta työpaikasta, joka sua todella kiinnostaa ja haluaisit työskennellä. Suomessa on nyt hurja massatyöttömyys ja jokaiseen avoimeen työpaikkaan satoja hakijoita. Mulla on 10v työkokemusta hyvistä firmoista enkä minäkään pääse haastatteluun. Hakumukset ja cv on hiottu useampien konsulttien avulla, mutta kun töitä ei vain ole.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:43"]Jos sulla ei ole työkokemusta, on haastatteluun oikeastaan mahdoton päästä. Mä suosittelen nyt että hankit harjoittelupaikan, työkokeilun millä nimellä näitä nyt onkaan, sellaisesta työpaikasta, joka sua todella kiinnostaa ja haluaisit työskennellä. Suomessa on nyt hurja massatyöttömyys ja jokaiseen avoimeen työpaikkaan satoja hakijoita. Mulla on 10v työkokemusta hyvistä firmoista enkä minäkään pääse haastatteluun. Hakumukset ja cv on hiottu useampien konsulttien avulla, mutta kun töitä ei vain ole.
[/quote]
Eli siis työnantajat eivät pidä noita koulun kautta käytyjä harjoitteluja yhtään minään, vaikka niistä on hyvät todistukset ja olen niissä saanut tehdä ihan kokonaisvaltaisesti ja itsenäisesti alan töitä?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:43"]Jos sulla ei ole työkokemusta, on haastatteluun oikeastaan mahdoton päästä. Mä suosittelen nyt että hankit harjoittelupaikan, työkokeilun millä nimellä näitä nyt onkaan, sellaisesta työpaikasta, joka sua todella kiinnostaa ja haluaisit työskennellä. Suomessa on nyt hurja massatyöttömyys ja jokaiseen avoimeen työpaikkaan satoja hakijoita. Mulla on 10v työkokemusta hyvistä firmoista enkä minäkään pääse haastatteluun. Hakumukset ja cv on hiottu useampien konsulttien avulla, mutta kun töitä ei vain ole. [/quote] Eli siis työnantajat eivät pidä noita koulun kautta käytyjä harjoitteluja yhtään minään, vaikka niistä on hyvät todistukset ja olen niissä saanut tehdä ihan kokonaisvaltaisesti ja itsenäisesti alan töitä?
[/quote]
Ongelma taitaa olla siinä, että työnantajaksi kelpaa kuka tahansa urpo ennakkoluuloineen ja outoine sääntöineen. Työntekijäksi ei sitten tunnu kelpaavan kuin joku McGyverin ja Chuck Norrisin yhdistelmä jolla on 7 tohtorintutkintoa ja joka suostuu tekemään ekat 6kk.. tai siis 6 vuotta ilmaiseksi työharjoitteluna.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:43"]Jos sulla ei ole työkokemusta, on haastatteluun oikeastaan mahdoton päästä. Mä suosittelen nyt että hankit harjoittelupaikan, työkokeilun millä nimellä näitä nyt onkaan, sellaisesta työpaikasta, joka sua todella kiinnostaa ja haluaisit työskennellä. Suomessa on nyt hurja massatyöttömyys ja jokaiseen avoimeen työpaikkaan satoja hakijoita. Mulla on 10v työkokemusta hyvistä firmoista enkä minäkään pääse haastatteluun. Hakumukset ja cv on hiottu useampien konsulttien avulla, mutta kun töitä ei vain ole. [/quote] Eli siis työnantajat eivät pidä noita koulun kautta käytyjä harjoitteluja yhtään minään, vaikka niistä on hyvät todistukset ja olen niissä saanut tehdä ihan kokonaisvaltaisesti ja itsenäisesti alan töitä?
[/quote]
Ongelma taitaa olla siinä, että työnantajaksi kelpaa kuka tahansa urpo ennakkoluuloineen ja outoine sääntöineen. Työntekijäksi ei sitten tunnu kelpaavan kuin joku McGyverin ja Chuck Norrisin yhdistelmä jolla on 7 tohtorintutkintoa ja joka suostuu tekemään ekat 6kk.. tai siis 6 vuotta ilmaiseksi työharjoitteluna.
[/quote]
Nojoo vähän siltä tuntuu ja kaikki työpaikkailmoituksetkin tuntuu olevan luokkaa "Etsitään 20-30 vuotiasta työntekijää 30 vuoden kokemuksella". Tosi masentavaa, kun ei mihkään pääse.
Hei ap!
Suosittelen minäkin harjoittelua, sillä kokemuksen saaminen tällaisena taloudellisesti huonona aikana voi olla muuten mahdotonta. Jos palkaton tai työttömyystuella tehtävä harjoittelu ei vain siltikään ole sinun juttusi, niin jatka opintoja tai tee vapaaehtoistyötä. Opintoja voi suorittaa vaikkapa avoimessa yliopistossa ja nämä opinnot saattavat olla valttikortti työpaikan saamiseen.
Suosittelen myös soittamaan työnantajille hakemuksen yhteydessä ja kysymään jotain työpaikkaan, työhön tai vaikka hakuprosessin aikatauluun liittyvää, sillä usein työnantajat merkitsevät ylös niiden nimet, jotka soittavat työpaikasta. Soittamalla osoitat kiinnostustasi, että todella haluat tämän työpaikan! Tämä ei päde kaikissa työnhakutilanteissa, sillä joillekin työnantajille tällainen puhelimeen vastaaminen saattaa olla ylimääräinen rasite, mutta koska et sitä tietää, niin soita aina. Siitä ei ole mitään haittaa. (Nuorille puhelimessa puhuminen saattaa olla jännittävää, mutta kun uskaltaudut soittamaan yhteen paikkaan, niin totut siihen pian.)
Käytännön vinkkejä hakemuksen tekoon olet varmaan saanut koulustasi. Tässä voisin vielä luetella muutaman: Ota pois kaikki fraasit (esim. tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa) ja adjektiivilistat (Olen luotettava, ahkera, tunnollinen jne.) Adjektiivit pitää konkretisoida mahdollisuuksien mukaan. (esim: olen tottunut ottamaan asioista vastuuta, koska olen perheen vanhin lapsi ja hoitanut pieniä sisaruksiani.) Tarkista hakemuksen kieli jonkun toisen henkilön avulla. Esimerkiksi yhdyssanavirheet antavat työnantajalle heikon ensivaikutelman. Lauserakenteet voivat olla kömpelöitä sekä vaikeasti ymmärrettäviä, mutta niitä ei välttämättä itse edes huomaa, koska tietää, mitä haluaa sanoa. Sitten vaikein vinkki: erotu joukosta! Olen kuullut, että Fazerille töihin hakenut oli kirjoittanut työhakemuksen Fazerin sinisen käärepaperiin ja lastenhoitajaksi päiväkotiin hakenut oli osoittanut hakemuksen tekstin päiväkodin lapsille. En tiedä olivatko he saaneet työpaikat, mutta olivat ainakin erottuneet joukosta (elleivät nämä ole urbaaneja legendoja...) Hakemuksesta pitäisi silti tulla esille perinteiset asiat, kuten ikä, koulutus ja millainen hakija on ihmisenä jne. Tee jokaiseen työpaikkaan täsmähakemus ja pidä kirjaa paikoista, joihin olet hakenut. Lisää CV:een kuva itsestäsi. Jos CV:tä katsotaan keskimäärin 6 sekuntia, niin kuvallista CV:tä katsotaan edes hieman pidempään.
Työnhakijalla pitää olla kärsivällisyyttä ja uskoa itseensä! Älä lannistu. Kyllä ne koulun harjoittelutkin ovat tietysti vähän alasta riippuen ihan päteviä. Sinun harjoittelusi kuulostavat kyllä hyviltä. Voisit vaikka kirjoittaa harjoitteluistasi hakemuksessasi juuri noin: (Olen saanut harjoittelussa tehdä kokonaisvaltaisesti ja itsenäisesti alan töitä.)
Tsemppiä Sinulle ap ja kaikille nuorille, jotka ovat vailla työkokemusta!
Samaa mietiskelen.
Itsekin valmistuin korkeakoulusta vuodenvaihteessa. Työkokemusta löytyy ikäisekseni (25-vuotias) melko paljon, lähes kymmenen vuoden ajalta useasta eri työpaikasta ja työtehtävistä. Hakemuksia olen lähettänyt useita kymmeniä, ja hakemusta ja CV:tä olen hionut koulusta ja netistä löytyneiden ohjeiden mukaan. Tämän vuoden puolella olen silti saanut napattua ainoastaan erään kolmen kuukauden määräaikaisen työsuhteen. Nyt siis taas muutama kuukausi työttymyyttä takana ja kyllästyttää tää kotona olo.
Up