Kokemuksia kaivataan!
Eli menkoista synnytyksen jälkeen!
Koska teillä on tullu ekat?
Oliko ne jotenkin erilaiset " tavallisiin" kuukautisiin verrattuna?
Mä oon nyt vähän pihalla, koska mulla menkat alko pe:na nyt jo loppuneet, eli kestivät kokonaista kolme päivää.
Alko niukkana, niinkuin yleensä, sitten vähän kirkasta verta ja taas vain pientä tuhrua.
Ei siis missään vaiheessa kunnon " holahtelua" , mikä oliskin todistanu kunnon menkat.
Siksikin kyselen, koska mulla on aina raskauden alkaessa tullut tollaset " mukamenkat" ja ihan kirkasta vertakin, mutta huomattavasti vähemmän, kuin normaalisti.
Eli millaset ne ekat menkat synnytyksen jälkeen kuuluu olla, että ne on normaalit.
Mä imetän vielä ja synnytyksestä (sektio) aikaa nyt pian 8 kuukautta.
Kiitos kaikille, jotka viitsitte jakaa kokemuksenne, asia todella pohdituttaa...
Hemppuli
Kommentit (3)
Ekojen menkkojen alkaminen on todella henkilökohtaista, toisilla alkaa heti synnytyksen jälkeen, toisilla vasta lähempänä vuotta synnytyksestä. Erot johtuvat hormonaalisista tekijöistä, joita säätelee mm. imetys.
Kuukautiset synnytyksen jälkeen voivat olla ihan eri planeetalta " ´normaaleihin" eli ennen raskautta olleisiin, niihin ei kerta kaikkiaan kannata verrata. Voivat olla runsaammat ja pidemmät mutta usein niukemmat ja lyhyemmät.
Luultavasti kuvaamasi kuukautiset ovat ihan " oikeet" sellaiset, ei holahtelu ole mikään mittari. Kohdun limakalvo on kovin erilainen synnytyksen jälkeen. Itselläni edellisen lapsen kanssa alkoivat juuri 8 kk kohdalla, imetin runsaasti. Mutta ei imetys ole mikään tae siitä että alkaisivat myöhään...
Jos raskaus mietityttää niin tee hyvä ihminen apteekin testi, ei tarvitse pohtia!
eli täsmälleen samanlaista oli juuri nyt vk-loppuna! Ja ihmettelin mitä se oli. Lisäksi kokeilin/kokeiltiin eka kerran ehkäisypuikkoa ehkäisyyn, joten en edes ollut varma johtuiko vain siitä. Mutta ei ainakaan ohjeen mukaan sen pitäisi mitään tuollaista vuotoa aiheuttaa (ja olen käyttänyt niitä joskus 10 v. sitten kun edellistä lasta imetin, eikä silloin ollut tuollaisia oireita).
Joten mietin, olisiko nämä nyt sitten menkat vai ei.
Reilu 1/2 v. synnytyksestä kulunut. Jotain pientä tipottelua oli jo joskus n. kk sitten, mutta sekin meni pian ohi. Silloin tein raskaustestinkin varmistaakseni tilanteen. Niitä saa muuten nykyään ihan marketeistakin (esim. Citymarket) jos ei halua apteekkiin sen takia mennä. Se RFSU:n on aika edullinenkin vaikkei niin hieno olekaan, paperiliuska vain.
Saisi tosiaan alkaa jo menkat, että tietäisi olevansa taas " normaali" kantimissa. Edellisten lasten jälkeen kun olin vain parikymppinen, ne alkoi nopeammin synnytyksen jälkeen, enkä haluaisi 3-kymppisenä tuntea olevani jo näin raasku...
Kyselin ihan samanlaista tuolla synnytyspalstalla vasta.
Sektio takana, imetän vielä, poika täyttää nyt vuoden ja viikko sitten oli tai vieläki on sellaista kummaa tuhruttelua, " ei holahda kunnolla" . Ja vatsa arven kohdalta kipeänä, pitäny ottaa särkylääkettäkin.
Edellisen synnytin alakautta, ja ekat menkat oli RUNSAAT ja pitkät. Sitten taukoa pari kuukautta, ja sit taas runsaat. Ja siitä siten väli harventui ja vuodon määrä väheni normaalimmaksi. Mutta ei siis kipuja.
Ja raskausaikana mullakin oli just tällaista tuhruvuotoa kun nyt. Ja ajattelin myös, että jos olisinkin raskaana, niin varmaan kohdussa arpi jotenkin kipuilisi, kun kohtu alkaa kasvaa? Ja lisäksi minulla on ollut tulehduksiakin kipuiluineen raskausaikana, joten epävarmuus siitäkin.
No, testillähän selviäisi ainakin se raskaus. Taitaa kuitenkin kallistua menkkojen alkamiseen minun oireet tällä kertaa. :)