Miksi mää aina illalla piristyn!!!
Mulla menee kohta hermot... Joka päivä oon ihan kuollut, kun väsyttää niin paljon. Yhtään jos päivällä meen makuuasentoon, silmät lupsahtaa saman tien kiinni ja saa taistella ittensä ylös. Sitten tulee ilta, kello lähestyy yhdeksää ja TSINGTSINGTSING! Tulee joku aivan ihmeellinen herätys, energiaa riittäis vaikka mihin ja sitten tympii kun pitäisi jo nukkua. Nytkin vielä hereillä...
Aamulla herätys on siinä seiskan maissa (riippuu moneltako lapsi herättää), juon kahvin vain aamulla ja iltapäivällä, tosin en ole huomannut eroa vaikka joisinkin joskus enemmän tai vähemmän, ulkoilen paljon päivittäin, ruokavalio ainakin suht terveellinen, en polta (enää)...
Miks tää on tämmöstä ja mikä tähän auttaa?! :(
Kommentit (8)
Ai niin, heräilen öisin useamman kerran joko itsekseni tai lapsen herättämänä, joten yöunikin jää inhottavan katkonaiseksi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 00:20"]Ai niin, heräilen öisin useamman kerran joko itsekseni tai lapsen herättämänä, joten yöunikin jää inhottavan katkonaiseksi.
Ap
[/quote]
Sulla on vaan unenpuutetta ja stressiä. Stressihormoni kortisolin eritys vähenee illalla ja siksi tuntuu paremmalta. Kyllä se siitä ajan kanssa helpottaa.
Todella yleistä. Minullakin on samaa, ei sille tietääkseni mitään voi. Jotkut on aamuvirkkuja, jotkut iltavirkkuja, jotkut päivävirkkuja.
Mistä tuon kortisoliteorian löytää? Ap miten vanha lapsesi on? Saatko jonkun muun huolehtimaan osasta aamuja, jotta saisit nukkua ja elpyä? Sellaista rauhaa, että tiedät, ettet ole moneen tuntiin vastuussa kenestäkään?
Rytmi. Mulla on kanssa vaikee kun jatkuvasti karkaa unirytmi myöhemmäks.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 00:36"]Mistä tuon kortisoliteorian löytää? Ap miten vanha lapsesi on? Saatko jonkun muun huolehtimaan osasta aamuja, jotta saisit nukkua ja elpyä? Sellaista rauhaa, että tiedät, ettet ole moneen tuntiin vastuussa kenestäkään?
[/quote]
Minä ainakin olen netistä lueskellut kortisolin vuorokausivaihtelusta, en nyt muista sivujen nimiä. On terveellä ihmisellä matalalla illalla, jotta voi nukahtaa ja alkaa nousta aamuyöstä, kun keho valmistautuu heräämiseen. Siksi eniten sydänkohtauksia saadaan aamuisin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 00:18"]
Mulla menee kohta hermot... Joka päivä oon ihan kuollut, kun väsyttää niin paljon. Yhtään jos päivällä meen makuuasentoon, silmät lupsahtaa saman tien kiinni ja saa taistella ittensä ylös. Sitten tulee ilta, kello lähestyy yhdeksää ja TSINGTSINGTSING! Tulee joku aivan ihmeellinen herätys, energiaa riittäis vaikka mihin ja sitten tympii kun pitäisi jo nukkua. Nytkin vielä hereillä... Aamulla herätys on siinä seiskan maissa (riippuu moneltako lapsi herättää), juon kahvin vain aamulla ja iltapäivällä, tosin en ole huomannut eroa vaikka joisinkin joskus enemmän tai vähemmän, ulkoilen paljon päivittäin, ruokavalio ainakin suht terveellinen, en polta (enää)... Miks tää on tämmöstä ja mikä tähän auttaa?! :(
[/quote]
Oletko Tampereelta? Voisi selittää.
Olet luonnostaan iltavirkku. Ei sille voi mitään, itsekin olen.