**LOKAMASUJEN MAANANTAI**
Kommentit (33)
Selkä ja oikean puoleinen kankku ihan tulessa ja joka liikahduksella sattuu :/
Tuli vissiin liian kauan touhuttua tuossa leipoessa..Ai saakeli!!!
Pullia leivottiin pojan kanssa ja pyykkiäkin pesin 3 koneellista. Pitäis vielä alkaa pottuja kuorimaan mutta arvatkaa vaan jaksanko...
Mulla on nyt tarkoitus kuluttaa aikaa leipomalla pakkaseen kaikkea makeaa ja suolaista että on sitten valmiina kun vieraita tulee vauvaa kattomaan :)
Itse en ole ollenkaan pullan ynnä muun makean ystävä, mutta nyt vedin kylmän maidon kera yhden ja olipas hyvää =)
Meillä on laitettuna oikeastaan kaikki vauvaa varten. Pikkuruisia vaippojakin ostettiin viikonloppuna valmiiksi. Jotenkin pidin sitä merkkinä siitä että vauvan syntymä on jo lähellä kun on vaipat ostettuna ;)
Tuplarattaita olen yrittänyt löytää käytettynä. Halvalla vaan kun ei meinaa löytyä kun hirveitä summia en henno maksaa kun tarvetta ei kuiteskaan ole kuin kerho- ja jumppareissuille..
Olisko kellään tiedossa kolmipyöräisiä tuplia halvalla? ;)
Pitää varmaan yrittää hetkeksi mennä lepäämään ja leputtamaan tuota selkäparkaa..
Netti sitten oli pimeenä pari viikkoa, murr. Ja esikoinen sai elämänsä ensimmäisen vatsataudin, ensin oksensi ja ja tauti jatkui ripulina. Mulla meinas paniikki iskeä, että jos vauva nyt syntyisi, niin meillä koti on ihan sekaisin ja kaikki valmistelut tekemättä. No, onneksi taudista päästiin ja nyt on koti pesty ja jynssätty, jopa ikkunatkin on kirkkaat. Samoin vauvalle on laitettu nyt valmiiksi turvakaukalo ja sänky ja vaatteet pesty. Meillä on pyykkikone jauhanut taukoamatta viikon, siltä tuntuu. Vaatteita kului uskomaton määrä plus sitten lakanoita... Onneksi näyttäisi siltä, että tauti ei tarttunut minuun tai mieheen, koska vatsataudissa synnyttäminen ei todellakaan ajatuksena kuulosta miellyttävältä. Kuten ei flunssakaan. Paranemistoivotuksia kaikille sairaille!
Oma olo on ollut parempi kuin vähään aikaan. Olen pystynyt taas kävelemään ihan reippaasti lenkkejä ja päikkäreitäkään en ole tarvinnut vähään aikaan. Sama oli esikoisesta. Ja Galluppiin vastausta, eli en osaa oikein nimetä mitään ennakko-viitteitä kohdallani, jotka olisivat viitanneet lähestyvää synnytystä. Epävarmoina oireina hyvä olo ja sitten suolen tyhjentyminen. Sitäkään en muista, että alkoiko se muutamaa päivää aiemmin vai koska, mutta varma olen siitä, että luonto hoisi homman, ettei tarvittu peräruiskeita. Ei kait niitä paljon enää nykyään laitetakaan.
Joll@, taaperopuolella huhtihippusissa kirjoittelee Korelia ja he ovat asuneet Englannissa miehen komennuksen takia ainakin koko huhtihippusen elämän ajan, joten jos kiinnostaa, niin voisit häntä huhuilla.
Nyt on ruvennut jännittämään toden teolla se, että miten elämä sujuu kahden pienen kanssa. Tuntuu ihan pala kurkussa, kun esikoisen kanssa on ja hän on vielä niin pieni. Eikä varmasti ymmärrä, että syli pitää jakaa toisen kanssa muuta sellaista. Vaikea selittää tunteita, mutta tuntuu niin pajhalta esikoisen puolesta. Varsinkin nyt taudin jälkeen nukuttamisessa mentiin hurjasti takapakkia ja mietinkin, että miten sitä selviää kahden nukutusrumbasta. Onneksi mies pystyy olemaan jonkin aikaa apuna.
Kaikille voimia loppuodotukseen, melkoiset piinaviikot edessä!
Katsura, T & pikku-pippuri rv 38
En oo ennen kirjoitellut, mutta oon kovasti käynyt lukemassa teidän muiden juttuja ja listalle olen ilmoittanut tietoni. Nyt aattelin kertoa kuulumiset. Laskettu päivä oli tänään, mutta lauantaiaamuna noin. 05:00 alkoi vähän supisteleen ja aattelin mennä suihkuun rentoutumaan. Puoli seitsemän aikaan herättelin miestä kahvin keittoon, et jos kuitenkin lähtö tulee. Siitä tunnin päästä oltiin jo soittelemassa TYKS:in ovikelloa. Oli jo kolme senttiä auki ja puudutusta sain heti. Siinä sitten odoteltiin vauvan laskeutumista ja avautumista. Yhdentoista aikaan meni vedet ja tyttö syntyi 11:30. Paino 3350g ( arvio lähemmäs 4kg) pituus 50 ja py 33.5. Tyttö syntyi siis 30.9 ( isällä synt 29.9). Tänään olemme jo kotiutuneet, kun kaikki on ok.
onnellinen kahden tytön äiti
taas on jäänyt muutama päivä väliin ja olen ihan pihalla, kenellä menee mitenkin ja kuka on jo vauvansa saanut. Pitää vaan selata nuita pinoja. Onnea kuitenkin kaikille nyytin saaneille!
UNI on tälläkin huonoa, tänään heräsin kuudelta, mikä on meikäläiselle tosi luonnotonta. Päikkärit sentään otin jo aamupäivällä. Samoin LIITOSKIVUT ja selkäkivut on ihan pepusta; ei yhtään huvita mennä kotoa minnekään kun tuntuu, että kävellessä lähtee jalat irti. Ja kotona yksinään kupeksiessa tulee sitten kiukkuiseksi jotenkin, kun ei ole mitään tekemistä. Varsinkin tämä viikko pännii jo etukäteen. Eilen juhlin 30-v. synttäreitäni ja viime viikko meni leipoessa ja järjestellessä, mutta mitäs nyt tekisi kun mieskin on aamusta iltaan töissä tai koulussa? Ehdotuksia otetaan vastaan. Mutta ei, en rupea päätoimisesti siivoamaan tai neulomaan, vauvan tavarat on jo valmiina ja pakastinkin nyt juhlien jäljiltä täynnä ruokaa ja pullaa. Ja BB:tä en ala katsomaan, vaikka maksettais.:)
SF-MITTA oli mullakin pienentynyt viime viikon neuvolassa sentillä, ja tuntuukin, että maha olisi vähän alempana. Vauvan pää on kuulemma hyvin jo kiinnittynyt. Muuten mitään oireita synnytyksen lähestymisestä ei ole, mitä nyt joku satunnainen supistus. Viikko tasan laskettuun aikaan. Tulis jo! Niin, ja mun ensimmäinen veikkaus synnytyspäivästä (1.10.) nyt sitten meni ainakin pieleen.
Meillä oli huolta ja lisäjännitystä siitä, onko vauvan sydämessä jotakin vikaa. Kolme lääkärireissua myöhemmin olen siinä käsityksessä, että mitään varsinaista huolta ei ole. Kaikki suonet on paikallaan, joskin aortta tekee tavallista isomman kaaren. Haluavat kuitenkin Lastenklinikalla tarkastaa vauvan sydämen syntymän jälkeen, joten joudumme Naistenklinikalle synnyttämään. :( Hyvästi Haikaranpesä, mukavat kätilöt, amme, vapaassa käytössä oleva keittiö, ja pahimmassa tapauksessa jopa perhehuone! :( :( :( Olen kuullut Naistenklinikasta niin paljon ikävää, että jos jollakin on sieltä HYVIÄ kokemuksia, kuulisin niitä mielelläni!
Hyvää vointia ja voimia!
Ketsup + Into 39 tasan!
KETSUP, hyvä että näyttäisi kaikki olevan ok! Naistenklinikan suhteen en osaa auttaa kun itse olin Kättärillä, mutta uskon että kun lapsen terveys on ykkössijalla niin varmasti se Naikkari menee " siinä sivussa" . Ja ken tietää vaikka joku meistä Kättärin menijöistäkin sinne tulisi, sinnehän sitä passitetaan jos Kätilöopisto on täynnä :)
ONNITTELUT vauvasta, unohdin vähän vieraamman nimimerkin joka edellä tytön syntymästä kertoi!
Itsellä meinaa taas supistaa 7-10 minuutin välein. Huvittaisi mennä nukkumaan mutta kun pitäisi neljän maissa olla valmiina sinne ystävättären luokse lähdössä!
Coe
Verenpaine 118/68
painoa 1,1 kg per viikko,eli ei kiva!
pissa puhdas
Terkka teki sisätutkimuksen.paikat kuulemma todella pehmeät,kanava lähes häipynyt ja kohdunsuukin jonkun verran auki.Että ainaski parissa viikossa jotain edistystä tapahtunut.
MAMSELI oli näköjään myös liittynyt meihin flunssaisiin.Meitä alkaakin jo olemaan! JAKSUJA kaikille!
Taas oli uusi lokamasu räjähtänyt,HURJASTI ONNEA TYTÖSTÄ muija04!
KETSUPILLE onnittelut pyöreistä vuosista.Mukavaa oli myös kuulla että vauvalla kaikki ok!
Koko päivän oon taas menny kuin höyryveturi.Keittiö pitäis vielä siivota ruokailun jäljiltä,sitten pistän kyllä hetkeksi sohvalle maate!
Suppareita kaikille niitä toivoville ja toivottavasti taas joku pääsis tosi toimiin,vaikka minä =D
Päivänsäde 39+1 edelleen
että vauvan turvallisuus on pääasia. Ja Naikkariin luotan kyllä siinä, että lääkäreitä siellä on paljon, joten kivunlievitykset ja päätökset tulee nopeasti, ja ammattitaitoa varmastikin löytyy. Se vain harmittaa, jos ei päästä perhehuoneeseen, ja kätilöistä olen kuullut pelottelujuttuja...
Tsemppiä supistusten kanssa ja toivotaan, että niistä on hyötyä, ettei joudu ihan turhaan kärsimään! Tännekin toisaalta niitä toivoisin, toisaalta vielä tämän viikon voisi vauva pysyä sisällä, että mies ehti valmistua koulusta! Se on masulle jutellut iltaisin, että " jos vielä viikon pysyisit, voisit ens sunnuntaina vaikka syntyä tai heti sen jälkeen" . :) Ja ensi viikolla aletaan kyllä patistelemaankin kaikilla tunnetuilla vippaskonsteilla.
Katselin tuota lokamasujen esittelypinoa, ja olihan siellä uusia vauvan saaneita. Onnea Lupicaia, Bernuski, Niina ja Muija!!!
Ketsup taas
Taas pienen tauon jälkeen...
Eipä kyllä oikein raportoitavaa olekaan, vaivat on samat edelleen, kamalat liitoskivut ja supistelee jatkuvasti, muttei näillä mihinkään synnyttämään vielä mennä. Tylsää. Vauvaa tuntuu olevan koko maha täys ja liikkeet alkaa tehdä kipeää. *valivali* =)
12 päivää olisi siis laskettuun... Mutta täällähän näyttäisi olevan yksi jos toinenkin yhtälailla kypsä tähän odottamiseen ;)! Koitetaan nyt vielä hetki jaksaa.
ONNEA kaikille nyyttinsä hakeneille!!
himppu rv 38+2
Laitan kuitenkin hiukan kuulumisia:
hyvin on lähtenyt homma kotona käyntiin, tyttö syö pullosta pumpattua maitoa vielä rinnalla olon jälkeen. (On aika uninen ja imu hiukan huonoa noin pienellä)
Olen saanut ä-maitoa pumpattua jopa pakkaseen asti, sitä tulee niin paljon!
Vauva ei juuri jaksa hereillä olla, ja minkä on niin tuntuu olevan tosi topakka tyttö, päätä nostaa jo! Hymyjä ei ole irronnut, napavarsi kylläkin alle viikon iässä jo!
Isoveli on suhtautunut vauvaan tosi hyvin, ei ole juuri siskoa noteerannut. Nimi on tytölle annettu ja julkistettu, kukaan ei ole mutissut vastaan vaikka valitsemamme nimi ei ole yleinen tämän ikäisillä. Näköjään 46 kaimaa nimetty tänä vuonna :)
Ja n. 13 000 kautta aikojen Suomessa! Eipä siis vaaraa että monta samannimistä olisi koulussa sitten samalla luokalla.
Supistuksia teille mahakkaille, tulkaa jo perässä niin päästään juttelemaan vauvoista :)
-lupis ja tyttö 10vrk
Ihanaa taas lukea uusia vauvauutisia!
Meillä oli tänään neuvola, eikä siellä mitään " uutta" tullut, paino oli noussut kaikki 200g (yhteensä siis 12 kg), verenpaine oli 122/79 ja sf 38 cm. Pissakin oli puhdas ja hemoglobiinia ei edes mitattu, kun se on mulla aina ollut 130-150 välillä...
Uusi aika laitettiin ensi maanantaille, mutta mä kyllä toivoisin, että ei tarvitsisi enää silloin mennä;)
Täälläkin alkoi taas aurinko paistaa, kyllähän sitä vettä ihan tarpeeksi eilen ja yöllä tuli. Ja kesti muuten tosi pitkään se ukkonen. Enkä tietenkään juuri nukkunut, ennen kuin se oli ohi. Pimeällä kun vielä niin hyvin näki ne salaman välähdykset....
Joku kyseli siitä mahan laskeutumisesta, mulla myös on laskenut tosi alas. Eikä enää ahdista hengittäessä. Muutenkin tuntuu, että vauva on nyt ainakin viikon verran ollut niin alhaalla, että melkein voisi kuvitella tuntevansa sen sormen liikkeet tuolla alapäässä... Viime kerrasta on sen verran aikaa, etten muista, missä vaiheessa oli meidän kuopus laskeutunut noin alas. Neuvolan tätikin sanoi, että pää on tosi alhaalla ja hyvin kiinnittynyt.
Muutenkin kaikki on sanonut, että tämä masu olisi tosi pieni ja kun kerroin siitä neuvolassa, niin täti sitten tunnusteli tosi tarkkaan vauvan kokoa. Sanoi kyllä, että vauva vaan on niin hyvin mun selkärankaa vasten " piilossa" , ja että veikkaisi syntymäpainon olevan 3,5-4kg. Jos siis syntyisi LA:n paikkeilla....
Tulihan taas kauheasti omaa napaa, mutta täytyy TAAS lähteä kauppaan ostamaan maitoa....... Jos vaikka illemmalla ehtisi sitten kommentoida muutakin..
Tuike ja vaavi rv 39+3
[b]PAINO OLI LASKENUT 4 PÄIVÄSSÄ 1.6 KILOA, JIPPIIIII=)[/b]
Olin kyllä tuosta tosi iloinen, mutta tuosta huomaa miten nesteet vaikuttaa, kun nyt sitä ei juurikaan ole (tai en ainakaan jaloissa huomaa). [b]Suolaton ruokavalio ja istumisen välttäminen[/b] ovat siis tepsineet!!!! Kyl on kannattanut kituuttaa " ankean ruokavalion" kanssa=)
Mutta: Mulla on vähän sellanen kutina, että tää heikko olo(huimaa, päätä särkee) vois johtua juuri siitä, etten ole syönyt suolaa....Sitä tulee normaalisti kuitenkin syötyä IHAN järkyttävät määrät ellei sitä kontrolloi ja nyt en ole sitte syönyt juurikaan ollenkaan. Ja kuten MIANNI eilen mainitsi niin sitä kuitenkin elimistö tarvitsee pikkusen. Verenpaine on pikkasen laskenut (yläpaine versinkin). Olen mitannut sitä tänään monta kertaa ja joka kerta yläpaine alle 120.
Terkkari sanoi, että kyllä sitä suolaa voi sillain ns. " normaalisti" syödä, mutta sipsejä sun muita pitäs välttää..AI, onks sipseissä suolaa..heh=D
No, PÄÄASIA on se, että turvotus on poissa ja mä nyt sitä suolaakin pikkiriikkisen uskallan syödä. En enää leivo sitä kaameeta suolatonta leipää, mutta puuroa tuossa söin eikä se enää kyllä tunnu vaativan suolaa-maistuu noinkin ihan hyvältä=) Kaikkeen sitä tottuu aika nopsaan!
Muita " tuloksia" neuvolakäynniltä:
Hb:ta ei mitattu, mutta on ollu sillon 13.9. 131...ja rautaa olen satunnaisesti syönyt, noin joka toinen päivä.
Verenpaine: 118/62 (pulssi oli 79 ja se oli kyl mulle korkea!! On jatkuvasti ollut siellä reilusti alle 60 (52->), kun olen kotosalla mitannut.)
Sf-mitta: Sama kuin torstaina elikkäs 33 cm. Kuulosti hurjalta TUITTULIN 38 cm =O
Vauvan syke: Keskisyke n.135. Vaihteli sen mukaan miten sattui liikkumaan.
Peppu on suunnilleen tuossa navan kanssa samalla linjalla ylhäällä ja jalat oikealla sivulla.
Perjantaiseksi sain uuden ajan, mutta TOIVOTTAVASTI sitä ennen jotain tapahtuisi =)
MAHAN LASKEUTUMISESTA on ollut puhetta niin mä en ole kyllä huomannut, että mun masu olis mitenkään alempana kuin ennen...!?
Onnittelut MUIJA04:lle vauvan syntymästä!!!! Ja TSEMPPISTÄ kaikille enemmän ja vähemmän vaivaisille Lokamasuille!!! Tänne vaan sitten kaikki supparit, joita ei itse vielä kaipaile =)
Illanjatkoja!!
T. Je_Ni
Täällä väsy saanut yliotteen.
Väsyttääkö muita kokoajan???
Ei niinku jaksa mitään tehdä koko päivänä,
vähän kun suunnitteleekin että jotain tekis,
niin väsyy jo pelkästä ajattelusta.
Sen on kyllä näköstäkin, kaikki on ihan mullinmallin,
eihän se vauva uskalla tullakkaan tähän taloon, kun on niin sekasta ;)
Täytyy koittaa jos huomenna sais jostain voimia.
Äippäpolilta soitettiin, torstaina pitäis mennä taas kääntöön.
Voi kunpa se olis ite kääntyny siihen mennessä!!
Meillä myös vauvalle kaikki jo valmiina.
Sänkykin pedattu jo hyvissä ajoin (mies kun sitä jatkuvasti kyseli, et miksei sänkyä vielä pedattu, kyllästyin, ja petasin sen, tossa se nyt pölyttyy niin että saa kaikki tuuletella ja ravistella ennen käyttöä, ois voinu pedata vasta sitten kun käyttäjä saapuu kotiin).
Sairaalakassit on ollu pakattuna jo muutaman viikon (miehen " painostuksesta" ).
Semmostakin asiaan oon jo pohtinu, että mitä tunkis housuhin kun vedet menee, ettei kaikkia lattiat lainehdi???
Ekasta kun vettä tuli tulvimalla, onnex olin sillon sairaalassa valmiina,
niin siivojat sai juosta perässä ;)
Meidän perheen toinen autokin meni sitten hajoomaan näin h-hetken lähestyessä.
Vaikeuttaa elämää jonkun verran.
Nyt pitää mennä saattamaan poitsu aamusin kouluun 3 kilsaa ja iltapäivällä mennä vastaan.
Että siinä kun eestaas ramppaa niin kilsoja tulee 12 päivässä!!
Äsken kun käppäilin kilsan niin rupes jo suppailee.
Meenpä kattomaan Simpsoneita (ihan typerä ohjelma).
Nukuin onneksi yön hyvin, kun edellinen yö meni valvoessa.
En tiiä mikä väsymys muhun on iskenyt, kun tuntuu että oon kokoajan niin väsynyt. Pari päivää on mennyt siten, että on pakko ottaa päiväunet joka päivä tai nukahtaa istualleen. Miten tästä jaksais edes synnyttämään lähteä? :)
Mullakin on tilanne rauhoittunut supistelujen suhteen. Sellaista jatkuvaa jomottelua kyllä tunuu selässä ja alavatsassa. Limavuotokin näyttää olevan loppunut. Koko eilisen päivän sitä tuli, mutta tänään ei yhtään.
Kellä kaikilla mahat on jo laskeutuneet? Mulla on ihan hirveän alhaalla maha. Tuosta rinnan alta lähtee pitkästi suoraan alaspäin ja vähän ennen napaa vasta alkaa vauva ja kohtu. Jos siis seisoessa katsoo. Ei todellakaan ahdista ylämahaa istuessakaan. Oon ihan ihmeissään, että onko tämä edes normaalia, kun muilta lapsilta oli niin loppuun asti todella ahdistava olo, kun maha lähti ihan tuosta rinnan alta ja oli vaikea hengittää ym.. Tosiaan se sf-mittakin oli viimeksi laskenut 2 cm.
Muistaako kukaan, kun joskus viikkoja sitten mittailtiin mahan ympärystä? Mä tahalleen mittasin eilen ja huomasin, että mulla on vatsanympärys kasvanut siitä viikkojen takaisesta vain 1 cm. Miten teillä muilla? Mulla alkaa nimittäin huolestuttamaan, että mitä jos vauva ei olekaan kasvanut enään, kun mahakin on niin pieni.
Lähden tänään taas rentoutumaan sinne vyöhyketerapiaan. Ihanaa!
Pixelina rv 37+6