Kananmunien parasta ennen päivä on 9.1 , eli yli kaksi kuukautta sitten?
Kommentit (16)
Älä pidä kiirettä syömisen kanssa.
Säästä ne munat pääsiäistä varten.
Voi hyvinkin olla. Haistat sen kyllä jos ei.
Rikkoisin kuppiin. Hajusta tunnistaa. Olen syönyt itse 2 kk:tta vanhoja munia. En edes huomannut päiväystä vaan rikoin suoraan pannulle ja söin.
Tee testi. Laita muna vedellä täytettyyn lasiin. Jos muna uppoaa, se on vielä hyvä. Jos se kelluu, se on pilalla.
Hyvin todennäköisesti ovat täysin syötäviä. Itse en koskaan katso kananmunien päiväyksiä, vaan rikon lasiin ja katson miltä näyttää ja tuoksuu. Kerran on ollut yksi pilaantunut kennossa, näiden 20-25v aikana.
Se päiväys on todellakin PARASTA ENNEN, ei viimeinen käyttöpäivä.
OIkeasti paistoin niitä eilen, ja tänään tein lettuja ja siihen taas pari kananmunaa. Ei minkäänlaista makuhaittaa. Munat ei myöskään olleet "lötköjä".
Ostin aika paljon munia joulun aikaan tarjouksesta. Viimeisen 15 kennon aukaisin eilen. Olen säilyttänyt viileässä varastossa, ehkä 10 astetta. Myös liikkumattomassa tilassa.
Ap
Riko ja katso, todennäköisesti ovat ok.
Vierailija kirjoitti:
Tee testi. Laita muna vedellä täytettyyn lasiin. Jos muna uppoaa, se on vielä hyvä. Jos se kelluu, se on pilalla.
Tämä testi ei muuten toimi. Olen usein laittanut ihan uusia munia veteen keittääkseni ne ja ihmetellyt kun ne jää kellumaan. Rikottuani sitten niitä, niin ihan hyviä ovat olleet. En tiedä miksi kelluvat. Olen siis itse aina luullut, että tällä keinolla voi testata ne.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi, kertoo vain sen, onko muna TUORE. Ajan myötä kananmunasta haihtuu vettä ja se tietenkin kelluu paremmin - silti se voi olla täysin syötävä.
Kananmunan paras säilytyslämpötila on 10-14 astetta.
Lämpötilan ei saisi vahdella.
Munien tuoreus testataan näin. Laita kulhoon vettä ja laske munat sinne. Jos muna makaa pohjalla poikittain se on tuore, jos se on pystyssä pohjalla se on viikon tai yli vanha ja jos kelluu, älä syö.
Odota ensi vuoden alkuun niin voit syödä ne ennen kuin menee vanhaksi.
Hyvin voi käyttää. Riko varmuuden vuoksi ensin erilliseen kulhoon. Haju kertoo pian, jos ei ole hyviä enää.
Rikkomalla selviää.
Tekisin se ulkotiloissa.