Viikko Alanyassa ja nyt kuumetta toista päivää 39,7
Ripuli myös. Saan juotua jos en ota panadolia ärsyttämään mahaani, mutta kuume taas kuivattaa.. Otanko lääkkeen? Mikähän tämä voi olla ja kuinka pitkäkestoinen?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:39"]
Kiitos myötätunnosta. Olen siis jo kotona..
[/quote]Mistä ihmeen myötätunnosta, en minä tunne mitään myötätuntoa.
[/quote]
Harmi, että maailmassa on kaltaisiasi ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:45"]Matkani on siis todella jo onnistuneesti ohi. Tauti tuli kotiinpalatessa. En siis menettänyt lomapäiviä tai rahaa.
Ap
[/quote]
Alanyasta minäkin sain kauhean ruokamyrkytyksen. Oli ripuli ja kova kuume. Otan osaa oloosi! Juo Osmosalia. Sitä saa apteekista.
[/quote]
Kuinka kauan tautisi kesti?
[/quote]
Kolme päivää kuume ja ripuli tosi kauan, varmaan viikon.Tk otti paskanäytteen, ettei ollut salmonellaa. Ei ollut. Osmosal auttoi nesteytykseen nopeasti, onko sulla ketään, joka voisi hakea nyt apteekista? Ota myös Imodium.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:36"]Onko sinulla hepatiittirokotukset kunnossa?
Tuo voi olla mm.salmonellaa
[/quote]
Mitä yhteyttä näillä on
[/quote]
Ei mitään. Kunhan kysyin kaksi kysymystä samalla
Kuinka kauan paluustasi on? Kysyn tätä siksi, että se rajaa vähän todennäköisten tautien listaa.
Yleensä jos aikuisella rajuun ripuliin liittyy korkea kuume, kehotetaan menemään lääkäriin. Nytkin sinuna menisin viimeistään huomenna. On joka tapauksessa syytä ottaa tiettyjen ulkomaantuliaisten varalta labrat, tuo voi olla vaikkapa kampylobakteerin aiheuttamaa. Joo, kampyloa voi saada Suomessakin, mutta se on yleisempää mm. Turkissa. Yleensä se vaatii antibioottikuurin.
Ensiavuksi tosiaan Osmosalia tai muuta ripulijuomaa. Se ei ole lääke, mutta parantaa yleisvointiasi selvästi. Muista myös maitohappobakteerit.
Jos joku läheisesi pääsee apteekkiin, sieltä voi ostaa aikuisille tarkoitettuja Panadol-suppoja. Juu, suppo kuulostaa aikuisella vähän hoopolta, mutta se ei ärsytä mahaa. Toinen vaihtoehto on veteen liuotettavat särkylääkkeet, esim. itse pidän Treo-poretableteista. Mutta paras vatsan kannalta on suppo, jos vain ilkeät sellaisen itsellesi tuikata.
Mahataudin kesto riippuu aivan sen aiheuttajasta. Joku kampylobakteeri riivaa yleensä yli kolme päivää. Rota reilun viikonkin. Noro yleensä maksimissaan kolme päivää.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:44"]Soita päivystykseen jo ihan siksi, että voit kuivua sekä ripulista että noin korkeasta kuumeesta. Koska olet ollut matkalla, pitää pikaisesti selvittää. [/quote] Soitin eilen ja sanoivat, että katellaan viisi päivää.. Ap
[/quote]Väärin. Kun on noin korkea kuume, on syytä mennä päivystykseen, vaikkei ripuli ole tuon kauempaa kestänytkään. Voi olla esim. virushepatiitti. Tai kampylobakteeri. Näitä on nyt Turkin tuliaisina tuotu runsaasti viime aikoina, vuosiin ei tässä määrin turkin matkalla sairastuneita ei ole ollut kuin tänä kesänä. t. lääkäri
Äkkiä lääkäriin! Se on todennäköisesti kampylobakteeri, sitä ollut tänä kesänä todella monella Turkissa lomailleella!
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:29"]
Ripuli myös. Saan juotua jos en ota panadolia ärsyttämään mahaani, mutta kuume taas kuivattaa.. Otanko lääkkeen? Mikähän tämä voi olla ja kuinka pitkäkestoinen?
[/quote] olin Sisiliassa ja tuli ummetus eikä oo kuumetta.
Ei matkavakuutus korvaa menetettyjä lomapäiviä, ellei ole sairaalassa.
Niitä Panadol-eräpuikkoja suosittelen minäkin.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 19:53"]
Äkkiä lääkäriin! Se on todennäköisesti kampylobakteeri, sitä ollut tänä kesänä todella monella Turkissa lomailleella!
[/quote]
No ei sen kanssa nyt mitään paniikkia ole. Huomenna ehtii kyllä. Kampyloon ei välttämättä aina anneta edes antibioottia, esim. Itse olen sairastanut sen niin, että ainoa oire olivat vatsanväänteet - ei ripulia eikä kuumetta. Ap:lla toki on rajummat oireet, mutta siis huomenna ehtii kyllä.
26
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 19:59"]
Niitä Panadol-eräpuikkoja suosittelen minäkin.
[/quote]Eikös ne ole eränkävijöille, ei Turkin matkailijoille?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:00"]
*peräpuikkoja
[/quote]Kuinka kauan luulet peräpuikon pysyvän sisällä ripulipotilaalla?
en lukenut koko ketjua, mutta mene lääkäriin
Voi olla esim salmonella, joka aiheuttanut ripulin lisäksi sepsiksen eli yleistulehduksen. Tarvitset antibiootin, jos CRP selvästi koholla, ja/tai yleisvointi selvästi laskenut
T:lääkäri
Kiitos neuvoista, menen huomenna terveyskeskukseen. Palasin Suomeen eilen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:00"]
*peräpuikkoja
[/quote]Kuinka kauan luulet peräpuikon pysyvän sisällä ripulipotilaalla?
[/quote]
Se vähän riippuu. Jos ja kun ap ei ole syönyt mitään, ulostusten väli voi olla ihan kohtuullinen. Kehottaisin kokeilemaan, aina siitä jotain imeytyy kumminkin, eikä se ärsytä vatsaa.
26
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:18"]Kiitos neuvoista, menen huomenna terveyskeskukseen. Palasin Suomeen eilen.
Ap
[/quote]
Minä menisin nyt, yksityiselle ei tarvitse edes jonotella.
Paranemisia
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:18"]Kiitos neuvoista, menen huomenna terveyskeskukseen. Palasin Suomeen eilen. Ap [/quote] Minä menisin nyt, yksityiselle ei tarvitse edes jonotella. Paranemisia
[/quote]
Aika harva yksityinen päivystää enää tähän aikaan sunnuntai-iltana, varsinkaan labroineen. Tai jos päivystää, paikalla on se nuorin ja kokemattomin kandi.
36 jatkaa että lääkäriin pitäisi mennä nyt eikä huomenna.
Hyi