Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Homeongelmat pitäisi laittaa allergioiden kirjoon!

Vierailija
19.03.2022 |

Eli siis sellaisiksi, että ne on henkilön herkkyyksistä kiinni, ei talon virhe sinänsä.

Olen rakennusinsinööri ja jo pitkään ihmetellyt tätä hometaloongelmaa.

Esim lapseni koulussa 5 kärsi jonkinlaisesta homeongelmista ja koulu purettiin. Ei siellä kyllä mitään homeista löytynyt. Teetettiin sisäilmatutkimuksia ja korjauksia ennen purkua. Nuo 5 oppilasta vain sai oireita. Ei esim minun lapsillani ollut mitään ongelmaa.

Katsoin, kun seiniä oli auki ja lattiat oli auki alapohjasta. Ei kyllä mitään epäilyttävää näkynyt.

En usko, että Etelä-Euroopassa tällaisista puhutaan yhtään mitään. Suomalainen ongelma?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tyypillinen rakennusinssin kommentti anteeksi vain. Onhan sekin hyvä ala mutta tietonne ovat valovuosia myöhässä. nykyisin ihmiset jotka ovat itse altistuneet tuntuvat tietävän enemmän kuin rakennusinssit. Edelleen saa siltä taholta kuulla näitä vanhoja harha luuloja esim että jos rakenteet on kuivat niin ei voi olla hometta. totuus on että voi, vaurio voi olla aikaa sitten kuivanut mutta on edelleen myrkyllinen ja olemassa. Siitä voi saada oireita. Home ei ole vain märkää. Toinen on että jos rakenne villat vaikka katossa ovat täysin mustat, mutta kuivat - niin moni rakennusinssi on todennut että ei ongelmaa kun villat ei ole kastuneet. totuus on että ne on kastuneet aikoinaan, nyt mustanaan homeesta, vesi vaan kuivanut pois.

Monen kertaa olen joutunut rakennusinssien kanssa vääntämään vain todetakseni että lopulta minä olen ollut oikeassa ja hekin ovat sen joutuneet myöntämään. Myöskään tuo että koulussa avataan jotain rakennetta ja hometta ei näy- ei tarkoita ettei sitä ole. Se ei mahdollisesti ollut vain sillä kohtaa. Se voi olla vaikka alapohjassa asti, ja koneellinen ilmanvaihto repii alipaineen mukana itiöitä huoneilmaan ja ihmiset oireilee. Paljon on teillä opittavaa. Kukaan ihminen ei siedä eikä ole tarkoituskaan sietää hometta. Homeet ovat hermomyrkkyjä. Ennen pitkää kaikki saavat oireita, iso osa eivät vain tajua että se johtuu altistuksesta. Suosittelen rakennusinssejäkin lukemaan esim homepakolaiset ry sivua, siellä lueteltu myyttejä joita ammattilaisetkin edelleen sitkeästi uskoo.

Et sinä nyt tuossa sepustuksessassi esittänyt mitään järkevää argumenttia ap:ta vastaan. Kyllä sellaisia voi olla, mutta tuo oli yleistä liipa lapaa.

Vierailija
22/22 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko muissa maissa homeesta ollenkaan?

Luulisi esim englannissa olevan paljon hometaloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla