Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

FODMAP-ruokavalio, onko vaikeaa?

Vierailija
27.08.2015 |

Mulla on ollut vuosia ikäviä suolisto-oireita, ja nyt sitten lopulta tutkimusten jälkeen todettiin että onneksi ei ole mitään vakavaa syytä, vaan kyseessä on ärtyvä paksusuoli vaan. 

Hoidoksi kuulemma FODMAP-ruokavalio. Sain lääkäriltä aiheesta esitteitä, ja tuntuu että ei  hitto, tämä ruokavaliohan kieltää kaikki ruoat mistä pidän. Vältettävien listalla on esim. palkokasvit, sipulit, sienet, parsa, punajuuri, artisokka, fenkoli, omenat, päärynät, kirsikat, luumut, ruis, vehnä, ohra, pistaasipähkinät, makeutusaineet.

Onko täällä palstalla ketään joka noudattaa tai on noudattanut FODMAP-ruokavaliota? Kiinnostaisi tietää että onko se tosi rajoittava ja hankala arjessa. Ja toki myös että onko auttanut syyhyn minkä takia sen ruokavalion aloitti.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse noudatan suurinpiirtein FODMAPIA. Löysä vatsa voi iskeä siitä huolimatta, mutta ilmavaivoihin tuosta on ollut suuri apu. Omalla kohdallani ruokavalion tuoma apu helpottaa sen noudattamista rajoituksista huolimatta.

Kannattaa keskittyä siihen mitä saat syödä ja löytää sieltä ne omat lempparit, sallittuja ruokia on kuitenkin enemmän kuin kiellettyjä. Kannattaa myös kokeilla siedätkö jotain noista kielletyistä ruuista, voi olla että voit syödä jotain niistä normaalisti tai ainakin pieniä määriä kerrallaan. Tsemppiä!

Vierailija
2/3 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kokenut FODMAP:ia hankalana. Rajoittava se toki on, mutta ei ylitsepääsemätön. FODMAP:issahan poistetaan ensin kaikki mahdollisesti oireita aiheuttavat ruuat ja ollaan sillä rajoitetulla ruokavaliolla x aikaa. Sitten aletaan lisätä ruoka-aineita takaisin ruokavalioon yksi ryhmä kerrallaan. Joitakin ruoka-aineita voi syödä rajoitetusti jatkossa, joitakin ei. 

Minulla FODMAP on auttanut todella hyvin, maha voi hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse noudatan melko tiukkaa FODMAP-dieettiä. Valmistan pääasiassa sellaista ruokaa, joka sisältää vain sallittuja ruoka-aineita. Tosin vatsani kestää "ei sallittuja" -ruoka-aineita pieninä määrinä. Voin esimerkiksi laittaa lihapataan pieniä annoksia sieniä, punajuurta tai muuta "kiellettyä". Vehnää tai ruista vatsani ei tosin siedä ollenkaan, joten ne ovatkin "harvinaisia kotiviikonloppuherkkuja".

Ja kyllä, ruokavalio rajoittaa melko paljon. Etenkin kyläillessä on kiusallista kieltäytyä tarjottavista ruuista ja herkuista. Mutta vielä kiusallisempaa tosin olisi, jos vatsa olisi kuralla ja aivan täynnä ilmaa koko loppukyläilyn ajan. Muuten olen tottunut dieettini kanssa elämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi